1 562 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Rotavdrag fel belopp?
Jag och min fru har renoverat vårt badrum. Jag har rätt till 50 000:- rotavdrag, min fru jobbar inte så mkt så hon har rätt till 12 000:-
Totalt rotavdrag för jobbet blev 62 000:-
Idag fick vi Preliminär skattereduktion för rotarbete från Skatteverket. Där står halva summan på mig och och halva på min fru.
Ska det inte vara 50 000:- på mig
Och resterande på min fru?
Vi vet med säkerhet att hon inte kommer komma upp i 30 000:- rotavdrag under året
Idag fick vi Preliminär skattereduktion för rotarbete från Skatteverket. Där står halva summan på mig och och halva på min fru.
Vi vet med säkerhet att hon inte kommer komma upp i 30 000:- rotavdrag under året
JaA Ace83 skrev:Jag och min fru har renoverat vårt badrum. Jag har rätt till 50 000:- rotavdrag, min fru jobbar inte så mkt så hon har rätt till 12 000:-
Jag hade en firma som gjorde jobb hos mig, dom frågade hur beloppet skulle delas. Det var ca 34000 kr så jag kunde ta hela vilket det också blev. Min fru blandades aldrig in i det hela. Kan det vara så att firman som gjorde jobbet helt enkelt delade på det?
Ja de delade rotavdraget på mig och min fru, men hon har inte rätt till den summan.S Screew skrev:
Försök att få tag på firman och be dom skicka in kompletterande uppgifter så snabbt som möjligt, nu är det inte många dagar kvar tills deklarationen ska vara inne tyvärr. Förklara hur det ska delas uppA Ace83 skrev:
Denna denna renovering gjordes 2021, så det blir ju på nästa års deklaration antar jag?S Screew skrev:
Du kan omfördela via skatteverket.
"Rätta och komplettera ditt rot- och rutavdrag | Skatteverket" https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/rattaochkompletteradittrotochrutavdrag.4.3810a01c150939e893f79dd.html
Är bara att söka och läsa hos Skatteverket
"Rätta och komplettera ditt rot- och rutavdrag | Skatteverket" https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/rattaochkompletteradittrotochrutavdrag.4.3810a01c150939e893f79dd.html
Är bara att söka och läsa hos Skatteverket
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan vara fel med invertern?
El -
Vad kan jag göra åt fel vattenavläsning...
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Dolda fel försäkring täcker inte under 0.1 prisbasbelopp
Försäkringar -
Dra av felaktiga belopp från faktura.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilket belopp ska jag räkna på för offert på byggfelsförs vid till- och ombyggnad?
Försäkringar