30 871 läst ·
76 svar
31k läst
76 svar
Rotormotor till Systemair VR400 sönder
Går inte att röra när all el är avslagen. Är det bara motorn då och ingen rem på den. Fri från trumman då. Lager som havirerat och sitter fast eller att det hänt något i motorn som gör att den inte kan rotera, tex en lindning som svält och ligger mot rotorn. Bara plocka isär den och se vad som hänt. Lager går att byta, men inte en trasig lindning.H hfrid skrev:
Då är det min tur…otur… har plockat isär och när jag strömsätter så går den inte runt alls nu. Filmen visar hur det låter.
Sen lägger jag med några bilder också.
Yttersta lager känns lite dåligt, men det jag mest undrar är om kuggar ska vara så långt från yttervägg/kuggar?
Sen är som ni ser inte yttre kugghjulen på samma plats som det inre, är det korrekt?
Tacksam för all hjälp!
Sen lägger jag med några bilder också.
Yttersta lager känns lite dåligt, men det jag mest undrar är om kuggar ska vara så långt från yttervägg/kuggar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är som ni ser inte yttre kugghjulen på samma plats som det inre, är det korrekt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för all hjälp!
Detta är inte kugghjul i en växellåda utan polskor på i ankaret i själva motorn och skall gå fritt gentemot kuggarna i statorn. Att det inte steppar jämt med statorns polskor i tandning är troligen för jämnare gång och eventuell en avsiktligt asymmetri för att säkra start i en riktning och inte bara darra fram och tillbaka vid strömsättning. att det är olika med halv kugge vridning mellan båda ytter och mellanhjul är också troligen för jämnare gång och kanske också större startmoment.mrniklass skrev:
Då är det min tur…otur… har plockat isär och när jag strömsätter så går den inte runt alls nu. Filmen visar hur det låter.
[video]
Sen lägger jag med några bilder också.
Yttersta lager känns lite dåligt, men det jag mest undrar är om kuggar ska vara så långt från yttervägg/kuggar?
[bild]
Sen är som ni ser inte yttre kugghjulen på samma plats som det inre, är det korrekt?
[bild]
Tacksam för all hjälp!
lenartzz skrev:
Kondensatorn t.v satte jag i motorn för nåt år sen och den fungerar fortfarande. Skicka ett mail till se53348 at yahoo.se med kontaktuppgifter så tar vi det där.H hfrid skrev:
Jag har nya oanvända.
Hej, fantastisk tråd det här! Jag köper också gärna en kondensator om du har över. Mvh Johan Drar iväg ett mail ocksålenartzz skrev:
Jag har en 55TDY060D4-2B liggandes om du är intresserad . Funkar utmärkt, Bytte till ny men det var inte motorn som var felet.C Cav skrev:
Hör av dej isf.
Mvh Richard



