Glufsglufs skrev:
Folk kan ju bli lurade av CE märkning om dom inte tänker på typsnittet också. I kina kan dom ju sätta på ett CE märke som betyder China Export och luras ju då egentligen inte då det har ett helt annat typsnitt än det CE vi vill se.
Ett helt annat typsnitt? Snarare är det ju så att de har försökt få sin logga att se så lik ut den riktiga CE märkningen som möjligt. Är i princip omöjligt att skilja de åt om man inte ser de bredvid varandra och är väl påläst på hur den riktiga ser ut.

CE_illu455.gif

Det är egentligen skitsamma vad kina sätter på för det är ändå importörens ansvar att begära underlag där det framgår vilka och vad som CE-testats. Det är ju inte allt som måste CE märkas heller men elektroniska prylar måste testas och märkas.

Faktiskt jättelätt att se utan att ha riktiga märket brevid. C:et i det riktiga märket är exakt en halv cirkel. följer man linjen skall det skära E:et vid 90grader ritar man två cirklar ska de bilda en liggande åtta. Så allt som avviker från detta är en ej korrekt CE märkning

frohike skrev:
Faktiskt jättelätt att se utan att ha riktiga märket brevid. C:et i det riktiga märket är exakt en halv cirkel. följer man linjen skall det skära E:et vid 90grader ritar man två cirklar ska de bilda en liggande åtta. Så allt som avviker från detta är en ej korrekt CE märkning
Det spelar ändå ingen roll för det säger inget om kvaliten på din produkt eftersom tillverkaren smetar på detta och butikerna sällan kontrollerar detta i någon större utsträckning. På sin höjd begär man ett papper där tillverkaren intygar att det är CE testat. Köper man no-name kan jag lova att skulle Intertek köra en koll på sakerna skulle 9/10 åka dit för något av reglementen RoHS, CE eller Reach..

frohike skrev:
Håller inte med om att det är jättelätt. Hur ska konsumenterna kunna hålla koll på detta när inte ens tillverkarna kan det.
http://www.weber.se/weber/om-weber/kvalitet-och-miljoe/ce-maerkning-ce-deklaration.html

edit:
hittade en till
http://www.sormat.com/ce_mark_se

Redigerat:
bjoli skrev:
Ett helt annat typsnitt? Snarare är det ju så att de har försökt få sin logga att se så lik ut den riktiga CE märkningen som möjligt. Är i princip omöjligt att skilja de åt om man inte ser de bredvid varandra och är väl påläst på hur den riktiga ser ut.

[bild]
Jaha, var det inte mer skillnad än avståndet på bokstäverna...ja, då var det ju ännu svårare då.

Mikael_L
Bricco skrev:
På sin höjd begär man ett papper där tillverkaren intygar att det är CE testat.
Man måste inte (alltid) testa produkter, därför behöver man inte intyga att det är testat.
Det ska upprättas en "declaration of conformity" = ett dokument där man hävdar att de tillämpliga kraven är uppfyllda. Hur man vet att dom är uppfyllda är en asnna sak, många gånger tester eller mätningar, men inte egentligen (alltid) nödvändigt.

En leksaksboll i modellen ungefär en innebandyboll kan t.ex. vara ett sådant exempel.
Vet företaget redan att plasten är godkänd typ och att bollen i sig är för stor att få i halsen är ju rätt uppenbart.
Inte ens tillverkare eller importörer ska tvingas till totalt onödigt arbete.

edit:
Jag är inte säker på att mitt exempel är helt korrekt, ty jag har inte en susning om direktiven eller standarderna för leksaker.

Redigerat:
bjoli skrev:
Håller inte med om att det är jättelätt. Hur ska konsumenterna kunna hålla koll på detta när inte ens tillverkarna kan det.
[länk]

edit:
hittade en till
[länk]
Nu pratar du om något helt annat. Jag hävdar att det är jättelätt att se om CE märket är äkta eller ej. Jag har inte pratat något om produkterna de sitter på. Men i båda fall du länkar i ser man direkt att dessa företag bryter mot reglerna gällande CE märket och hur det skall framställas och användas.
http://ec.europa.eu/enterprise/faq/ce-mark.htm

CE har inget med kvalité att göra utan med säkerhet.

Redigerat:
frohike skrev:
Nu pratar du om något helt annat. Jag hävdar att det är jättelätt att se om CE märket är äkta eller ej. Jag har inte pratat något om produkterna de sitter på. Men i båda fall du länkar i ser man direkt att dessa företag bryter mot reglerna gällande CE märket och hur det skall framställas och användas. Så sitter inte de riktiga märkerna på produkterna kan de bli av med rätten att få använda dessa om jag inte minns fel.
Hehe, tror vi pratar om varandra. Jag är helt övertygad om att DU utan problem kan skilja en CE märkning mot en china export märkt vara.

Vad jag försöker uppmärksamma är tex ditt påstående "man ser direkt att dessa företag bryter...." jag förstår att du ser det men när man skriver "man" så brukar jag associera till en genomsnittlig person. Prova att fråga en person på gatan om de kan upptäcka felet på tex de 2 sidorna jag länkade till, självklart kan de inte det. Därför tycker jag det är fel att skriva att det är jättelätt.

Att räkna ut 2+2 är jättelätt för de kan de flesta. Att skilja CE från C E är inte jättelätt för det kan endast ett fåtal.

Troberg skrev:
Jag har sett produkter med korrekt CE-logga som garanterat inte uppfyller kraven, inte på långa vägar när. Dessa produkter har jag sett i stora butikskedjor i Sverige (som jag låter bli att nämna, då mitt minne om exakt var jag köpte dem är lite diffust). Det finns många tillverkare som glatt skiter i reglerna och bara lägger till de loggor som behövs för syns skull.
Detta förekommer i svensktillverkade produkter också, jag har jobbat på ett företag där högsta ledningen såg till att märka alla våra produkter med CE-loggor och TÜF-certifikat, trots att produkterna varken uppfyllde elsäkerhetskrav eller var TÜF-certifierade, och dessa produkter har sålts över hela europa, och ska enligt "våra" specifikationer och certifikat klara 1000V systemspänning.. undrar hur många bränder och andra olyckor "våra" produkter har/kommer orsaka :(

frohike skrev:
CE har inget med kvalité att göra utan med säkerhet.
Fast i detta fall så skulle jag påstå att kvalité och säkerhet hänger ihop..

Daniel78 skrev:
Fast i detta fall så skulle jag påstå att kvalité och säkerhet hänger ihop..
Det beror på vad du lägger i ordet kvalite. Det som är den vanliga missuppfattningen är att bara för att det är ce-märkt ska det hålla. CE betyder bara att de direktiv som finns uppfylls. Inget om att plasten håller i 10 år eller att bollen är rund.

frohike skrev:
Det beror på vad du lägger i ordet kvalite. Det som är den vanliga missuppfattningen är att bara för att det är ce-märkt ska det hålla. CE betyder bara att de direktiv som finns uppfylls. Inget om att plasten håller i 10 år eller att bollen är rund.
Definitionen på kvalitet är en produkts förmåga att uppfylla kundens uttalade och ej uttalade krav och förväntningar.

Och köper någon en elektrisk produkt så är det garanterat ett krav att man inte ska kunna få en elchock av den, så jag påstår fortfarande att kvalitet och säkerhet hänger ihop i detta fall.

Daniel78 skrev:
Definitionen på kvalitet är en produkts förmåga att uppfylla kundens uttalade och ej uttalade krav och förväntningar.
En annan definition är att företaget som tagit fram produkten och släppt den på marknaden arbetar enligt ett kvalitetsledningssystem (typ ISO 9001). Det säger egentligen inget om det man i vardagstal menar med kvalitet, alltså typ att "den ska hålla länge och fungera problemfritt".

CE-märkning och kvalitet i den meningen är inte formellt ihopkopplade men de har ändå intimt med varandra att göra.

Som konsument kan man skita i CE-märket, CE-märket riktar sig till övervakande myndighet och det är olagligt att sälja produkten utan CE-märke. Alltså kommer alla produkter som säljs att ha CE-märke.

Sen huruvida CE-märket är ditsatt på felaktiga grunder eller inte har man som konsument ingen möjlighet att kontrollera, alltså är det meningslöst att titta efter märket.

Då är det i såna fall bättre att titta efter något av de certifieringsmärken som faktiskt betyder att en tredje part har granskat produkten. S, TÜV, VDE etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.