Hej allihopa!Jag öppnar en nytt inlägg för dokumentera renoveringen av min dotters rum och förhoppningsviskan hjälpa någon som ska gå genom samma typ av renoveringen..hade öppnat en tråd ett par månader sen, här.. https://www.byggahus.se/forum/threads/illamaende-i-samband-med-tapetborttagning.563250/

Nu huvudvärken är borta och arbetet är slut..😀 så..
Vi var här..
Rum under renovering med träpaneler, stege och arbetsbord; golvet täckt av rivet pappersmaterial och byggskräp, omgivna av byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter rensningen började jag att lägga gips på taket och väggar, har köpt en skivlyft för detta moment..
Rum med träpanel, stege och skivlyft för gips i taket. Fönster med utsikt utomhus.
Skapa konto

Gipsskivor monterade i taket över ett rum med träpanel, renovering av dotters rum.
Skapa konto
Renovering av rum med gipsskivor på väggarna, fönster med utsikt över hus utanför, verktyg på golvet och arbetsbänk i förgrunden.
Skapa konto

Har också ändrat lite öppningen som ska ta emot garderoben som ska också tillverka själv. Denna gång ska ha skjutdörrar,originalet hade vanliga luckor och den närmaste till elementet kunde inte öppnas helt. Har gjort en högre sockel och sänkte ner lite taket så det skulle finnas plats både för krönlist och träsocklar och lister runt garderoben.
Före Vit garderob med skjutdörrar, mot en tapetserad vägg i dotterns rum. Detaljer runt fönstret och elementet syns också.
Skapa konto
efter Renoverat rum med gipsade väggar och tak, delvis öppnad garderob för ombygge, verktyg och material synliga, träparkettgolv, utsikt genom fönster.
Skapa konto

Spackling och tejping..för testa 2 olika metoder har limmat remsor på väggarna med våtrumslim och lagt remsa i skivspackel enligt manualen på taket..

Ett rum under renovering med gipsskivor på väggarna, en stege framför ett fönster och verktyg på golvet.
Skapa konto
Renovering av rum med gipsade väggar och tak, verktyg och byggmaterial synliga på golvet och ett arbetsbock framme i en hörna.
Skapa konto

Nu lägger jag fiberduk på väggarna
Stege mot gipsad vägg i pågående rumsrenovering med plast över dörröppningen och trägolv.
Skapa konto
Renoverat rum med trägolv, vitmålade väggar och ett fönster. Stege och hink syns, samt en bygglampa på stativ.
Skapa konto

Målar rummet och Installerar krönlister.jag brukar kontroprofilera inte gera lister, man får en tätare,skarv med tiden. Krönlister får 2 lager färg innan jag spikar dom upp.efter kommer en 3e lager
Närbild av en snedskuren listbit på en svart yta, med golvplankor i bakgrunden.
Skapa konto
Nymålat rum med gröna väggar och vita taklister, oavslutat dörrkarm med verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto
Renoverat hörn av rum med gröna väggar, vitt tak och vita krönlister runt dörröppning.
Skapa konto

Samtidigt jag målar om alla gamla dörrfoder och fönsterföder som jag har plockat bort 2 gånger innan jag spickar dom tillbaka. 3 lager på plats.

Nu sågar bort den gamla parkettgolv och ersätter det med 155x26 massivt furugolv ytbehandlat med Osmo Nature
Renovering av ett rum med borttagna parkettbrädor och synlig isolering, en såg och dammsugare står på golvet.
Skapa konto
Renovering av rumsgolv där gamla parkettgolvet tagits bort. Synlig isolering och verktyg såsom en hammare, måttband och elverktyg ligger på golvet.
Skapa konto
Verktyg och material för golvinstallation, inklusive en hammare, såg och skärverktyg, samt borttaget golv och synligt isoleringsmaterial.
Skapa konto
Massivt furugolv med markerade linjer för röruttag, bredvid ett målat rör i ett rum under renovering.
Skapa konto

Massivt furugolv med borrhål och ritade linjer, del av ett renoveringsprojekt där golvet byts ut och ytbehandlas med Osmo Nature.
Skapa konto
fortsätter..

• Renoverat rum med gröna väggar, en stege och arbetslampa stående på trägolv täckt av målarfläckar.
    Skapa konto
Redigerat:
Träplanka med två borrade hål och markerade linjer i ett snickeriprojekt, omgiven av verktyg och andra träplankor i bakgrunden.
Skapa konto
Japansk handsåg på en träbräda med borrade hål och ritade linjer, klar för kapning.
Skapa konto
Två träplankor med urtag, lagda på ett trägolv. En bit av ena plankan är avsågad. Spår av sågspån syns.
Skapa konto
Vita rör går genom hål i ett ljust trägolv, med skuggor och penna-markeringar synliga runt hålen.
Skapa konto
Tomt rum med grönmålade väggar, ljust trägolv och ett fönster med utsikt. Taklampa och element under fönstret.
Skapa konto

Tomt rum med grönmålade väggar, träplankor på golvet och ett större inbyggt utrymme till höger fyllt med verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Ska snart tillverka en fönsterbänk som ska fastnas med dolda konsoller, Pga det jag har sagt fönsterföder 90 grader på undersida,dom ska vila på hyllplan.
Metallkonsol på fönsterbänk med gjutjärnselement i bakgrunden, förberedelse för att montera en dolda konsoller för fönsterbänk.
Skapa konto
Rum med trägolv, grönmålade väggar och taklampa. Ett fönster med element under är synligt.
Skapa konto

Lite roligare med möbler..
Taket i rum med hängande lampa, ljus färg, fönsterdel synlig.
Skapa konto
Vardagsrum med grön vägg, våningssäng och två hyllor ovanför. En lampa i taket och dörr i bakgrunden.
Skapa konto

Jag hoppas att det ska vara intressant för någon och tack för er hjälp..forumet har varit väldigt hjälpsamt för mig angående hur man kopplar bort elementet och har läst väldigt många intressanta trådar..

Redigerat:
  • Gilla
Grim34 och 4 till
  • Laddar…
För alla som kan vara intresserad lägger jag bilder av kontraprofilering av krönlister.
Man börjar alltid med en gering och efter man ta bort allt som ligger runt. Den motsvarande lister sågas i stället 90 grader
. Jag ta bort materialet med en multiverktyg men man behöver lite övning först.
Profilering av krönlist med snitt i trä, visar konvex och konkav yta, verktygslåda i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild av trälist med kontraprofilering och gering, verktyg och byggmaterial syns i bakgrunden.
Skapa konto
Vit krönlist med gering skuren i vinkel visas liggande på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Hand monterar och justerar en vit krönlist i ett hörn mot en grön vägg.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.