30 855 läst ·
76 svar
31k läst
76 svar
Rotormotor till Systemair VR400 sönder
Nja, jag har samma problem som övriga i tråden. Mitt ena lager (yttre) var pulver men när det ändå var isär så bytade jag båda mot fina SKF med spec likt orginalet.F Flaxman64 skrev:
Men motorn går ett tag, börjar hacka för att sen stanna. En sak jag sett är att själva rotorn (som snurrar lätt utan hugg) inte är helt rund. Detta gör att det blir ett drag i sidled på utgående axel och det är då den stannar eller börjar hacka.
Så jag är lite inne på att byta motorn men är rädd för att åka på samma problem ganska fort igen för det prylar ju lagerna i motorn hela tiden. Rotorbyte är lite större operation.
Ps. Mina lager gick faktiskt på 100 spänn
Ok, kollar med lokal firma.R RBK skrev:
Beställt en ny motor från alibaba.
Ska pilla med den gamla och se om den går att fixa, å så får den bli reserv.
Otroligt dåligt att motorerna inte håller mer än 3-4 år.
Tredje motorn som ger upp på 10 år…
Sen är trumman (värmeväxlaren) sjukt oval (diametern diffar på 1,5cm) vilket gör att det på varv blir ett axeldrag som inte är optimalt för lagret. Det är kass från systemair!B Brovaktaren skrev:
Har inte så mycket kast som 1,5 cm.
Ca 4-5mm på min.
Tänker prova med brickor under motorn, detta för att få drivremmen minimalt spänd, utan att den slirar.
Detta för att avlasta lagren.
Ca 4-5mm på min.
Tänker prova med brickor under motorn, detta för att få drivremmen minimalt spänd, utan att den slirar.
Detta för att avlasta lagren.
Vår motor verkar ha gett upp också.
Funderade på om det ev. kunde gå på hemförsäkring. Men det verkar lite långsökt.
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/4111-systemair-rotormotor-till-vr400-dc.html
Jämförde motorerna som finns hos svenska återförsäljare. Det verkar som det är exakt samma som alibaba säljer. Skillnaden är dock ganska stor i pengar...
Kan återkomma med rapport om jag får hem motorn och lyckas med bytet.
/Axel
Funderade på om det ev. kunde gå på hemförsäkring. Men det verkar lite långsökt.
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/4111-systemair-rotormotor-till-vr400-dc.html
Jämförde motorerna som finns hos svenska återförsäljare. Det verkar som det är exakt samma som alibaba säljer. Skillnaden är dock ganska stor i pengar...
Kan återkomma med rapport om jag får hem motorn och lyckas med bytet.
/Axel
Hej
Jag har nu samma problem som många av er andra här…
den nya motorn som ni fått när ni beställt från Systemair, vet någon vad den motorn heter? Fabrikat & modellbeteckning.
Har någon provat söka efter den nya motormodellen på nätet om den går att hitta enklare till vettigt pris?
Jag har nu samma problem som många av er andra här…
den nya motorn som ni fått när ni beställt från Systemair, vet någon vad den motorn heter? Fabrikat & modellbeteckning.
Har någon provat söka efter den nya motormodellen på nätet om den går att hitta enklare till vettigt pris?
Tror att Alibaba säljer orginaldelen (kolla inläggen ovan). Svenska firmor lägger på ett par tusenlappar på delen.mattias_i skrev:
Neltrd skrev:
Hej, ja det stämmer, men som några skriver så verkar den delen vara ersatt med en annan som förhoppningsvis är mer hållbar/driftsäker och det är info om den artikeln som jag söker om någon har provat att söka den artikeln.
Märkte att det började surra misstänkt om min VR400. Mycket riktigt var det stegmotorn som lät. Vet inte om det är drivaren som pajat eller ett lager, den snurrar lätt så jag lutar mer åt drivaren. Det låter lite som om den inte kör alla spolar/steg. Jag beställde Alibaba motorn från länken ovan, gick på ca 1550kr ink. frakt. Antar att jag åker på tull+moms på det också. Måtten verkar inte riktigt vara NEMA-standard, men med en liten adapterplatta borde det gå att sätta dit en mer standard stegmotor med en extern DC-drivare för några hundralappar. Tyvärr tappar man temperaturstyrningen då om man inte vill hacka ihop det själv.
Gammal tråd men tips är aldrig kass.
När min rotor motor började låta var det kondensatorn som va kass, hittade ny på electrokit för 29 kronor
41017466 X1-kondensator 330nF 440VAC
motorn har gått 1½ år till sedan stoppet. Det viktiga är att man stoppar den i tid för antingen brinner motorn upp ( till slut) eller så när den stannar och står och "hugger" så sliter den sönder kuggarna. Kugghjul har jag inte hittat nya så dom ska man va rädd om.
När min rotor motor började låta var det kondensatorn som va kass, hittade ny på electrokit för 29 kronor
41017466 X1-kondensator 330nF 440VAC
motorn har gått 1½ år till sedan stoppet. Det viktiga är att man stoppar den i tid för antingen brinner motorn upp ( till slut) eller så när den stannar och står och "hugger" så sliter den sönder kuggarna. Kugghjul har jag inte hittat nya så dom ska man va rädd om.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Hej!A ahlis_se skrev:Gammal tråd men tips är aldrig kass.
När min rotor motor började låta var det kondensatorn som va kass, hittade ny på electrokit för 29 kronor
41017466 X1-kondensator 330nF 440VAC
motorn har gått 1½ år till sedan stoppet. Det viktiga är att man stoppar den i tid för antingen brinner motorn upp ( till slut) eller så när den stannar och står och "hugger" så sliter den sönder kuggarna. Kugghjul har jag inte hittat nya så dom ska man va rädd om.
Jag hade samma problem som dig, ny kondensator gjorde motorn knäpptyst