Det väsentliga är väl att man måste kunna specificera hur mycket som är arbetet och hur mycket som är material. Det är ju bara arbetet man kan göra avdrag för.

Du borde inte behöva redogöra för varje betalning, det är totalbeloppet och hur stor del av det som är arbete respektive material som de vill veta.

Sen kan det såklart bli så att de ifrågasätter fördelningen mellan arbete och material, men där känns det ju som att det är hantverkaren som borde påvisa att det stämmer.

Bowman
Nerre skrev:
Det väsentliga är väl att man måste kunna specificera hur mycket som är arbetet och hur mycket som är material. Det är ju bara arbetet man kan göra avdrag för.

Du borde inte behöva redogöra för varje betalning, det är totalbeloppet och hur stor del av det som är arbete respektive material som de vill veta.

Sen kan det såklart bli så att de ifrågasätter fördelningen mellan arbete och material, men där känns det ju som att det är hantverkaren som borde påvisa att det stämmer.

Ja ok.
Ja det låter ju rimligt.
Jag lovar att återkoppla när jag vet mer och fått löst det.

kommer du ihåg om du har fått flera papper från SKV om att firman tagit ut ROT?
Tänker om firman har plockat ut ROTpengar varje gång du betalat så kanske skv reagagerar, firman får ju bara söka utbetalning när jobbet är klart.

har du betalat via internet så borde du kunna hitta betalningarna rätt lätt, förutom kontantbetalningarna då, fast där har du kanske tagit ut från bankomaten?

Att man måste bevisa att en betalning gjorts och att jobbet verkligen utförts är ett ganska vanligt sätt för Skatteverket att se till att det verkligen finns en transaktion och att det inte bara är en fuskfaktura.

Har du före och efter-bilder på renoveringen, kopia på avtalet och något som kan visa betalningen så är det lugnt.

• Gilla
Gabban
  • Laddar…
Bowman
nino skrev:
kommer du ihåg om du har fått flera papper från SKV om att firman tagit ut ROT?
Tänker om firman har plockat ut ROTpengar varje gång du betalat så kanske skv reagagerar, firman får ju bara söka utbetalning när jobbet är klart.

har du betalat via internet så borde du kunna hitta betalningarna rätt lätt, förutom kontantbetalningarna då, fast där har du kanske tagit ut från bankomaten?
Nej det har varit vid slutbetalning på varje fatura tror jag.
Ja betalningarna lär hittas,

Bowman
Fred vom Jupiter skrev:
Att man måste bevisa att en betalning gjorts och att jobbet verkligen utförts är ett ganska vanligt sätt för Skatteverket att se till att det verkligen finns en transaktion och att det inte bara är en fuskfaktura.

Har du före och efter-bilder på renoveringen, kopia på avtalet och något som kan visa betalningen så är det lugnt.
Ja och det kan man ju förstå. Jobbigt att greja med om det inte varit superkoll på fakturor och betalningar dock :)

Har nog en del bilder osv. Det skall jag skicka med.

Och jobbet behöver inte vara klart för att man ska söka rot, MEN det ska vara en faktura (med arbetskostnad) och den ska vara betald INNAN man får söka ROT.

Priset för avdrag för ej utfört rotarbete är 10% således 5000 kr på svarta marknaden. Den s.k. firman får 45.000 av staten. Så det är bra att skatteverket begär in kontrollfrågor. Sedan finns det duktiga hantverkare som bara är slarviga med papper. Du som kund vilar det ett visst ansvar för också då du får avdrag för utfört arbete genom rot. De flesta hantverkare skriver in klausul att godkänner inte skatteverket rotavdraget så kommer du att debiteras den summan. De kan således vara dåliga med uppgifterna för de räknar med att få pengarna ändå.

slurppe99 skrev:
De flesta hantverkare skriver in klausul att godkänner inte skatteverket rotavdraget så kommer du att debiteras den summan. De kan således vara dåliga med uppgifterna för de räknar med att få pengarna ändå.
Den klausulen ska du begära att få formulerad så att det endast gäller i de fall ROT-utbetalning är större än det belopp som finns tillgängligt för utbetalning eller inte har rätt till ROT-avdrag regelmässigt, exkluderat utfört arbete vilket hantverkaren säkerställer att det omfattas av ROT-reglerna.
Har hantverkaren lovat att ROT gäller men att sedan inte skattemyndigheten godkänner arbetet, av en eller annan orsak, så är det hantverkaren som har brustit i hanteringen.

Och eftersom "hantverkaren" INTE har någon möjlighet att kontrollera om och hur mycket ROT en kund kan få så är det bara riktigt korkade företagare som lovar ut en viss rotsumma. Däremot kan man som info. skriva i anbudet hur mycket ROT som kommer att vara möjligt att söka OM beställaren har möjlighet till fullt ROTavdrag.

• Gilla
Gabban och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett diverse jobb på ROT där det slutade med att jag och kund fick skicka foton, ritningar, löne specificationer, etc för att dom skulle vara nöjda. Det var mitt första o sista ROT jobb, redovisade allt redan vid ansökan med fakturor, leverans spesifikationer, fakturor o BG utdrag allt efter deras anvisningar , det var första gången och hade pratat med dom löpande för att det skulle bli rätt. Var väl ca 20 timmar förlorat i arbetstid o resor till kund för fotograferingar mm. Visst är det bra med kontroll men det blir löjligt ibland när man ser vad större företag och koncerner myglar och kommer undan med.

Bowman
swedjeep skrev:
Jag gjorde ett diverse jobb på ROT där det slutade med att jag och kund fick skicka foton, ritningar, löne specificationer, etc för att dom skulle vara nöjda. Det var mitt första o sista ROT jobb, redovisade allt redan vid ansökan med fakturor, leverans spesifikationer, fakturor o BG utdrag allt efter deras anvisningar , det var första gången och hade pratat med dom löpande för att det skulle bli rätt. Var väl ca 20 timmar förlorat i arbetstid o resor till kund för fotograferingar mm. Visst är det bra med kontroll men det blir löjligt ibland när man ser vad större företag och koncerner myglar och kommer undan med.
Segt, det är detta jag är rädd för.
Massa onödig tid.

Jag tror det är uppgiften om att det förekommit kontant betalning som väcker Skatteverkets initiativ till fördjupad undersökning.

ROT är ju positivt både för oss som nyttjar det och även hantverkare. Men sedan kan ju Skatteverket göra fördjupade stickprov eller granska det som kanske kan vara tveksamt, eller rättare sagt de ska göra det för att försöka hitta fusk.
Har nyttjat ROT med byggare, elektriker, brunnsborrare, LLVP-installation, etc, vid ett 10-tal tillfällen och inte haft några problem. Så det vi kan läsa om i trådar som denna är de där det strulat, ingen skriver ju om när det fungerar.
Om jag kan få nyttja ROT så är det upp till mig och den hantverkare jag anlitar som får se till att följa regelverket på ett sådant sätt att man undviker problem.
Börjar man krångla med delbetalningar med kontanter istället för vanlig fakturering så bjuder man in till strul.

Antagligen ett stickprov Skatteverket gjort. Sätt dig ner med företagaren och gå igenom allt arbete som gjorts.
Både du och företaget du anlitat ska kunna redovisa för utfört arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.