Jag tror på den lösning som Claes Sörmland har gjort. Det finns många skolor hur man kan göra men Claes variant ligger närmast originallösningen plus förbättringar. Om du/ni känner att ni klarar det själv så är det görbart, annars så råder jag er till att leta rätt på nån hantverkare som jobbar med gamla hus/restaurering motsv.

I Claes tråd så tipsar nikasp om boken "så renoveras torp och gårdar" och även jag tipsar om den för alla som har ett äldre hus!
 
ANR skrev:
Jag tror på den lösning som Claes Sörmland har gjort. Det finns många skolor hur man kan göra men Claes variant ligger närmast originallösningen plus förbättringar. Om du/ni känner att ni klarar det själv så är det görbart, annars så råder jag er till att leta rätt på nån hantverkare som jobbar med gamla hus/restaurering motsv.

I Claes tråd så tipsar nikasp om boken "så renoveras torp och gårdar" och även jag tipsar om den för alla som har ett äldre hus!
Kan man inte ha duk, leca, isolering, gjuta golv med värmeslingor, sen lägga ett flytande golv?
 
Grejsimojsen skrev:
Kan man inte ha duk, leca, isolering, gjuta golv med värmeslingor, sen lägga ett flytande golv?
Visst kan du gjuta platta, sök på forumet så hittar du ett antal trådar om folk som gjort det. Då är det nog klassisk gjutning som gäller dvs gräva ut, fylla med kapillärbrytande lager, isolera och gjuta. Verkar dock som det inte är riskfritt det heller. Mitt tips är att ta kontakt med nån som kan gamla hus. Välj nån som har dokumenterad erfarenhet av gamla kåkar.
 
ANR skrev:
Visst kan du gjuta platta, sök på forumet så hittar du ett antal trådar om folk som gjort det. Då är det nog klassisk gjutning som gäller dvs gräva ut, fylla med kapillärbrytande lager, isolera och gjuta. Verkar dock som det inte är riskfritt det heller. Mitt tips är att ta kontakt med nån som kan gamla hus. Välj nån som har dokumenterad erfarenhet av gamla kåkar.
Frågan om det finns nån grund som är riskfri?
 
Grejsimojsen skrev:
Kan man inte ha duk, leca, isolering, gjuta golv med värmeslingor, sen lägga ett flytande golv?
Det är ju en rätt mycket mer omfattande åtgärd och betyder större risker eftersom du byter ut en konstruktion som ändå fungerat bra i mer än 100 år. Man förändrar förutsättningarna för huset/grunden rätt rejäl (tex knappt någon fukttransport genom golvet). Men det är något många gjort. Kan gå bra, kan betyda problem.

Det blir antagligen svårt att återanvända de gamla golvplanken då också (för tjocka för golvvärme och nog inte så lyckade att lägga flytande). En del hus jag varit inne som gjort liknande förändringar har i princip förändrats till att kännas helt moderna. Då har man iofs också oftast lagt in ett modernt tunt parkettgolv.

Förstod inte om det var frågan om fritidshus eller permanent? Är det fritidshus skulle jag utan tvekan göra en enklare lösning liknande den befintliga, precis som Claes Sörmland gjort. Om permanent skulle jag nog isolera en anings mer men ändå köra på ett klassiskt bjälklag med plankgolv.
 
Redigerat:
Macarus skrev:
Det är ju en rätt mycket mer omfattande åtgärd och betyder större risker eftersom du byter ut en konstruktion som ändå fungerat bra i mer än 100 år. Man förändrar förutsättningarna för huset/grunden rätt rejäl (tex knappt någon fukttransport genom golvet). Men det är något många gjort. Kan gå bra, kan betyda problem.

Det blir antagligen svårt att återanvända de gamla golvplanken då också (för tjocka för golvvärme och nog inte så lyckade att lägga flytande). En del hus jag varit inne som gjort liknande förändringar har i princip förändrats till att kännas helt moderna. Då har man iofs också oftast lagt in ett modernt tunt parkettgolv.

Förstod inte om det var frågan om fritidshus eller permanent? Är det fritidshus skulle jag utan tvekan göra en enklare lösning liknande den befintliga, precis som Claes Sörmland gjort. Om permanent skulle jag nog isolera en anings mer men ändå köra på ett klassiskt bjälklag med plankgolv.
Vi ska bo där permanent är tanken..
Kanske man kan göra en krypgrund?
 
  • Gilla
MissWictoria
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grejsimojsen skrev:
Vi ska bo där permanent är tanken..
Kanske man kan göra en krypgrund?
Det är ännu ett alternativ och troligen standardrenoveringen av dylika golv under många årtionden. Men är inte krypgrund större risk än t ex en platta? Då får du ju ett fuktigt utrymme under golvet där mögel kan frodas?
 
Jag hade en torpargrund där det ruttnat.
1 Jag tog bort allt golv, spån mm.
2 började ösa vad som fanns , insåg att det skulle ta månader , hittade då ett bolag som kunde komma med sin "supersug". Det kostade visserligen runt 1500 i timman och var jobbigt o hjälpa till men då vart det klart på några timmar.
3 åldersbeständig plast mot marken. Högsta punkt i mitten så ev. Fukt går mot sidorna. På med ett lager grus på detta. Sjösten är runda o fina och plasten går inte sönder.
4 täta vent hålen, el i grunden till avfuktare, jag körde en acetech som funkar i låga temperaturer. (Pd250)
5 ny ram till golv med modern isolering.
 
Funderar och funderar hur man ska göra.
Frågat VillaÄgarna och Anticimex. Alla har olika tips. Om man skulle fylla med makadam, isolering och sen armering och gjuta en platta (kanske med värmeslingor?).. Vad kostar det per KVM. Om man gör det själv?
Jag har försökt hitta siffror och så vad det kan gå på. Samt exakt vilka material man ska ha. Men det är en djungel. Helt bisarrt...
 
Claes Sörmland
Lite materialöverslagsräkning att börja med (per kvadrmeter):

300 mm makadam = 87 kr (räknat på 2500 kr för leverans av 13 ton)
2*100 mm cellplast = 48 kr
Armeringsnät = 44 kr
12 cm betong = 240 kr (2000 kr kubiken levererat)

Summa: 419 kr per kvadratmeter
 
Claes Sörmland skrev:
Lite materialöverslagsräkning att börja med (per kvadrmeter):

300 mm makadam = 87 kr (räknat på 2500 kr för leverans av 13 ton)
2*100 mm cellplast = 48 kr
Armeringsnät = 44 kr
12 cm betong = 240 kr (2000 kr kubiken levererat)

Summa: 419 kr per kvadratmeter
Okej! Tack! Vi har ju det lilla problemet att vi inte kan gräva mer än 35 cm ner. Annars underminerar vi grundmuren. Så vi får kanske "nöja" oss med mindre makadam. Vi har ju turen att huset står på en kulle och det är naturligt väl dränerat.

Hur ska man fördela de där 35 cm på bästa sätt?

Förresten! Ska man inte ha någon markduk/åldersbäständig plast på botten? Eller mellan makadam och cellplast?

Sen ska man väl inte gjuta direkt mot muren? Borde man bygga en "låda" runt muren och gjuta inut i den?
 
Claes Sörmland
Syftet med makadam under plattan är inte direkt dränering utan att stoppa att vatten sugs upp kapillärt i isolering och platta. Har du så pass låg bygghöjd till färdigt golv (är det 350 mm mellan schaktbotten och färdigt golv?) så ska nog makadam bytas ut mot något som isolerar, dvs skumglas (Hasopor) eller lättklinker (Leca, går dock ej att padda som Hasopor). Det ersätter då också cellplasten även om det isolerar sämre.

Markduk är lämpligt att ha mellan underliggande mark och makadam/skumglas/lättklinker så att lagren inte blandar sig.
 
Jag är helt inne på Otef's modell. Bygg ett nytt bjälklag med balkar och trägolv. Plast på marken och så en sorptionsavvuftare. Har själv gjort precis detta i mitt hus. Blir hur bra som helst. Minst jobb och billigast. Iaf om du gör jobbet själv.

Du måste börja i någon ände: Uppvärmning idag? Ska du byta till golvvärme hamnar du i ett betong golv. Men vill du ha en sådan lösning i ett gammalt hus? Ska du inte ha golvvärme, varför gjuta?

Om du ska göra en krypgrund, behöver du se över dräneringen på utsidan av grundmuren
 
Per i Hamrånge skrev:
Jag är helt inne på Otef's modell. Bygg ett nytt bjälklag med balkar och trägolv. Plast på marken och så en sorptionsavvuftare. Har själv gjort precis detta i mitt hus. Blir hur bra som helst. Minst jobb och billigast. Iaf om du gör jobbet själv.

Du måste börja i någon ände: Uppvärmning idag? Ska du byta till golvvärme hamnar du i ett betong golv. Men vill du ha en sådan lösning i ett gammalt hus? Ska du inte ha golvvärme, varför gjuta?

Om du ska göra en krypgrund, behöver du se över dräneringen på utsidan av grundmuren
Plast och avfuktare? Men inte nån makadam/Leca och isolering då? Vad kostade det kalaset och hur många kvm har du? Har man en avfuktare i hela huset då?

Vi har bara direktverkande el just idag. Och vedkamin i köket och två rum till. Men det blir väl bergvärme i framtiden. Men inte än på några år.

Golvvärme lockar men kan det va dumt i gammalt hus?

Krypgrund har vi lämnat. Det går inte. Eftersom vi bara har 35 cm att spela på: det va ju som sagt gammal tätgrund. Med flytande golv och bjälkar! Alltså bjälkarna slog direkt på spånisoleringen.
 
Jag har ingen makadam. Plast direkt på jorden. Avfuktaren har ett rörsystem som distribuerar torr luft under hela huset. Jag har mellan 30-50 cm "luft" i kryputrymmet, dvs mellan mark och underkant på trossbotten, räcker gott för avfuktningsanläggningen. Dock måste ju denna anläggning monteras innan man bygger golvet. Går inte att eftermontera i så trånga utrymmen. En avfuktningsanläggning monterat av firma kostar ca 30.000. Men du kan göra det själv för hälften. Man lägger en inspektions lucka över själva avfuktarten. Du isolerar golvet inte marken. Men om du menar att det totalt bara finns 35cm, dvs färdigt golv till mark, blir det för trångt med krypgrund. Om bjälklaget är 20cm så blir det bara 15cm "luft" kvar mot marken, och det är nog för lite för en avfuktningsanläggning. Då hamnar du en helt annan lösning, som att tex fylla hela utrymmet med leca eller betong. Tror fortfarande att allt hänger ihop med hur du ska värma huset. Om du väljer betong blir det golvvärme, annars inte tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.