Jag och min fru har renoverat vårt badrum. Jag har rätt till 50 000:- rotavdrag, min fru jobbar inte så mkt så hon har rätt till 12 000:-

Totalt rotavdrag för jobbet blev 62 000:-

Idag fick vi Preliminär skattereduktion för rotarbete från Skatteverket. Där står halva summan på mig och och halva på min fru.

Ska det inte vara 50 000:- på mig
Och resterande på min fru?

Vi vet med säkerhet att hon inte kommer komma upp i 30 000:- rotavdrag under året

J
A Ace83 skrev:
Jag och min fru har renoverat vårt badrum. Jag har rätt till 50 000:- rotavdrag, min fru jobbar inte så mkt så hon har rätt till 12 000:-

Totalt rotavdrag för jobbet blev 62 000:-

Idag fick vi Preliminär skattereduktion för rotarbete från Skatteverket. Där står halva summan på mig och och halva på min fru.

Ska det inte vara 50 000:- på mig
Och resterande på min fru?

Vi vet med säkerhet att hon inte kommer komma upp i 30 000:- rotavdrag under året
Ja

S
Jag hade en firma som gjorde jobb hos mig, dom frågade hur beloppet skulle delas. Det var ca 34000 kr så jag kunde ta hela vilket det också blev. Min fru blandades aldrig in i det hela. Kan det vara så att firman som gjorde jobbet helt enkelt delade på det?

J Jonobe skrev:
Ja
Ja att det ska vara 50 000:- på mig och 12 000:- på min fru?

S Screew skrev:
Jag hade en firma som gjorde jobb hos mig, dom frågade hur beloppet skulle delas. Det var ca 34000 kr så jag kunde ta hela vilket det också blev. Min fru blandades aldrig in i det hela. Kan det vara så att firman som gjorde jobbet helt enkelt delade på det?
Ja de delade rotavdraget på mig och min fru, men hon har inte rätt till den summan.

J
A Ace83 skrev:
Ja att det ska vara 50 000:- på mig och 12 000:- på min fru?
Ja precis.

J Jonobe skrev:
Ja precis.
Och om det inte ändras så kommer min fru få betala tillbaka det som hon inte har rätt till, dvs ca 20 000:-

Vilket innebär att badrummet blir 20 00:- dyrare pga mitt totala rotavdrag inte utnyttjats?

A Ace83 skrev:
Ja de delade rotavdraget på mig och min fru, men hon har inte rätt till den summan.
Har du sagt till firman hur dem ska fördela rot? Mvh

M Micke R. skrev:
Har du sagt till firman hur dem ska fördela rot? Mvh
Ja vi sa det till dem

S
A Ace83 skrev:
Försök att få tag på firman och be dom skicka in kompletterande uppgifter så snabbt som möjligt, nu är det inte många dagar kvar tills deklarationen ska vara inne tyvärr. Förklara hur det ska delas upp

S Screew skrev:
Försök att få tag på firman och be dom skicka in kompletterande uppgifter så snabbt som möjligt, nu är det inte många dagar kvar tills deklarationen ska vara inne tyvärr. Förklara hur det ska delas upp
Denna denna renovering gjordes 2021, så det blir ju på nästa års deklaration antar jag?

J
A Ace83 skrev:
Denna denna renovering gjordes 2021, så det blir ju på nästa års deklaration antar jag?
Ja. Du får ta kontakt med firman eller skatteverket, vet ej vad som är rätt då det redan gått till skatteverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.