Bowman
Skatteverket begär in fakturor, offerter, betalningsunderlag och ställer frågor som om arbetet utförts osv.

En del kan jag svara på, men en del kan jag inte lösa.
Anledningen är att hantverkaren skrivit en faktura tex, sen har jag betalt lite då och då allt eftersom jobbet fortlöpt, en del belopp kontant, en del belopp enligt faktura osv osv.
offerter har jag aldrig heller begärt eller fått.

Sen så vet jag inte varför hantverkaren skrivit ut vissa fakturor eller hur, men det stämmer i slutändan med vad vi kommit överens om att jag skall betala.
så allt är ok där.

Arbetet är genomfört enligt rotavdraget, men jag har ingen ordning på allt när jag betalt och hur, det är liksom snart ett år sedan. Så inget fuffens heller.
Att tillägga är att hantverkaren fått frågor av sktv, men skickat in bristfälliga underlag.
så då gick dom till mig.
När jag frågade om detta sa han att han försökt att skicka det dom ville ha men dom inte var nöjda med detta.

Hur mycket är man skyldig att redovisa egentligen?
vad kan jag göra?

Du är skyldig att redovisa allt som det sökts ROT på, troligen tycker "skatten" att det verkar konstigt på nått sätt. Men den firma du lejde måste ju ha så pass ordning på sina papper att dom utan större problem kan ta fram underlag på tider och matr. Kan dom inte presentera trovärdiga uppgifter är risken stor att det blir en lite större koll.

Vet inte säkert men det förefaller för mig naturligt och självklart att man kan visa specificerade fakturor på det man gjort "vitt" och som man förväntar få ROT avdrag på.

Alla i Sverige boende vuxna personer förväntas veta vad skattemyndigheten kräver för att få göra avdrag på sin skatt, som detta egentligen är frågan om. Att tro att man bara kan höfta lite siffror och betala lite kontant och lite mot faktura känns ju lite skumt.

Bowman
elmont skrev:
Du är skyldig att redovisa allt som det sökts ROT på, troligen tycker "skatten" att det verkar konstigt på nått sätt. Men den firma du lejde måste ju ha så pass ordning på sina papper att dom utan större problem kan ta fram underlag på tider och matr. Kan dom inte presentera trovärdiga uppgifter är risken stor att det blir en lite större koll.
Ja det kan man ju förstå.
Men att jag betalt en del kontant är ju inte olagligt tex. Lite svårt att bevisa dock.
Fan att man "litar" på att folk (hantverkare) sköter sitt liksom.

Bowman
oceanis skrev:
Vet inte säkert men det förefaller för mig naturligt och självklart att man kan visa specificerade fakturor på det man gjort "vitt" och som man förväntar få ROT avdrag på.

Alla i Sverige boende vuxna personer förväntas veta vad skattemyndigheten kräver för att få göra avdrag på sin skatt, som detta egentligen är frågan om. Att tro att man bara kan höfta lite siffror och betala lite kontant och lite mot faktura känns ju lite skumt.
Ja fakturor har jag, men det står inte mycket på dom. En rad typ. "Hantverksjobb" "slutrenovering" osv.
Helt ospecificerade.
Känns som detta kommer bli långdraget.
Skit.
Har inte höftat, då var det såklart full koll.
Men nu är det inte så lätt att komma ihåg hur och när.

Redigerat:
Hur hade ni avtalat?
Löpande eller fast?

Bowman
pappskallen skrev:
Hur hade ni avtalat?
Löpande eller fast?
Fast, jag sa vad jag önskade ha gjort och hur mycket pengar jag hade.
Sen kom vi överens om detta, och jag betalade i portioner beroende på hur långt dom kommit typ.

Sen har det varit löpt på i olika steg över ett gäng månader.

Ring och prata med handläggaren. Det väsentliga är vilket datum som du hade betalat det totala fakturabeloppet. Det är givetvis också viktigt att uppgifterna om vad av beloppet som ä material resp. arbete stämmer.

Min erfarenhet är att handläggarna är OK att prata med, bara de inte får en känsla av att man döljer något.

Vad exakt är det skatteverket vill ha svar på?

Ok, så ni har alltså avtalat om ett arbete som ska utföras mot en viss ersättning.
Detta måste ju hantisen ha koll på och kunna visa fakturor från materialet till skattmasen. ring och prata med hantisen!

Bowman
hempularen skrev:
Ring och prata med handläggaren. Det väsentliga är vilket datum som du hade betalat det totala fakturabeloppet. Det är givetvis också viktigt att uppgifterna om vad av beloppet som ä material resp. arbete stämmer.

Min erfarenhet är att handläggarna är OK att prata med, bara de inte får en känsla av att man döljer något.

Vad exakt är det skatteverket vill ha svar på?
Jag jag har pratat med handläggaren en snabbis då jag frågade om ärendet osv. Verkade trevlig.
Ja jag får sätta mig med hantisen och be han ta fram alla betalningar han mottagit med.
Dom frågar om det jag skriver i första inlägget.
Tack för ers svar.

Bowman
pappskallen skrev:
Ok, så ni har alltså avtalat om ett arbete som ska utföras mot en viss ersättning.
Detta måste ju hantisen ha koll på och kunna visa fakturor från materialet till skattmasen. ring och prata med hantisen!
Ja det kan man säga.
Ja jag måste sätta mig med hantverkaren och be han vara delaktig i detta.

Bowman skrev:
Ja jag måste sätta mig med hantverkaren och be han vara delaktig i detta.
Absolut, och be till gudarna att han inte fifflat till det.....

Bowman
pappskallen skrev:
Absolut, och be till gudarna att han inte fifflat till det.....
Ja, men jag tror inte det. Slarvat och varit nonchalant ja, men fuskat, nej.
Tack skall ni ha.

Jag är inte riktigt med på vad exakt det är skatteverket vill se.

Om jag fattat det rätt så har du en eller flera fakturor på sammanlagt den totala summan som ni kommit övverens om som fast pris?

Men du har i praktiken betalat lite då och då, antingen mot en delfaktura, eller kontant. Och du har inte fått kvitton på alla betalningar?

Kräver alltså skattemyndigheten bevis på att du faktiskt betalat den summa som de redovisade fakturorna ligger på?

Bowman
Ja typ så.
Men kvitton skall finnas, vet ej var bara, skall stämma av detta med hantverkaren och få kopior.
Det bör lösa sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.