Golvet i lilla stugan är av träplank och jag tror att någon bräda behöver bytas ut samt att vi samtidigt ser över om det behövs stadgar upp med nytt bjälklag på något ställe. Det har haft en plastmatta limmad på. Jag har lyckats få bort en hel del men inte det grova limmet och mellan skicket på plastmattan ... Min fråga är,
1.rekommenderar ni att jag byter hela golvet iom att jag inte ser om träet är murket
2. attvi arbetar underifrån, ståhöjd i källare men tunna skivor samt fogskummat... Och då uppifrån lägga nytt typ klickgolv?.
3. Går det att få bort detta hemska lim?

Nytt kök ska sättas in.
Tack för svar!

• En person tar bort gammal plastmatta från ett träplankgolv med en spackelspade, där gammalt lim syns tydligt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med borttagen plastmatta, kvarvarande lim och skador synliga; verktyg och material i närheten, inklusive en kvast och kartonger.
    Skapa konto
  • Skadat hörn i kök med träplankor, kakel och vit och blå inredning; delvis borttagen plastmatta och synligt golvlim.
    Skapa konto
Ni märker väl om träet är murket, ser det både OK ut ovanifrån och ni inte ser några indikationer på fukt underifrån är det väl ok.
Ni behöver då inte byta det utan kan slipa upp det till ett fint, om än rustikt, plankgolv.
Limmet, prova med varmluftspistol (eller hårfön) och skrapa bort det. Var försiktig så inte varmluftspistolen bränner träet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.