Skulle behöva fem bitar ~100mm lång 10mm rundstång för att göra låsspakar till pelarborren.

Maskindelen blir lite dyrt bara för en längd. och lokala smeden skulle ha en hundralapp vilket jag tyckte kändes lite saftigt (om än acceptabelt som planB).

Tänkte slänga ut en blänkare och kolla om det är någon som har ett bättre tips?
Gärna i sydvästra Skåne.

Undrar om detta hamnade i rätt forum :thinking:

• Gilla
Hankr
  • Laddar…
Ta detta på rätt sätt nu. Men 100kr!? Det är en lunch liksom. Resekostnaden blir högre av att åka och handla den. Slå till hos smeden.

Den lokale smeden har gett ett bra pris, svårt att slå om man inte har en bit stång liggande …

Tyckte också 100:- va billigt:)

Annars kanske du kan köpa långa M10or o kapa skallen, ska det göras låsspakar är det väl bra med gänga i ena änden(?)

Eftersom motsvarande pris på maskindelen (Om vi bortser från frakten) för slipad axel ligger på 30kr för samma längd så tyckte jag inte priset var så imponerande.

Nu är detta en liten mängd, men eventuella kommande byggen omfattar större kvantiteter, och det är bra att veta vad för alternativ man har.

Ola C: Det var min första tanke, men pelarborren är redan gängad med M10x1 så jag får gänga stången själv.

Kapningen av materialet kostar ju också. Jag vet inte om du kan beställa mindre än en meter från Maskindelen.
Den faktiska kostnaden för materialet är är en mindre del av den totala kostnaden.

Inköpspriset på liknade stång är ca 120 kr plus moms för 6 m. Det tillkommer frakt med lastbil, uppkapning och arbets- och lagringskostnader.

Nu var det tydligen dia. 10mm som du skulle ha. Annars finns det 2 meters stänger dia.12 för 119:- och dia.8 för 65:- på Bauhaus. Kanske kan Hornbach ha den eftersökta dimensionen?

Jag kan kapa själv, så det behövs inte, utan det var bara för att ge möjligheten att använda spill.

Tyvärr hade Hornbach inte större än 8mm när jag var där.

Alltså problemet är ju den lilla mängden och att frakt och hanteringskostnader överstiger materialkostnaderna. Hos en stålgrossist kan du köpa en 3 meterslängd slipad 10mm axel för 60-70 kr, om någon erbjuder sig att sälja så lite till en privatperson. Kan inte tipsa om grossister i Skåne tyvärr, dock i Göteborg.

Spontant kändes också 100:- billigt hos smeden. Du blandar ju äpplen och päron när du å ena sidan pratar om 5st och å andra sidan pratar om massproducering.
Biltema har 1m M10 gängstång för knappt 30:- men då måste du åka till biltema och handla och sen kapa själv. Är det värt det för att spara 70:-?

Det måste du väl kunna hitta hos en skrotare.

Massproduktion kan jag nog lösa åt dig för några kronor styck om du vill.

Grejen är ju den att det tar smeden minst 10 minuter att fixa detta till dig inräknat hela vägen från din förfrågan till att du hämtat och betalat och då är 100-lappen så gott som förbrukad.

V vectrex skrev:
Alltså problemet är ju den lilla mängden och att frakt och hanteringskostnader överstiger materialkostnaderna. Hos en stålgrossist kan du köpa en 3 meterslängd slipad 10mm axel för 60-70 kr, om någon erbjuder sig att sälja så lite till en privatperson. Kan inte tipsa om grossister i Skåne tyvärr, dock i Göteborg.
Ursäkta trådkapning!

Vectrex, vore mycket tacksam för tips om du har, på var jag kan köpa såväl stål- som aluprofiler i Göteborgsområdet.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Ursäkta trådkapning!

Vectrex, vore mycket tacksam för tips om du har, på var jag kan köpa såväl stål- som aluprofiler i Göteborgsområdet.

//Ronnie
Du har dels Montano som har hela sitt sortiment med priser på nätet, montano.se. De kan dessutom skicka en del tror jag. Jag har handlat ett par gånger av Göteborgs Handelsstål, ghsab.se, då var det betydligt billigare än det var hos Montano men det är hela längder som gäller (6 meter oftast). De hade dock någon arbetsbänk utanför kontoret där jag kunde stå och såga upp med vinkelslip. Göteborgs Handelsstål är dessutom närmare om man kommer söderifrån.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tanken var givetvis inte att det skulle beställas in delar till mig, utan min förhoppning var att det fanns något lämpligt i spill-högen för att minimera insatsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.