Byggahus.se

Rot ej avdraget på fakturan

1. M
    Medlem Nivå 5
    Fick en faktura på hela arbetet och hela arbetskostnaden. Det står att de kan ansöka om rot när jag betalt min del av arbetskostnaden. Är det så det går till numera och vem betalar ut rot pengarna till mig och när?

2. S
    Bannad · Nivå 12
    Ska framgå klart vad som är vad inget hit eller dit , betala inte något förrän fakturan är rätt skriven
    betalar du som dom säger kan dom skriva om den innan det sänds till skatteverket med modifierade belopp
    Slutsumman på fakturan är vad du ska betala och ovanför ska det stå ungefär så här

Exempel
    Materiel kostnad ( ingen ROT ) 10000
    Ev övrig kostnad ( ingen Rot ) 10000
    Transport kostnad ( ingen ROT ) 1000
    Arbetstid kostnad ( ROT ) 50000
    Summa 76000
    Moms 19 000
    Som upplysning till dig ska det skrivas på fakturan
    Total kostnad hela arbetet ink moms 95 000kronor
    Avdrag ROT exkl moms 30% på arbetskostnad 15000 kronor
    Avdrag ROT inkl moms 18750kronor

TOT att betala 95 000 - 18750 = 76 250 kronor

Du kommer att få ett skriftligt besked från skatteverket om ditt rotavdrag och det står på nästa deklarationblankett 2019 som avdrag ( det är ett minus på din totala skatt att betala ) , så den summan betalar du inte
    Företaget får ROT -beloppet direkt från skatteverket

3. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Jag har fått ett par nyare typ fakturor som tydligen skrivits ut i något företagsprogram: jag väljer som köpare att antingen betala hela fakturan eller det lägre beloppet med ROTavdrag. Mycket tydligt. I ena fallet var det ett jobb som försäkringen redan betalat ut till mig och då kan jag inte göra ROTavdrag. Den andra fakturan betalade jag med ROTavdrag. Är detta vanligt?

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Som Skutten säger betalar ROT-pengarna till företaget. Så slutfakturan kommer att ha högre arbetskostnad, det du redan betalat plus ROT-avdraget.

5. B
    Medlem · Nivå 11
    Nej, så får det inte gå till. Det ska inte komma någon ny "slutfaktura". Det ska bara finnas en faktura, och den ska innehålla det som Skutten skriver i inlägg #2.
    Det stämmer att företaget kan ansöka om ROT först när kunden betalt sin del, men fakturan ska skrivas som om ROT-avdraget är godkänt, och det måste vara specificerat.
    Skulle ROT-avdraget inte godkännas får företaget kräva pengar av kunden i efterhand.

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 5
    Visade sig att jag läst fakturan slarvigt. Det var avdraget. Tack ändå för alla svar.

7. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Bra att du återkom med lösningen på problemet. Även om det är lite pinsamt när man missar sådär.