1 369 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Runt gamla rör i pannrum
Acrylfog är enkelt och billigt när det är ojämnt, på skivmtrl som har sprickor kan det var enklast att måla med tjock färg.S Slottsfrun skrev:
Den dagen pannrummet ska renoveras inför pannbyte skulle jag fundera på ett asbest prov, nu lär det inte spela nån roll om du inte borrar, flyttar eller rör i det.
På din tredje bild har du nog de tidstypiska rören med ett tunt skikt asbest (vitt) längst in och sen ett lager nöthårsfilt (brunt) utanpå det. Om du gör Claes brandtest kommer filten brinna bra och den vita asbesten då inte alls. Nu ligger som sagt asbesten perfekt skyddad där under och du behöver inte oroa dig öht men som nämnts kan du ju täcka med någon fog eller färg på ställen där du ser ändarna.S Slottsfrun skrev:Hej,
Dåliga bilder, jag vet.
Men, någon som vet vad detta kan vara för material runt gamla grova rör i pannrum?
Asbest?
Och nej, jag är inget troll, trots att jag ställer många varierande frågor. Har fått den kommentaren i andra trådar tidigare.
Är en ensam kvinna i ett gammalt hus, som försöker klara av/förstå allt praktiskt.
Tack på förhand!
Klicka här för att svara