Utan äktenskapdförord spelar det väl ingen som helst roll? först görs en bodelning där man delar lika på alla sina tillgångar. Sen fördelas arvet.
Dvs om hon äger en fastighet värd 4000000 och han har ett sparande på 300000 och han avlider så är arvet efter honom 4300000/2=2150000 .
Sen bör man väl komplettera med testamente för att uttrycka sina önskemål så att man har en rimlig chans att få som man vill.
Situationen nu är sällan den som gäller när man avlider. Överförmyndare och respektive tiöl ickegemensamma barn har i det läget ofta mer att säga till om än man kanske trott.
Dvs om hon äger en fastighet värd 4000000 och han har ett sparande på 300000 och han avlider så är arvet efter honom 4300000/2=2150000 .
Sen bör man väl komplettera med testamente för att uttrycka sina önskemål så att man har en rimlig chans att få som man vill.
Situationen nu är sällan den som gäller när man avlider. Överförmyndare och respektive tiöl ickegemensamma barn har i det läget ofta mer att säga till om än man kanske trott.
Redigerat:
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Men vadå?
Är det rimligt att om jag avlider imorgon att mitt första barn ska ha 1/4 eller vad det blir av min frus släktgård?
Det är ju bara fastigheten han inte får del av, allt annat har han ju rätt till!
Är det rimligt att om jag avlider imorgon att mitt första barn ska ha 1/4 eller vad det blir av min frus släktgård?
Det är ju bara fastigheten han inte får del av, allt annat har han ju rätt till!
Men det är ju en annan frågeställning hur man vill fördela sina pengar. Ts vill kunna säkra att hans fru kan behålla gården som är en släktgård oberoende av vad som händer honom i framtiden.Janus82 skrev:Jag tycker nog också att du behandlar ditt första barn lite udda. Om du nu bor i huset så betalar du ju för drift och underhåll samt även renoveringar och förbättringar. Men i det fall att du dör så kommer ju ditt första barn inte få någonting av detta utan allt kommer att tillfalla ditt andra barn.
Jag förstår din problematik med att du inte vill "roffa åt" dig av din frus släktgård i händelse av en skilsmässa eller liknande men fundera bara noga över så att du inte särbehandlar ditt första barn aldeles för mycket och att det kommer att skapa problem i er relation i framtiden.
Hur sedan ts kompenserar eller inte kompenserar annat barn i tidigare relation kan inte vi lägga någon aspekt på eller hur det ev. skulle påverka relationer
"Om du nu bor i huset så betalar du ju för drift och underhåll samt även renoveringar och förbättringar." krasst så kan detta likställas med mycket man betalar gällande en hyresrätt, dvs ts betalar sin del av hyran för fastigheten.
Så alternativet med att äga 1% är väl inte så tokig lösning.
Går det inte att skriva ett äktenskapsförord som reglerar detta? Det är ju i så fall en enkel match som inte nödvändigtvis behöver innebära en advokatbyrå. Inlämnas till Tingsrätten mot förmodligen en blygsam slant och sedan är det reglerat. Borde väl gå?
Är gården din frus enskilda egendom genom bodelning/äktenskapsförord? Eller har hon ärvt den med förbehåll?
Annars ärver du normalt hela om din fru dör, och om ni skiljer er så får du halva värdet av den.
Annars ärver du normalt hela om din fru dör, och om ni skiljer er så får du halva värdet av den.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Hennes enskilda egendom genom äktenskapsförord!
Ni har alltså ett äktenskapsförord? Då borde det väl gå att skriva om detta så att din ägorätt blir hennes i det fall du avlider. Eller så skriver du helt enkelt ett testamente enligt konstens alla regler där du vid dödsfall överlämnar din del av huset till din fru.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Ja det finns men går inte att skriva bort ett barn på det viset.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Då är ju den delen klar. Men har du funderat på vad som händer med lånet om du dör. Ditt särkullsbarn ärver ju i så fall din skuld, eller rättare sagt, barnet ärver sin del av dina tillgångar med skulden avräknad. Och eftersom huset inte är del av dina tillgångar så förefaller det kunna bli ordentligt orättvist mot det barnet.
Liknande problem uppstår om ni skulle skiljas, du fortsätter att vara betalningsskyldig för skulden, men din fru behåller huset, nu till hälften skuldfritt.
Liknande problem uppstår om ni skulle skiljas, du fortsätter att vara betalningsskyldig för skulden, men din fru behåller huset, nu till hälften skuldfritt.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Hade det kunnat vara så enkelt att hennes pappa kan skriva över halva till henne och halva till mig.
Jag tecknar en livförsäkring som utfaller till min fru, med den kan hon lösa ut min utomäktenskaplige son om jag skulle dö och hon kan bo kvar och äga hela fastigheten, förutsatt att inte han börjar bråka.
Vi skriver ett äktenskapsförord som säger att om vi skiljs så övertar hon ensamt våra gemensamma lån och jag får hälften av lösöret och inget av fastigheten!
Om banken inte godkänner att hon har lånet ensam så ska mark styckas av och säljas!
Skulle detta vara möjligt?
Jag tecknar en livförsäkring som utfaller till min fru, med den kan hon lösa ut min utomäktenskaplige son om jag skulle dö och hon kan bo kvar och äga hela fastigheten, förutsatt att inte han börjar bråka.
Vi skriver ett äktenskapsförord som säger att om vi skiljs så övertar hon ensamt våra gemensamma lån och jag får hälften av lösöret och inget av fastigheten!
Om banken inte godkänner att hon har lånet ensam så ska mark styckas av och säljas!
Skulle detta vara möjligt?
Ett testamente kan väl inte rubba på att make/maka ska ha minst 50% och barnen dela på minst 25%.
I detta fallet betyder det ju att särkullsbarnet har rätt till minst 12,5%. Det enda man kan avtala där är NÄR dessa 12,5% skall betalas ut. I detta fallet kan ju 18-årsdagen, hustruns omgifte eller flytt vara en trigger för att arvet betalas ut.
I detta fallet betyder det ju att särkullsbarnet har rätt till minst 12,5%. Det enda man kan avtala där är NÄR dessa 12,5% skall betalas ut. I detta fallet kan ju 18-årsdagen, hustruns omgifte eller flytt vara en trigger för att arvet betalas ut.