2 557 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Round up verkar inte funka längre
Kirskål skall man bespruta strax innan den blommar då det är då som den växer som mest och mest känslig när dess hormonsystem störs, är man för tidigt så händer det inte mycket, är man för sen så händer det inte mycket - och skulle tro att det gäller de flesta växterna att skall man tömma näringen fort ur rötterna så skall behandlingen göras när det växer som allra mest, när det växer mer än det kan få fatt som näring av solljus från bladen.J jawen skrev:Jag väntade in "varmare väder", så på denna punkt har jag gjort rätt.
Men punkten tillväxtfas vet jag inte?
Kirskål sprider sig ju konstant över säsongen maj-sep, så den är ju i praktiken alltid i tillväxtfas.
Gjorde detta i juli/aug & tistlarna kanske inte är i direkt tillväxtfas då.
Det är den tistel-typen som gör ont att gå på & vars rotsystem går som en vitfärgad pinne relativt djupt rakt ned.
har nämligen gjort båda misstagen med för tidigt och försent någon gång på 1980-talet, men när man träffade 'peak' så var det ren utrotning och kom aldrig tillbaka igen i det området.
Redigerat:
Smart-as, jag läste visst bruksanvisningen & gjorde som det stod!A Alexn72 skrev:
& jag penslade på bladen, tror i praktiken det är grymt svårt att "överdosera" då.
Och rekommenderad stavas med 2 st m !
Kampen emot Kirs verkar inte gå att vinna, rötterna är rena "superman".X xxargs skrev:
Jag har provat flera tidskrävande sätt, så som att gräva upp & verkligen försökt avlägsna varje rot-bit, täckt över 2 säsonger, samt klippt varje litet blad som kommer upp (i hopp om att den inte skulle "få kraft" nog att "växa".
Klicka här för att svara