H hfrid skrev:
Min rotormotor är helt död och går inte att rotera för hand heller. Kan det hjälpa med byte av kondensator ändå?
Går inte att röra när all el är avslagen. Är det bara motorn då och ingen rem på den. Fri från trumman då. Lager som havirerat och sitter fast eller att det hänt något i motorn som gör att den inte kan rotera, tex en lindning som svält och ligger mot rotorn. Bara plocka isär den och se vad som hänt. Lager går att byta, men inte en trasig lindning.
 
Om någon har en kondensator som man kan få köpa är jag intresserad!
 
Då är det min tur…otur… har plockat isär och när jag strömsätter så går den inte runt alls nu. Filmen visar hur det låter.

Sen lägger jag med några bilder också.

Yttersta lager känns lite dåligt, men det jag mest undrar är om kuggar ska vara så långt från yttervägg/kuggar?
Kugghjul och kopparspolar i en delvis isärmonterad mekanisk enhet, med fokus på kugghjulens placering och avstånd till yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är som ni ser inte yttre kugghjulen på samma plats som det inre, är det korrekt?
Närbild på två kugghjul i metall som inte ligger i linje med varandra. En hand håller i en av kugghjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp!
 
H hfrid skrev:
Om någon har en kondensator som man kan få köpa är jag intresserad!
Jag kan ha ! Återkommer imorgon
 
  • Gilla
hfrid
  • Laddar…
lenartzz lenartzz skrev:
Jag kan ha ! Återkommer imorgon
Har du 1 till så är jag intresserad också. Läst en del och misstänker att det kan vara samma fel hos mig. Kan vara värt att prova.
 
mrniklass mrniklass skrev:
Har du 1 till så är jag intresserad också. Läst en del och misstänker att det kan vara samma fel hos mig. Kan vara värt att prova.
Uppdaterar imorgon vad jag har
 
  • Gilla
hfrid och 1 till
  • Laddar…
mrniklass mrniklass skrev:
Då är det min tur…otur… har plockat isär och när jag strömsätter så går den inte runt alls nu. Filmen visar hur det låter.
[video]
Sen lägger jag med några bilder också.

Yttersta lager känns lite dåligt, men det jag mest undrar är om kuggar ska vara så långt från yttervägg/kuggar?
[bild]

Sen är som ni ser inte yttre kugghjulen på samma plats som det inre, är det korrekt?
[bild]

Tacksam för all hjälp!
Detta är inte kugghjul i en växellåda utan polskor på i ankaret i själva motorn och skall gå fritt gentemot kuggarna i statorn. Att det inte steppar jämt med statorns polskor i tandning är troligen för jämnare gång och eventuell en avsiktligt asymmetri för att säkra start i en riktning och inte bara darra fram och tillbaka vid strömsättning. att det är olika med halv kugge vridning mellan båda ytter och mellanhjul är också troligen för jämnare gång och kanske också större startmoment.
 
  • Gilla
  • Älska
helrob och 1 till
  • Laddar…
lenartzz lenartzz skrev:
Jag kan ha ! Återkommer imorgon
H hfrid skrev:
Om någon har en kondensator som man kan få köpa är jag intresserad!
Kondensatorn t.v satte jag i motorn för nåt år sen och den fungerar fortfarande. Skicka ett mail till se53348 at yahoo.se med kontaktuppgifter så tar vi det där.
Jag har nya oanvända.
 
  • Röd kondensator med texten "CBB22 334J630V" fotograferad på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondensator med tekniska specifikationer som 230V, 50Hz, 0.33µF; märkt "RENAS Recycling" och "sokmotor.cn", inklusive kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mrniklass mrniklass skrev:
Har du 1 till så är jag intresserad också. Läst en del och misstänker att det kan vara samma fel hos mig. Kan vara värt att prova.
Se uppdatering längre upp
 
  • Älska
mrniklass
  • Laddar…
lenartzz lenartzz skrev:
Se uppdatering längre upp
Perfekt! Har mailat!
 
lenartzz lenartzz skrev:
Kondensatorn t.v satte jag i motorn för nåt år sen och den fungerar fortfarande. Skicka ett mail till se53348 at yahoo.se med kontaktuppgifter så tar vi det där.
Jag har nya oanvända.
Tack, har mailat!
 
lenartzz lenartzz skrev:
Kondensatorn t.v satte jag i motorn för nåt år sen och den fungerar fortfarande. Skicka ett mail till se53348 at yahoo.se med kontaktuppgifter så tar vi det där.
Jag har nya oanvända.
Hej, fantastisk tråd det här! Jag köper också gärna en kondensator om du har över. Mvh Johan Drar iväg ett mail också
 
J Jjjohan skrev:
Hej, fantastisk tråd det här! Jag köper också gärna en kondensator om du har över. Mvh Johan Drar iväg ett mail också
Jag har några kvar så skicka ett mail med adressen etc.
 
Tjena!

Jag håller på renoverar en Systemair VR400 och på den har inre lagret skurit.
Någon som har länk eller dimensioner på lagren?
Motorn heter:

55TDY060D4-2C​


Skulle även gärna köpa kondensator om någon har liggande?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Richardm
  • Laddar…
C Cav skrev:
Tjena!

Jag håller på renoverar en Systemair VR400 och på den har inre lagret skurit.
Någon som har länk eller dimensioner på lagren?
Motorn heter:

55TDY060D4-2C​


Skulle även gärna köpa kondensator om någon har liggande?

Tack på förhand!
Jag har en 55TDY060D4-2B liggandes om du är intresserad . Funkar utmärkt, Bytte till ny men det var inte motorn som var felet.
Hör av dej isf.
Mvh Richard
 
  • Motorenhet 55TDY060D4-2B med tekniska specifikationer på etikett, bland annat 230V/50Hz och 0.07A, samt återvinningssymbol och kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cav
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.