Jag och min fru bor i en fastighet med renoveringsbehov, min fru står som ägare för hela fastigheten och därför är det endast hon som kan utnyttja rotavdraget!
Så lång är jag med..

Räcker det att hon skriver över 1% på mig för att även jag ska få göra ett rotavdrag?
Hur skriver man över 1% av en fastighet?

J

varför inte hälften?

Jag har ett barn utanför äktenskapet och skulle jag avlida måste min fru lösa ut honom, vilket skulle betyda att hon kanske inte kan bo kvar!

Här finns en chatt om rotavdrag:
http://www.dn.se/nyheter/chattarkiv/svar-pa-husavdragets-alla-fragor-hittar-du-har

Där framgår följande på en ställd fråga:

För att man ska kunna få skattereduktion för ROT-arbete krävs att man äger huset och att man också bor i det (har sitt hushåll där). Dessutom måste man vid utgången av det år arbetet utfördes ha fyllt 18 år. Om dessa förutsättningar är uppfyllda kan man få skattereduktion med 50 % av den arbetskostnad som man har betalat. Hur stor andel man äger spelar ingen roll.

Alltså bör det fungera med 1% ägande. Kanske kan er bankman hjälpa er med detta?
Vill även tillägga att det finns billiga försäkringar som täcker upp hela banklån på fastigheter etc om den ena parten avlider. Det kan ju finnas fördelar även för dig att vara hälftenägare menar jag.

Tack för svaret, vet du var jag kan läsa mer om en sån försäkring?
Vi har pratat både med jurist och bankman fler gånger och kommit fram till att det här skulle vara det bästa sättet!

När jag och min fru köpte hus och därmed tog ett banklån, fick vi möjlighet att teckna en försäkring som innebär att om någon av parterna avlider, får den andra utbetalt marknadsvärdet för huset. Det kostar inte mer än omkring 50:- i månaden tror jag. Frågan är om detta är något som bara medges i samband med att man tar ett lån eller ej. Det går ju alltid att höra med er bankman om detta. Vi har Swedbank om det nu spelar någon roll. Känns som att de flesta banker borde ha liknande möjligheter. Det jag primärt tänker på, är att om ni kan lösa "utköpsfrågan" i det fall du skulle avlida, så är det ju bättre för dig personligen att äga 50% om utifall att ni en dag bestämmer er för att gå skilda vägar.

Å vad otroligt upprörd jag skulle bli om det visade sig att detta stämmer!
Det är ju inte billigt att träffa advokat kan jag säga!

Det finns ju bolåneskydd, är det det du menar EndZone? Jag och min fru har en sådan försäkring. Man kan anpassa nivån som skall utbetalas efter hur mycket skydd man tycker att man behöver.

TS - borde du inte kunna ställas som hälftenägare till huset mot att du upprättar ett skuldebrev till din fru? Skulle du avlida borde dessa ta ut varandra.

Kanske ska dra alla detaljer:

Jag har ett barn sen tidigare samt ett gemensamt barn med min fru.

Det är hennes släktgård vi tagit över, hon ska få den i gåva av sin far och hon är enda barnet, jag har inget intresse av att ha hälften om vi skiljer oss men i händelse av dödsfall vill vi ju att vårt barn och föräldern som är kvar ska äga och bo kvar!

Stora renoveringsbehov så vi har tagit ett gemensamt lån på en ganska stor summa pengar, men fastigheten är med råge säkerhet.

J

Tänk då på att även den som bara äger 1/2 % (din arvinge alltså) kan kräva en försäljning när som helst.
Var ett fall i Gbg för några år sedan där en familj ägt en ö tillsammans i generationer. En kille kom över en liten andel vid en skilsmässa och krävde försäljning. Familjen försökte köpa ut hans del men han vägrade, troligen för att jävlas med sitt ex, och genomdrev försäljningen. Priset blev så högt att familjen inte hade råd att köpa tillbaka ön av sig själva.

Vilket gissel, inget får vara lätt!

FinurligeFabian skrev:
Jag har ett barn utanför äktenskapet och skulle jag avlida måste min fru lösa ut honom, vilket skulle betyda att hon kanske inte kan bo kvar!
något är konstigt här...
1. Du vill med alla medel förhindra att ditt första barn får ärva dig....
2. Du har tagit lån på huset utan att stå som delägare.....
Ett snyggare sätt hade ju varit om ditt första barn gick med på att avstå utbetalning av ett arv från dig tills dess att en utbetalning inte längre skulle skapa problem för din nuvarande hustru.

Mitt barn är 3 år, om jag dör tillsätts en god man som ser enbart till barnets bästa!

Sen som sagt är det min frus släktgård sen 100-tals år tillbaka, jag vill inte roffa åt mig det om vi skulle skiljas nån gång!

Hon (vi) får den i gåva av hennes far, lånet ryms inom ramen för bottenlån och kostnaden per månad blir ganska liten.
Att stå på ett lån utan att äga är inga problem för banken och inte för mig heller!

Jag tycker nog också att du behandlar ditt första barn lite udda. Om du nu bor i huset så betalar du ju för drift och underhåll samt även renoveringar och förbättringar. Men i det fall att du dör så kommer ju ditt första barn inte få någonting av detta utan allt kommer att tillfalla ditt andra barn.

Jag förstår din problematik med att du inte vill "roffa åt" dig av din frus släktgård i händelse av en skilsmässa eller liknande men fundera bara noga över så att du inte särbehandlar ditt första barn aldeles för mycket och att det kommer att skapa problem i er relation i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.