2 416 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Rulla en plåt
Ska göra en plåt som ska rullas/valsas vad det nu kallas.
Ska svetsad på en bottenplatta som är 40cm i diameter, tänkte klippa plåten 125cm enl r*2*pi så blir det 125.6cm men de 6mm spelar ingen roll egentligen.
Men kommer jag sträcka plåten så jag måste klippa kortare?
Materialet är 0.8mm rostfritt och kommer rullas i en vanlig handjagare
Ska svetsad på en bottenplatta som är 40cm i diameter, tänkte klippa plåten 125cm enl r*2*pi så blir det 125.6cm men de 6mm spelar ingen roll egentligen.
Men kommer jag sträcka plåten så jag måste klippa kortare?
Materialet är 0.8mm rostfritt och kommer rullas i en vanlig handjagare
Nej ok, jag kommer ju 3mm innanför bottenplattan med 125cm och huvudsaken är att jag inte kommer utanför.
Om jag kör 125.6cm då, kommer man utanför då?
Jag skulle tro att det blir minimal sträckning då det är ganska stor diameter, men jag vet inte
Om jag kör 125.6cm då, kommer man utanför då?
Jag skulle tro att det blir minimal sträckning då det är ganska stor diameter, men jag vet inte
Det enda jag tänker på när man valsar plåt är ju de platta områden man får i början och slutet - Dvs, avstånden mellan valsarna i valsmaskinen.
Skall slutresultatet vara helt perfekt skulle nog jag mäta cc mellan valsarna vid den radie som önskas och lägga till det gånger 2 som sedan kapas av för att få en perfekt cirkel... Eller helt sonika köra en testremsa innan!?
Skall slutresultatet vara helt perfekt skulle nog jag mäta cc mellan valsarna vid den radie som önskas och lägga till det gånger 2 som sedan kapas av för att få en perfekt cirkel... Eller helt sonika köra en testremsa innan!?
Nja så perfekt behöver det inte bli, ska vara en maltpipa till ett hembyggt bryggverk.
Ni när du säger det så kommer jag ihåg att det brukar bli platt i början och slutet, kanske kan knacka till det lite.
Ska svetsa med pinne så jag behöver nog en ganska tät fog från början, att börja kapa när man väl har rullat blir nog svårt.
Kör nog på 125cm då har jag ju lite att justera på
Ni när du säger det så kommer jag ihåg att det brukar bli platt i början och slutet, kanske kan knacka till det lite.
Ska svetsa med pinne så jag behöver nog en ganska tät fog från början, att börja kapa när man väl har rullat blir nog svårt.
Kör nog på 125cm då har jag ju lite att justera på
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Man knackar plåtens ändar med gummiklubba/plastklubba mot en vals så den får det krum man vill ha, sen valsar man.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Skulle nog försöka göra den lite överstor och klippa till det precis innan svetsning
Klicka här för att svara