Hej! Har dessa köksluckor med tillhörande stommar från 1965. Tanken var att slipa och sen olja för att kunna använda igen men med modernare utseende. Men blir osäker på både materialet och min metodplan. Har kört lite med slipmaskin (rondell) men känner att jag förstör mer än gör nytta så slutade.

Så hoppas på hjälp här!

Kan det vara ek? Är det massivt eller faner? Sprickorna som bildats i träet vill jag få bort… kan jag slipa bort dem eller behöver de fyllas igen med vax typ?
Om jag ska slipa. Vad rekommenderas då för verktyg?

Tack på förhand 🙏🏻
 
  • Kökslucka från 1965 med träyta och rund knopp i hörnet, visar träets ådring och små sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökslucka i trä, troligen från 1965, visas med synliga träådringar och ytsprickor, funderingar kring om det är ek och slipningsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökslucka i trä med synliga sprickor och träådring, potentiellt av ek, fotograferad i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit; det är faner av ek och inte massivt trä.
 
Du borde börja med att rengöra ordentligt. Inomhus räcker det med en rotborste/diskborste med såpvatten. Bra att återanvända luckorna!. Att slipa är ingen bra idé. Rengör och fräsha upp med lite ädeltråolja.
Du kan återställa gammal fräshör men det blir inte modernare av det.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du borde börja med att rengöra ordentligt. Inomhus räcker det med en rotborste/diskborste med såpvatten. Bra att återanvända luckorna!. Att slipa är ingen bra idé. Rengör och fräsha upp med lite ädeltråolja.
Du kan återställa gammal fräshör men det blir inte modernare av det.
Intressant! Och så mycket enklar än att behöva slipa. Ska absolut prova det först
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.