Hej byggvänner!

Tog några bilder på träparti på min altan. Liggande gamla "träbalkar".

Vad tror ni om detta?
Är träet angripet av mögel/svamp?
Tänker på att det ser så mörkbrunt ut och dessutom lite rutmönstrat.
När trä är torrt och gammalt annars så tycker jag mer att det blir grått.

Tänker hussvamp.
Eller är det helt enkelt "bara" murket gammalt trä?
Bör det bytas ut/undersökas snarast?

Har varit blåmålat, vilket det fortfarande är på vissa partier.

Tacksam för synpunkter!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Ingen bra rubrik. Jag kan inte se nåt.

Vad är fel på rubriken?

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Hur kan jag ändra rubriken? Verkar bara kunna redigera själva texten..

Du har helt enkelt murkna gamla bjälkar/slipers. Riv o byt ut innan du trampar igenom. Hussvamp växer inte utomhus.

• Gilla
Lage Eckeskog och 1 till
  • Laddar…
Är det månntro sådana där gamla slipers som var impregnerade med det där farliga medlet som jag inte kommer ihåg namnet på just nu? Bör man isåfall hantera dem på något särskilt sätt då man river dessa?
Borde det mesta av det hälsovådliga ämnet redan vara borta?

Finns verkligen inte hussvamp utomhus? Hänger inte riktigt med där. Borde inte det kunna finnas var som helst där det är "rätt" fuktförhållanden osv för att få den att växa?
Innebär detta att hussvamp heller inte kan finnas på ytterfasad, vindbrädor, fönsterbågar/foder utomhus osv?

Tack för era synpunkter förresten! :)

Stina71 skrev:
Är det månntro sådana där gamla slipers som var impregnerade med det där farliga medlet som jag inte kommer ihåg namnet på just nu?
Kreosot.
Svårt att se, om det är slipers med ledning av dina bilder.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok, vad krävs för att se om det är slipers? En bild där man ser tjocklek/längd på bjälken, eller?

Var all gammal slipers behandlad med kreosot?
När slutade man använda kreosotbehandlad kreosot då man, som i mitt fall, exempelvis byggde altaner?
I och för sig vet man ju aldrig, altanen kan ju vara byggd av äldre material som man lagrat nånstans. Fast altanen är byggd senare än när man slutade använda kreosot i byggmaterial.

Om det är slipers, bör den rivas på något särskilt sätt, för att materialet isåfall kan innehålla kreosot?
Eller är det bara att riva?

Utgör kreosotbehandlat trä, som detta som eventuellt finns här på altan, någon hälsofara där den ligger?
Eller borde den mesta "skiten" ha lämnat träet sedan länge?

Haha, kresosotbehandlat trä, skulle det stå... Inte kreosotbehandlad kreosot. :)

Normalt används inte slipers för altanbyggen förutom i närkontakt med jord. Mät tvärsnittet: Slipers har ungefär 15x25 cm tvärsnitt.
Svårt att se på dina bilder vilka partier på altanen det är.
Kreosot har använts minst till 90talet för slipers men även telefonstolpar. En stentjäreprodukt, innehåller massvis med kolväten även aromatiska och otrevliga saker.
Här finns MSDS för kreosot-behandlat trä där du kan läsa hanteringsråd:
http://www.shelter-products.com/MSDS Sheets/MSDS_CREOSOTE.pdf
Du ser inte jättetydligt om det är kreosotbehandlat men det har en väldigt karakteristiskt lukt. Gå ut i naturen och leta efter telefon eller el-stolpar av gammalt trä. Lukta på de så vet du hur kreosot luktar. Gå hem och jämför.
Men om vi känner dig rätt efter din asbestfobi från ett annat träd så kommer du inte att tro på någonting som sägs här om kreosot.

Känns som en ganska onödig kommentar Thomas. Att jag inte skulle tro på den information som jag får om kreosot.
För att jag ofta oroat mig för asbest.
Jag söker bara information, som alla andra.
Hur jag sen väljer att hantera den information jag får är väl ändå upp till mig?!
Jag skulle inte ställa frågor om jag inte är beredd att ta till mig av den information jag får.
Så tack alla som svarar mig och kommer med ers synpunkter!
Betyder mycket! :)

Partierna som är på bilderna är träet längst ner, närmast mark.

Slipers är alltså vanligtvis rektangulär, 15x25 cm? Har jag fattat rätt?

Om det inte är slipers, vad tror ni annars att det är?
Vanliga bjälkar som en gång i tiden var impregnerade med något annat medel, men som nu "gett upp" efter många år?

Min tråd handlade från början om ev mögel/svampangrepp, inte om kreosot.
Detta ämne kom upp i samband med kommentarer i tråden.

Träet håller på att ruttna helt enkelt.
Det ser du på att det löses upp i fyrkantiga rutor underifrån, som du själv redan påpekat.

Vad vill du veta mer? Byt ut och kör det gamla till tippen om du vill ha friska grejer.
Annars håller det säkert din tid ut och mer till.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood, murket virke kan jag stå ut med. Så länge jag vet att det inte är angripet av svamp/mögel, med risk att spridas vidare till andra byggnadsdelar.
Därför jag frågade. Har nämligen fått köra mig att brunt rutmönstrat virke kan tyda på hussvamp,
men enligt kommentar här i tråden förekommer inte hussvamp utomhus.
Vet inte om det stämmer, ställde några följdfrågor på den kommentaren, men inget svar ännu.

Löses upp i fyrkantiga rutor kan alltså vara murket/ruttet virke som INTE är angripet av hussvamp också?
Eller indikerar rutmönster alltid på svamp?

Lära mig, skulle det stå i mitt inlägg ovan. Inte Köra mig. :)!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.