Som rubriken säger, jag behöver göra ett cirkelrunt hål i en gipsskiva, det ska vara ca 250-300 mm i diameter. Behövs det nåt specialverktyg (typ en stor hålsåg), eller finns det nåt trick?

Mikael_L
Jag skulle såga med sticksåg.

Ola78
Skulle också använda sticksåg och först rita ut med en passare var jag skulle såga.

Det brukar vara rena mordet på pendelmekanismen att sticksåga i gipsskivor. Sätt fast sticksågsbladet i något och såga för hand. Det var ju bara ett hål det var frågan om, inte hundra hål.

Mikael_L
Ja just ja, jag har ju en billig fulsticksåg från ÖoB som jag offrar vid t.ex. gipssågning. Så jag behöver ju inte tänka på det. :cool:
Bra att du påminde Johan.

Fast jag har sågat någon meter gips med fina sticksågen med ...

Finns någon grunka till min fulsticksåg just för att göra runda hål, den består bara av en metallstav man fäster i sticksågen samt en spets man skall hålla fast i centrum på hålet (bör i och för sig funka lika bra med ett snöre...)

Jag använder en sådan här:

• 22-7597.jpg
En spik/skruv, ett snöre och en blyertspenna fixar en linje där du skall "såga". Gör cirkeln lite mindre än vad du skall ha, såga ut med en såg liknande den "mycket_nu" visade. Skär sedan rent med en morakniv eller liknande.

Redigerat:
Ta en brytbladskniv och skär cirkeln. Ta därefter och skär ett "plustecken" i cirkeln och slå till ordentligt.

• Gilla
kaugus
  • Laddar…
Som OHE skriver, fast komplettera med att göra likadant på undersidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.