K
Halloj, har en securex koppling 28/28/16 på en gammal stam och jag behöver dra om 16mm röret.

Tänkte helst dra ett PEX, men annars Prisol.. Till kök med diskmaskin - antar att 12mm koppar är för klent och att det bör vara 15?

Finns det klämringar och reducering till dessa? Fattar att jag kan byta kopplingen, men vore skönt att inte behöva rota mer än nödvändigt på stammen
 
  • 20260615_201254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260615_201303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
12mm duger gott.
 

Bästa svaret

Krilleman
K KjellTimell skrev:
Finns det klämringar och reducering till dessa? Fattar att jag kan byta kopplingen, men vore skönt att inte behöva rota mer än nödvändigt på stammen
Det går jättebra att koppla vidare på befintligt T-rör om du vill få bort allt 16mm rör.

Vatette har dessa två produkter, men du måste veta årtal eller mäta gängan 16mm änden på T-röret...

1781815220799.png

1781815253797.png
 
K
Krilleman Krilleman skrev:
Det går jättebra att koppla vidare på befintligt T-rör om du vill få bort allt 16mm rör.

Vatette har dessa två produkter, men du måste veta årtal eller mäta gängan 16mm änden på T-röret...

[bild]

[bild]
Snyggt, enklast att kanske köpa två av varje - så slipper man stå med skägget i brevlådan.
Antar att man vevar på en sån här direkt på Vatette övergången sen - om man som mig vill ha PEX?

Men om jag skulle gå på kopparspåret - klarar man sig på 12mm till köksblandare och diskmaskin?

1781821044385.png
 
K KjellTimell skrev:
Men om jag skulle gå på kopparspåret - klarar man sig på 12mm till köksblandare och diskmaskin?

[bild]
Ja! Som en mycket vis och trevlig man sade.
Jag har 12 mm koppar till allt varmvatten I hela huset. Tillräckligt tryck och snabbt som attans kommer det varmvatten ur varmvattenkranen. Inte en självklarhet med grövre rör.
 
Krilleman
K KjellTimell skrev:
Snyggt, enklast att kanske köpa två av varje - så slipper man stå med skägget i brevlådan.
Antar att man vevar på en sån här direkt på Vatette övergången sen - om man som mig vill ha PEX?

Men om jag skulle gå på kopparspåret - klarar man sig på 12mm till köksblandare och diskmaskin?
Precis, vatette plast passar prima på den kopplingen! 👍

12 till diskmaskin räcker.
Glöm bara inte att avstängningen till diskmaskinen ska sitta ovan diskbänken med dagens regler om du inte har avstängningen på blandaren.

Följer man den standard som är satt så ska köksblandaren kopplas med 15mm dock.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Krilleman Krilleman skrev:
Det går jättebra att koppla vidare på befintligt T-rör om du vill få bort allt 16mm rör.

Vatette har dessa två produkter, men du måste veta årtal eller mäta gängan 16mm änden på T-röret...

[bild]

[bild]
Halloj, svindyra kopplingar! Så jag mätte gängan på 16 sticket och den är 22,82mm över gängorna. Borde motsvara 5/8" varianten isf va?

Hur kinkiga är dessa kopplingar? Vågar jag lossa på 28 ändarna för att vrida hela kopplingen till annan position?
 
Redigerat:
Vrid du på och skulle de gå isönder är det ju bättre att de gör det när vattnet är avstängt och du är hemma. 😁
 
Magnus E K
12 mm PEX är bara 8 mm invändigt, som 10 mm koppar (godstjocklek 2 vs 1 mm). Jag har använt några meter PEX 12 mm till källartoan men det märks att flödet (på kallvattnet) i handfatet är sämre än innan när det var 16 mm koppar hela vägen. Skulle inte vilja ha detta till köket om det inte är extremt kort sträcka.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
12 mm PEX är bara 8 mm invändigt, som 10 mm koppar (godstjocklek 2 vs 1 mm). Jag har använt några meter PEX 12 mm till källartoan men det märks att flödet i handfatet är sämre än innan när det var 16 mm koppar hela vägen. Skulle inte vilja ha detta till köket om det inte är extremt kort sträcka.
Men med Prisol går det utmärkt. Som sagt var.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.