Vill bara kort berätta att jag ville få in dagsljus i ett garderobsutrymme och satte in ett runt teak-fönster för att fixa detta. Vi tänkte förstås lite design också, men det blev också praktiskt.

Vi har en stor altandörr som primära ljusinsläpp och en del av detta ljus får man nu in i förvaringsrummet/garderoben.

Gjorde en mall för att kunna såga ett runt hål (la fönstret på en bit plyfa och ritade, sedan sågade) och så höll jag upp detta mot väggen och ritade, vi var två när detta gjordes. Naturligtvis var det en hel del tankearbete och andra arbetsmoment eftersom hålet måste vara nästan exakt sågat från bägge håll, väggen är ju lika bred som fönstret (väggen gjordes exakt så djup för fönstrets skull, så reglarna fick längd-kapas för att fixa rätt tjocklek). När panelen satts upp från bägge håll akrylfogades mellan innerpanel och teakfönstret så det blev snyggt. Inget foder, behövdes inte tyckte jag när passningen i väggen blev relativt exakt från bägge håll. Vill man vara mer "slarvig" i passningen kan nog ett foder vara en enklare lösning. Men att göra ett runt foder är nästan något man får beställa från snickare, antar jag. Har nu målat fog + en del små skador som uppstod i panelen vid sågningen (svårt att undvika helt).

Skickar bilder på hur det såg ut när innerpanelen satts upp från sovrummet och hålet var sågat från det hållet, man ser här hur regelverket byggts som en åttakant för att kunna stödja det runda fönstret. Bilden är alltså innifrån "garderoben". Fönstret fördes in och skruvades fast i reglarna. Bifogar en bild hur det ser ut från sovrummet, och en annan hur det blev inifrån "garderoben" när fönstret satt på plats + fogat.

Fönstret sitter i en liten utbyggnad (15 kvadrat) vi gjort på vår sommarstuga, ett nytt sovrum som sticker ut från nuvarande huskropp. Rummet är gjort i två plan, garderob ligger nästan en meter ovanför själva sovrumsplanet, vilket man anar på en av bilderna (trappa saknades ännu på den bilden, men nu är den byggd och rummet delvis möblerat).

Så tråden är alltså främst avsett som ett tips hur man kan göra

• Träkonstruktion inomhus med ovalt fönster, snötäckt utsikt, byggprocess, verktyg, stolpe, ljus trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Runt fönster på trävägg, solens skuggor, varmt ljus, minimalistiskt rum, hörn, golvuttag.
    Skapa konto
  • Ett ljust trärum med rund fönsterram och mjukt ljus på väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
Pontuswithp och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.