Det går absolut, annars ett par ribb på undersidan på tvärs bordets brödor, som skruvlimmas
 
Så når du hela skivans bredd, det tror jag skulle fungera riktigt bra
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det går absolut, annars ett par ribb på undersidan på tvärs bordets brödor, som skruvlimmas
Du kan inte limma tvärs planken på en massiv bordsskiva, plankorna måste kunna röra sig i bredd med ändrad fukthalt/årstid. Finns många sätt att lösa detta på, skruvar i avlånga hål är väl det enklaste.
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Du kan inte limma tvärs planken på en massiv bordsskiva, plankorna måste kunna röra sig i bredd med ändrad fukthalt/årstid. Finns många sätt att lösa detta på, skruvar i avlånga hål är väl det enklaste.
Min idé om infrästa plattjärn om man gör avlånga hål då?
Vill gärna ha en slät undersida
 
Ola C Ola C skrev:
Du kan inte limma tvärs planken på en massiv bordsskiva, plankorna måste kunna röra sig i bredd med ändrad fukthalt/årstid. Finns många sätt att lösa detta på, skruvar i avlånga hål är väl det enklaste.
Okej, är det risk att det böjer sig än mera då? Jag tänkte så för mitt köksbord som är massiv ek, limmade stavar, det har 3st järn skruvade tvärs stavarna. Men det kanske är annat när man gjort mindre stavar?
 
Ola C Ola C skrev:
Du kan inte limma tvärs planken på en massiv bordsskiva, plankorna måste kunna röra sig i bredd med ändrad fukthalt/årstid. Finns många sätt att lösa detta på, skruvar i avlånga hål är väl det enklaste.
Okej, är det risk att det böjer sig än mera då? Jag tänkte så för mitt köksbord som är massiv ek, limmade stavar, det har 3st järn skruvade tvärs stavarna. Men det kanske är annat när man gjort mindre stavar?
 
nino nino skrev:
Min idé om infrästa plattjärn om man gör avlånga hål då?
Vill gärna ha en slät undersida
Plattjärnen får va rätt tjocka om dom ska förhindra att skivan kupar sig, men visst det funkar. Jag fräste in U-järn med u:et vänt mot skivan när jag hade liknande önskemål om att inget skulle sticka ner på undersidan. Det är alltså det svarta järnet längst ut mot kanten. Mitthålet är tajt, sidohålen avlånga.
Träsida av bänk med infällda U-järn nära kanten, synliga skruvar och avlånga hål, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Blir det inte bättre om skivan är behandlad på båda sidor eller är jag helt ute och cyklar?
 
ullberg
Jag gjorde en skiva till vår rullbara köksö av två ekplank från Bauhaus (kan inte tänka mig att de va överdrivet vältorkade). Valde brädor med så god omsorg jag kunde som lekman, i övrigt är de bara limmade med ett par kex.

Köksö med laminerad ekplatta, vit servis på ställ, kaffebryggare och ljusstake, i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske hade jag tur att lyckats välja väldigt formstabila brädor men jag tror de infrästa vinkeljärn jag satte på undersidan har bidragit till att den är lika plan idag dryga året senare.

jag gjorde någon mm större hål i vinkeljärnen än skruven för att tillåta lite rörelse men det var inte mycket och visar än så länge inga tendenser att hindra rörelse

en av avkapen från samma brädor gjorde vi till skärbräda/uppläggningsfat som stått lika länge i annan del av samma rum, den brädan har kupat sig betydligt mer än skivan (syns nog inte på bilden)

Ekplank skuren till köksöskiva ligger på granitbänk, synliga ådringar, handtag utskuret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Hur grova järn satte du?
Tjocklek på skivan?
Kan nog ta antingen 34 eller 38 tjockt
 
ullberg
Skivan är ca 24mm tjock, tror den var listad som 26 mm från början, har (tyvärr) ingen planhyvel så det är bara elhyvel, handhyvel och excenterslip (rotex) jag använt för att jämna av. Inser dock att jag mindes och skrev fel - har inte fräst in vinkeljärnet utan bara monterat det under skivan - i mitt fall blev det också stöd mot skåpstommarna, även här lämnade jag någon mm för rörelsemån mot stommens bredd. Vinkeljärnet är 25mm (liksidigt). Antar att ditt bord kommer ha ben och kanske även sarg - i så fall tror jag att man kan göra som jag och montera utanpå snarare än infräst - handlar bara om att lägga nära sarg eller tvärs två ben...

/U
 
nino nino skrev:
Blir det inte bättre om skivan är behandlad på båda sidor eller är jag helt ute och cyklar?
Jo, man vill att fukttransporten ska gå ungefär lika snabbt på båda sidor o är bara ena sidan behandlad så diffar det där. Jag brukar dock bara köra ett lager på undersidan, även om toppen får 3.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Skivan är ca 24mm tjock, tror den var listad som 26 mm från början, har (tyvärr) ingen planhyvel så det är bara elhyvel, handhyvel och excenterslip (rotex) jag använt för att jämna av. Inser dock att jag mindes och skrev fel - har inte fräst in vinkeljärnet utan bara monterat det under skivan - i mitt fall blev det också stöd mot skåpstommarna, även här lämnade jag någon mm för rörelsemån mot stommens bredd. Vinkeljärnet är 25mm (liksidigt). Antar att ditt bord kommer ha ben och kanske även sarg - i så fall tror jag att man kan göra som jag och montera utanpå snarare än infräst - handlar bara om att lägga nära sarg eller tvärs två ben...

/U
Ska prova att göra ett sånt här bord
Runt vitmålat träbord med distinkt X-formad bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon som är snabb på att räkna och kan tala om vilka ungefärliga längder jag ska ha?

Diameter 1700mm
Plankbredd 150mm

Annars blir det 12st 1700mm och det blir onödigt med spill
 
Vad har du för längder att välja på då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.