Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det går absolut, annars ett par ribb på undersidan på tvärs bordets brödor, som skruvlimmas
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Så når du hela skivans bredd, det tror jag skulle fungera riktigt bra
Du kan inte limma tvärs planken på en massiv bordsskiva, plankorna måste kunna röra sig i bredd med ändrad fukthalt/årstid. Finns många sätt att lösa detta på, skruvar i avlånga hål är väl det enklaste.holmberg87 skrev:
Min idé om infrästa plattjärn om man gör avlånga hål då?Ola C skrev:
Vill gärna ha en slät undersida
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej, är det risk att det böjer sig än mera då? Jag tänkte så för mitt köksbord som är massiv ek, limmade stavar, det har 3st järn skruvade tvärs stavarna. Men det kanske är annat när man gjort mindre stavar?Ola C skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej, är det risk att det böjer sig än mera då? Jag tänkte så för mitt köksbord som är massiv ek, limmade stavar, det har 3st järn skruvade tvärs stavarna. Men det kanske är annat när man gjort mindre stavar?Ola C skrev:
Plattjärnen får va rätt tjocka om dom ska förhindra att skivan kupar sig, men visst det funkar. Jag fräste in U-järn med u:et vänt mot skivan när jag hade liknande önskemål om att inget skulle sticka ner på undersidan. Det är alltså det svarta järnet längst ut mot kanten. Mitthålet är tajt, sidohålen avlånga.nino skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag gjorde en skiva till vår rullbara köksö av två ekplank från Bauhaus (kan inte tänka mig att de va överdrivet vältorkade). Valde brädor med så god omsorg jag kunde som lekman, i övrigt är de bara limmade med ett par kex.
Kanske hade jag tur att lyckats välja väldigt formstabila brädor men jag tror de infrästa vinkeljärn jag satte på undersidan har bidragit till att den är lika plan idag dryga året senare.
jag gjorde någon mm större hål i vinkeljärnen än skruven för att tillåta lite rörelse men det var inte mycket och visar än så länge inga tendenser att hindra rörelse
en av avkapen från samma brädor gjorde vi till skärbräda/uppläggningsfat som stått lika länge i annan del av samma rum, den brädan har kupat sig betydligt mer än skivan (syns nog inte på bilden)
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske hade jag tur att lyckats välja väldigt formstabila brädor men jag tror de infrästa vinkeljärn jag satte på undersidan har bidragit till att den är lika plan idag dryga året senare.
jag gjorde någon mm större hål i vinkeljärnen än skruven för att tillåta lite rörelse men det var inte mycket och visar än så länge inga tendenser att hindra rörelse
en av avkapen från samma brädor gjorde vi till skärbräda/uppläggningsfat som stått lika länge i annan del av samma rum, den brädan har kupat sig betydligt mer än skivan (syns nog inte på bilden)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Skivan är ca 24mm tjock, tror den var listad som 26 mm från början, har (tyvärr) ingen planhyvel så det är bara elhyvel, handhyvel och excenterslip (rotex) jag använt för att jämna av. Inser dock att jag mindes och skrev fel - har inte fräst in vinkeljärnet utan bara monterat det under skivan - i mitt fall blev det också stöd mot skåpstommarna, även här lämnade jag någon mm för rörelsemån mot stommens bredd. Vinkeljärnet är 25mm (liksidigt). Antar att ditt bord kommer ha ben och kanske även sarg - i så fall tror jag att man kan göra som jag och montera utanpå snarare än infräst - handlar bara om att lägga nära sarg eller tvärs två ben...
/U
/U
Ska prova att göra ett sånt här bordullberg skrev:
Skivan är ca 24mm tjock, tror den var listad som 26 mm från början, har (tyvärr) ingen planhyvel så det är bara elhyvel, handhyvel och excenterslip (rotex) jag använt för att jämna av. Inser dock att jag mindes och skrev fel - har inte fräst in vinkeljärnet utan bara monterat det under skivan - i mitt fall blev det också stöd mot skåpstommarna, även här lämnade jag någon mm för rörelsemån mot stommens bredd. Vinkeljärnet är 25mm (liksidigt). Antar att ditt bord kommer ha ben och kanske även sarg - i så fall tror jag att man kan göra som jag och montera utanpå snarare än infräst - handlar bara om att lägga nära sarg eller tvärs två ben...
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder