Halloj, har en securex koppling 28/28/16 på en gammal stam och jag behöver dra om 16mm röret.
Tänkte helst dra ett PEX, men annars Prisol.. Till kök med diskmaskin - antar att 12mm koppar är för klent och att det bör vara 15?
Finns det klämringar och reducering till dessa? Fattar att jag kan byta kopplingen, men vore skönt att inte behöva rota mer än nödvändigt på stammen
Tänkte helst dra ett PEX, men annars Prisol.. Till kök med diskmaskin - antar att 12mm koppar är för klent och att det bör vara 15?
Finns det klämringar och reducering till dessa? Fattar att jag kan byta kopplingen, men vore skönt att inte behöva rota mer än nödvändigt på stammen
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Du kan köpa en 16-15mm skarv och sätta bit ut på en rak del av kopparröret istället.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-skarv-16x15/
Den kan du komplettera med en stödhylsa för 15mm pex eller kopplingsset för 16mm pex om du hellre vill det.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-skarv-16x15/
Den kan du komplettera med en stödhylsa för 15mm pex eller kopplingsset för 16mm pex om du hellre vill det.
Snyggt, enklast att kanske köpa två av varje - så slipper man stå med skägget i brevlådan.Krilleman skrev:
Antar att man vevar på en sån här direkt på Vatette övergången sen - om man som mig vill ha PEX?
Men om jag skulle gå på kopparspåret - klarar man sig på 12mm till köksblandare och diskmaskin?
Ja! Som en mycket vis och trevlig man sade.K KjellTimell skrev:
Jag har 12 mm koppar till allt varmvatten I hela huset. Tillräckligt tryck och snabbt som attans kommer det varmvatten ur varmvattenkranen. Inte en självklarhet med grövre rör.
Precis, vatette plast passar prima på den kopplingen! 👍K KjellTimell skrev:
12 till diskmaskin räcker.
Glöm bara inte att avstängningen till diskmaskinen ska sitta ovan diskbänken med dagens regler om du inte har avstängningen på blandaren.
Följer man den standard som är satt så ska köksblandaren kopplas med 15mm dock.
Halloj, svindyra kopplingar! Så jag mätte gängan på 16 sticket och den är 22,82mm över gängorna. Borde motsvara 5/8" varianten isf va?Krilleman skrev:
Hur kinkiga är dessa kopplingar? Vågar jag lossa på 28 ändarna för att vrida hela kopplingen till annan position?
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 607 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 607 inlägg
12 mm PEX är bara 8 mm invändigt, som 10 mm koppar (godstjocklek 2 vs 1 mm). Jag har använt några meter PEX 12 mm till källartoan men det märks att flödet (på kallvattnet) i handfatet är sämre än innan när det var 16 mm koppar hela vägen. Skulle inte vilja ha detta till köket om det inte är extremt kort sträcka.
Men med Prisol går det utmärkt. Som sagt var.Magnus E K skrev:
Klicka här för att svara



