2 610 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Round up verkar inte funka längre
Sida 1 av 2
round up dödar nästan ingenting längre
finns det bättre grejor?
har en liten gräsäng på min stora tomt..har kapat ner nån sorts snabbväxande träd där
och grävt upp mycket stubbar och rötter...
men kommer upp nya små buskar ..som blir träd till slut
round up biter inte på dessa..har sprayat på bladen. även kapat av kvistar för att få in round up direkt
men hjälper inte
finns det bättre grejor?
har en liten gräsäng på min stora tomt..har kapat ner nån sorts snabbväxande träd där
och grävt upp mycket stubbar och rötter...
men kommer upp nya små buskar ..som blir träd till slut
round up biter inte på dessa..har sprayat på bladen. även kapat av kvistar för att få in round up direkt
men hjälper inte
Den du köper i dag innehåller inget glyfosat och har inte alls samma effekt som de äldre glyfosatprodukterna. Behöver det dödas kemiskt? Kan du inte bara slå det någon eller ett par gånger om året som man normalt gör med ängar?
vi slår ängen. men kommer allt mer snabbväxande buskar som lätt växer 2 m på ett årD Daniel 109 skrev:
vill hellre ha långt gräs och blommor där
Beställ riktigt Round Up med glyfosat från Grekland skroutz.gr. Det kostar 8,5€+14€ frakt.M Matte60 skrev:round up dödar nästan ingenting längre
finns det bättre grejor?
har en liten gräsäng på min stora tomt..har kapat ner nån sorts snabbväxande träd där
och grävt upp mycket stubbar och rötter...
men kommer upp nya små buskar ..som blir träd till slut
round up biter inte på dessa..har sprayat på bladen. även kapat av kvistar för att få in round up direkt
men hjälper inte
En blomsteräng får man inte genom att förgifta marken. Man får det genom att behandla marken som en äng. Dvs ha djur på den som äter ner allt år efter år och långsamt ta bort näring så de känsliga ängsblommorna har en chans. I brist på det så måste all grönska slås och forslas bort. I flera år. Man kan spraya hur mycket gift man vill, så länge det finns mycket näring i marken så kommer bara de kraftigväxande växterna ta över.
Hittade en flaska Round-Up från dom gamla ägarna i mitt förråd, troligen köpt tidigt 90-tal.
Och har kirskål som sprider sig på fler & fler ställen på tomten, & det stör mig då kirskål verkligheten tar över ALLT på 5-6 ställen nu. Har även ett stråk med tistlar som spritt sig alldeles för mycket (efter att jag låtit ca 2 kvm växa upp, då jag uppskattade den explosion av fjärilar det bidrog till)
Så förra året skulle jag pröva denna Round-Up & blandade & penslade på Kirskålen på ett ställe samt ett ställe med mycket nya små tistlar. Först hände ingenting på några dagar, så jag körde på ytterligare 1 sväng.
Sedan efter 2-3 veckor så dog typ allt i dom 2 områden jag behandlat, seger tänkte jag.
Men nu i år kommer precis lika mycket tillbaka igen & Kirskålen har spridit sig ännu mera.
Så det känns som en kamp som inte ens går att "vinna" oavsett produkt.
Och har kirskål som sprider sig på fler & fler ställen på tomten, & det stör mig då kirskål verkligheten tar över ALLT på 5-6 ställen nu. Har även ett stråk med tistlar som spritt sig alldeles för mycket (efter att jag låtit ca 2 kvm växa upp, då jag uppskattade den explosion av fjärilar det bidrog till)
Så förra året skulle jag pröva denna Round-Up & blandade & penslade på Kirskålen på ett ställe samt ett ställe med mycket nya små tistlar. Först hände ingenting på några dagar, så jag körde på ytterligare 1 sväng.
Sedan efter 2-3 veckor så dog typ allt i dom 2 områden jag behandlat, seger tänkte jag.
Men nu i år kommer precis lika mycket tillbaka igen & Kirskålen har spridit sig ännu mera.
Så det känns som en kamp som inte ens går att "vinna" oavsett produkt.
Round up, glyfosfat, kräver två saker för att det ska fungera. Dels måste växten vara i en tillväxtfas. Det brukar stämma bra på våren. Dels måste det vara tillräckligt varmt. Om jag minns rätt minst 15 grader. Här kan det ju ha fallerat.
Seda får medlet inte regna bort på en gång. Det ska helst vara torrt i några dagar efter att man applicerat det.
Seda får medlet inte regna bort på en gång. Det ska helst vara torrt i några dagar efter att man applicerat det.
Ja så har jag också uppfattat det, det ska vara i tillväxt.
Men enl AI så ska bladmassan vara riklig och bästa tiden är på hösten då växten drar ner giftet till rötterna?
Nu gällde det iof Spirea.
Parkslide ska man ju ta på hösten, så det är kanske olika.
Vill man döda rötterna så höst och växtligheten ovan mark på våren?
Men enl AI så ska bladmassan vara riklig och bästa tiden är på hösten då växten drar ner giftet till rötterna?
Nu gällde det iof Spirea.
Parkslide ska man ju ta på hösten, så det är kanske olika.
Vill man döda rötterna så höst och växtligheten ovan mark på våren?
Jag väntade in "varmare väder", så på denna punkt har jag gjort rätt.E Eld skrev:
Men punkten tillväxtfas vet jag inte?
Kirskål sprider sig ju konstant över säsongen maj-sep, så den är ju i praktiken alltid i tillväxtfas.
Gjorde detta i juli/aug & tistlarna kanske inte är i direkt tillväxtfas då.
Det är den tistel-typen som gör ont att gå på & vars rotsystem går som en vitfärgad pinne relativt djupt rakt ned.
Går rätt okey om marken är fuktig 👍, men min rygg & mina knän klarar det inte längre.E Eld skrev:
Har klippt kontinuerligt så spridningen har gått sakta, med den blir bredare i basen då & gör förbannat ont att gå på under somrarna. Man vill ju kunna gå runt på tomten barfota.
Om man komprimerar texten så blir det:J jawen skrev:Hittade en flaska Round-Up från dom gamla ägarna i mitt förråd, troligen köpt tidigt 90-tal.
Och har kirskål som sprider sig på fler & fler ställen på tomten, & det stör mig då kirskål verkligheten tar över ALLT på 5-6 ställen nu. Har även ett stråk med tistlar som spritt sig alldeles för mycket (efter att jag låtit ca 2 kvm växa upp, då jag uppskattade den explosion av fjärilar det bidrog till)
Så förra året skulle jag pröva denna Round-Up & blandade & penslade på Kirskålen på ett ställe samt ett ställe med mycket nya små tistlar. Först hände ingenting på några dagar, så jag körde på ytterligare 1 sväng.
Sedan efter 2-3 veckor så dog typ allt i dom 2 områden jag behandlat, seger tänkte jag.
Men nu i år kommer precis lika mycket tillbaka igen & Kirskålen har spridit sig ännu mera.
Så det känns som en kamp som inte ens går att "vinna" oavsett produkt.
Jag läste inte instruktionen och använda medlet på fel sätt och sen överskred jag rekomenderad dos.
Och resultatet är att de nu är förbjudet 🤔
En tråkig utveckling som tyvärr gör det svårare och svårare att få tag på "bra" grejer.
Hur verkar glyfosat:
"Glyfosat är ett systemiskt ogräsmedel som hämmar enzymet EPSPS, vilket stoppar växters produktion av livsviktiga aminosyror (fenylalanin, tyrosin och tryptofan). Det tas upp genom gröna blad och transporteras ner i rötterna, vilket dödar hela växten. Effekten syns ofta inom 1-2 veckor, men fullständig vissning kan ta längre tid"