Hej !
vi har just börjat plantera i vår lilla trädgård om knappa 700 kvm plan gräsyta, växtzon 2.
Vi har lite skydd mot västanvinden av ett mindre berg i bakkant och tomten är södervänd. vi planerar att sätta ett växthus i sydöstra hörnet i bakkant, vänt mot huset. Så småningom även ett attefallshus eller bastu i det sydvästra hörnet.
mellan dessa tänker jag mig att en uteplats skulle passa, eller hur skulle du planera för att få in lite rumslighet, något förslag på hur man kan tänka kring att få in inbjudande sittplatser?
Vad tycker du om att lägga en stengång från sidan av huset ner mot tilltänkt växthus som sen övergår i uteplats mellan de två tilltänkta byggnaderna?
Stort tack på förhand!
vi har just börjat plantera i vår lilla trädgård om knappa 700 kvm plan gräsyta, växtzon 2.
Vi har lite skydd mot västanvinden av ett mindre berg i bakkant och tomten är södervänd. vi planerar att sätta ett växthus i sydöstra hörnet i bakkant, vänt mot huset. Så småningom även ett attefallshus eller bastu i det sydvästra hörnet.
mellan dessa tänker jag mig att en uteplats skulle passa, eller hur skulle du planera för att få in lite rumslighet, något förslag på hur man kan tänka kring att få in inbjudande sittplatser?
Vad tycker du om att lägga en stengång från sidan av huset ner mot tilltänkt växthus som sen övergår i uteplats mellan de två tilltänkta byggnaderna?
Stort tack på förhand!
Det blir per automatik rumslighet om ni ställer både växthus och attefall nära varandra, eftersom ni då får struktur av väggar. Så jag vet inte riktigt vad du eftersöker för svar på frågan "planera rumslighet".
Men ett tips är att vrida och vända på byggnaderna, fundera mer exakt på hur ni vill använda ytorna runtikring, och skalenligt skissa på detta, så önskade möbler, ev nederbördsskydd, odlingsytor, förvaring, planteringsbord osv verkligen ryms.
Stengång är ett fint sätt att binda ihop och bjuda in till rörelse. Men om den styckar av gräsmattan på ett fånigt (proportionsmässigt) och svårskött sätt kanske ni kan förlägga den lite åt sidan, eller göra den som en båge, eller ta bort gräsmatta på ena sidan och ha odling/växter, fruktträd eller vad ni nu önskar och gillar.
Men ett tips är att vrida och vända på byggnaderna, fundera mer exakt på hur ni vill använda ytorna runtikring, och skalenligt skissa på detta, så önskade möbler, ev nederbördsskydd, odlingsytor, förvaring, planteringsbord osv verkligen ryms.
Stengång är ett fint sätt att binda ihop och bjuda in till rörelse. Men om den styckar av gräsmattan på ett fånigt (proportionsmässigt) och svårskött sätt kanske ni kan förlägga den lite åt sidan, eller göra den som en båge, eller ta bort gräsmatta på ena sidan och ha odling/växter, fruktträd eller vad ni nu önskar och gillar.
Klicka här för att svara



