SueCia skrev:
Lyxrenoveringar må gå emot dina principer men de är fruktansvärt viktiga för landets ekonomi vare sig du vill eller inte.
Jag lyfter gärna samma argument som jag lyft tidigare än en gång, när det lönar sig för läkaren att ta ledigt utan lön för att agera snickare, även om han bara är 20% så effektiv, då har vi ett bekymmer med beskattningen av tjänster i vårt samhälle.

Läkaren skall vara läkare och göra det han är duktig på, det tjänar samhället på. Snickaren skall vara snickare och tjäna pengar på det, det tjänar samhället på. Men då måste de ekonomiska incitamenten finnas för att låta dem göra sitt jobb, var för sig.

ROT-avdraget är ett sätt att adressera detta, men jag hade helst sett att man skulle göra generella avdrag på skatten för köp av tjänster som görs av privatpersoner.

Som det ser ut så är ju beskattning på tjänster inte så bra alltså, däremot så skulle man ju kunna tänka sig en lösning som fungerar ungefär som momsen. Dvs, det är enbart den sista i kedjan (slutkunden) som betalar moms. Om vi skulle kunna definiera en delmängd i löneskatten/arbetsgivaravgift (eller vilken skatt man nu vill ge sig på) som skulle vara avdragsgill mot företagens motsvarande skatter så skulle man ju kunna förenkla processen rejält. Dels så behöver ju inte myndigheterna verifiera att det inte är material som man gör avdraget för, man får avdraget för X timmars arbete och om företaget debiterat och skattat för X timmars arbete hos denna privatpersonen så finns det inte mer att kontrollera. ROT/RUT har inte riktigt denna enkelheten i sig...

Varför är det då bra att man köper tjänster av varandra i Sverige? Jo, det skapar fler arbetstillfällen, om pengarna används i Sverige och beskattas i Sverige så används de inte till att köpa importvaror från utlandet, vilket i sig är bra för den Svenska bytesbalansen. Fler jobb ger färre bidrag (mindre försäkringsutnyttjande om man vill kalla det för det) och när alla gör det de är bäst på (eller det som det är störst efterfrågan på) så ökar den svenska konkurrenskraften ytterligare.

Så, om man vill ta bort ROT-avdraget så bör det ersättas med något som täcker alla tjänster som vi kan utföra åt varandra..

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
J
SueCia skrev:
maxiq skrev:
Jag tycker att ROT-avdraget i sin nuvarande form kan försvinna då många arbeten är "lyx-renoveringar". Inför istället ett riktat avdrag för tilläggsisolering och energieffektivisering så gör det nytta för miljön.
Lyxrenoveringar må gå emot dina principer men de är fruktansvärt viktiga för landets ekonomi vare sig du vill eller inte.Lyxrenoveringar må gå emot dina principer men de är fruktansvärt viktiga för landets ekonomi vare sig du vill eller inte.
Tilläggsisolering och fönsterbyten var det väl bidrag på förut, vilket ledde till okänslig isolering av äldre "kulturhus", dessutom med tveksamt resultat map energiåtgång i många fall.

Personligen tycker jag det är enkelt, skatten på arbete (tjänster) får gärna sänkas - men det är inte politikerna som ska "öronmärka" vad som är bra eller dåligt av det enkla skälet att de inte vet, plus att reglerna blir extremt krångliga.

Jag skulle personligen hellre se att pengarna gick till nybyggda bostäder än lyxrenoverade badrum - men hur ska det styras? Det kan lika väl bli så att det bara blir nybyggda bostäder med lyxbadrum och inte bostäder åt de bäst behövande.

Reglerna blir tokiga, exempelvis skulle det kunna vara så att klippa en buske är avdragsgillt, men klippa ett träd är det inte? (nu är arboristtjänster det iofs) - ännu större extrem: Grått kakel är avdragsgillt och svart straffas?

Rökning och alkohol tycker jag själv tillhör undantagen som bör kunna straffskattas (men det är min personliga åsikt).

Man har ju totalt misslyckats med hur bilar och miljöbränslen beskattas, med regler som ändras varje år. Dock tycker jag även här att det är rimligt att de som har en bil som "smutsar ned" mycket och körts långt betalar mera än de som har en "ren" bil. Men det verkar extremt svårt för politikerna att hitta en bra modell för detta.

Sänk skatten på tjänster generellt och låt marknaden bestämma vilka tjänster som ska utföras är min syn på saken!

• Gilla
johel572
  • Laddar…
När man läser i den här tråden, så tycks många tro att ROT-avdraget är skattelättnad för oss hantverkare. Att skattesubventionen går till min lön.

Har ni/de aldrig förstått att ROT enbart är en skattelättnad för er som kunder. Den enda skillnaden för mig, som hantverkare, är att fler har råd att anlita mig. Detta leder till fler jobb. Jag behöver inte heller konkurrera mot svartarbetare.
Vidare tycks ytterst få fatta, att min timdebitering INTE är min lön. För tro det eller ej, så kostar det pengar att driva företag i Sverige, i form att skatter. Det finns inga som helst ROT-avdrag på företagsskatten.

Ett tips till er skeptiker...gå till eran egen arbetsgivare, och fråga hur mycket ni kostar företaget i timmen, eller hur mycket företaget debiterar ert arbete. Jag garanterar att det inte handlar om 200 kr/h, som några tycks tro.

• Gilla
Ester och 2 till
  • Laddar…
AG A skrev:
När man läser i den här tråden, så tycks många tro att ROT-avdraget är skattelättnad för oss hantverkare. Att skattesubventionen går till min lön.

Har ni/de aldrig förstått att ROT enbart är en skattelättnad för er som kunder. Den enda skillnaden för mig, som hantverkare, är att fler har råd att anlita mig. Detta leder till fler jobb. Jag behöver inte heller konkurrera mot svartarbetare.
Vidare tycks ytterst få fatta, att min timdebitering INTE är min lön. För tro det eller ej, så kostar det pengar att driva företag i Sverige, i form att skatter. Det finns inga som helst ROT-avdrag på företagsskatten.

Ett tips till er skeptiker...gå till eran egen arbetsgivare, och fråga hur mycket ni kostar företaget i timmen, eller hur mycket företaget debiterar ert arbete. Jag garanterar att det inte handlar om 200 kr/h, som några tycks tro.
Jag kan börja med att tala om hur mycket mer min arbetsgivare debiterar än vad jag kostar i alla fall, jag debiteras fyra ggr så mycket som jag har i lön. Och jag är inte lågbetald, men inte heller någon höginkomsttagare heller...

Sverige har världens näst högsta skattetryck med 43,3 av BNP. Jag använde mig av skattebetalarnas webbuträkningar och konstaterade att man med en månadslön om 50000kr kommer att få ut 41kr mer i månaden om man får en lönehöjning på 1000kr (efter moms och alla andra skatter, jag valde en relativt hög lön, men ändå inte jättehög, för att få se vilken marginaleffekt skatterna ger). Man får alltså behålla 4% av löneförhöjningen. Vid 60000kr/mån får man ut 1kr mer (1 promille av löneförhöjningen) och så ser det ut även vid 90000kr/mån...

Det enda sättet att få mer pengar när man är högavlönad är genom att tjäna pengar på annat än arbete...
...det är inte orimligt att högavlönade betalar mer pengar, men i Sverige har vi slagit i taket och det rejält! Det måste gå att göra bättre än så här, om fler arbetar så kan fler betala skatt och då kan vi sänka skatterna och det finns mer pengar att spendera vilket genererar mer arbete osv.

Nu räknar skattebatelarnas förening med skatt på skatt, så man kanske uppfattar det som att man får ut mer än så, men det man kan köpa för singa pengar skall ju också skattas för hos den som levererar tjänsten, vilket gör att i slutänden hamnar man på dessa absurda nivåer.

Redigerat:
  • Gilla
Ester
  • Laddar…
hsd
Då kan det kanske vara bättre med skattesänkningar i stället för olika avdrag

• Gilla
Ester
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Jag kan börja med att tala om hur mycket mer min arbetsgivare debiterar än vad jag kostar i alla fall, jag debiteras fyra ggr så mycket som jag har i lön. Och jag är inte lågbetald, men inte heller någon höginkomsttagare heller...

Sverige har världens näst högsta skattetryck med 43,3 av BNP. Jag använde mig av skattebetalarnas webbuträkningar och konstaterade att man med en månadslön om 50000kr kommer att få ut 41kr mer i månaden om man får en lönehöjning på 1000kr (efter moms och alla andra skatter, jag valde en relativt hög lön, men ändå inte jättehög, för att få se vilken marginaleffekt skatterna ger). Man får alltså behålla 4% av löneförhöjningen. Vid 60000kr/mån får man ut 1kr mer (1 promille av löneförhöjningen) och så ser det ut även vid 90000kr/mån...

Det enda sättet att få mer pengar när man är högavlönad är genom att tjäna pengar på annat än arbete...
...det är inte orimligt att högavlönade betalar mer pengar, men i Sverige har vi slagit i taket och det rejält! Det måste gå att göra bättre än så här, om fler arbetar så kan fler betala skatt och då kan vi sänka skatterna och det finns mer pengar att spendera vilket genererar mer arbete osv.

Nu räknar skattebatelarnas förening med skatt på skatt, så man kanske uppfattar det som att man får ut mer än så, men det man kan köpa för singa pengar skall ju också skattas för hos den som levererar tjänsten, vilket gör att i slutänden hamnar man på dessa absurda nivåer.
Jag är stolt medlem. Trots det höga skattetrycket så vill den nuvarande regeringen skruvat på parametrarna och höja skatterna (eller som de själva uttrycker sig låta bli att sänka). Att man som jag (enskild näringsidkare) får fortsätta betala fulla egenavgifter efter alla brytpunkter uppnåtts är rent av skamligt. Antingen får man höja taket för SGI, PGI osv eller så ska avgifterna reduceras. Allt annat uppmuntrar bara till trixeri och vem vill hålla på med sånt?

• Gilla
Ester
  • Laddar…
hsd skrev:
Då kan det kanske vara bättre med skattesänkningar i stället för olika avdrag
Avdrag och avdrag, ROT kanske inte är det bästa, men jämfört med att göra om hela skattesystemet från grunden så var det en lågt hängande frukt.

hsd
Lättplockad ;)

hsd skrev:
Lättplockad ;)
Men inte rot/rut-berättigad

hsd skrev:
Lättplockad ;)
Precis, man pratar så mycket engelska på jobbet att man blir amerikaniserad...

J
AG A skrev:
Fast jämfört med den yrkesgrupp som säljer -liknande- tjänster får du en konkurrensfördel och kan därmed troligen höja ditt pris på tjänsten.

Om jag ska välja att tex reparera min cykel själv eller lämna in den, eller att reparera min ytterdörr själv eller ta in en hantverkare så måste cykelreparatören sänka priset för att jag ska välja denna tjänst (givet att jag tänkt göra det ena själv). Alternativt så kan dörrreparatören höja sin kostnad till samma nivå som cykelreparatören, givet att båda är "fullbelagda" med jobb i normalfallet. Dörrreparatören kan då få 30% högre intäkt.

Så, ja, visst kommer skattelättnaden hantverkaren tillgodo, antingen genom högre beläggning eller genom att man kan ta högre pris för sin tjänst. Att den sen även kommer konsumenten till godo (sålänge det var beläggningen och inte kostnaden som ökade) är ju positivt. Men för cykelhandlaren och konsumenten av cykelreparationer är det inte positivt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Fast jämfört med den yrkesgrupp som säljer -liknande- tjänster får du en konkurrensfördel och kan därmed troligen höja ditt pris på tjänsten.

Om jag ska välja att tex reparera min cykel själv eller lämna in den, eller att reparera min ytterdörr själv eller ta in en hantverkare så måste cykelreparatören sänka priset för att jag ska välja denna tjänst (givet att jag tänkt göra det ena själv). Alternativt så kan dörrreparatören höja sin kostnad till samma nivå som cykelreparatören, givet att båda är "fullbelagda" med jobb i normalfallet. Dörrreparatören kan då få 30% högre intäkt.

Så, ja, visst kommer skattelättnaden hantverkaren tillgodo, antingen genom högre beläggning eller genom att man kan ta högre pris för sin tjänst. Att den sen även kommer konsumenten till godo (sålänge det var beläggningen och inte kostnaden som ökade) är ju positivt. Men för cykelhandlaren och konsumenten av cykelreparationer är det inte positivt.
Varför blir du inte själv hantverkare, om det inte finns någon konkurrens och om man kan ta obegränsat med lön?
ROT-avdraget har faktiskt lett till just detta. Fler okunniga och oseriösa personer har faktiskt öppnat företag. Därmed har jag lika stor konkurrens som förut.
Jag vill vidare fråga, vem du kan köpa hantverkartjänster av, som bara kostar 200 kr/h + moms?
Men vill du så gärna betala 400 kr/h + moms istället, så innebär det bara mindre arbete för mig som hantverkare. Då slipper jag lägga tid på att söka bidrag åt dig. Alla nöjda???

• Gilla
Ester
  • Laddar…
J
AG A skrev:
Varför blir du inte själv hantverkare, om det inte finns någon konkurrens och om man kan ta obegränsat med lön?
ROT-avdraget har faktiskt lett till just detta. Fler okunniga och oseriösa personer har faktiskt öppnat företag. Därmed har jag lika stor konkurrens som förut.
Jag vill vidare fråga, vem du kan köpa hantverkartjänster av, som bara kostar 200 kr/h + moms?
Men vill du så gärna betala 400 kr/h + moms istället, så innebär det bara mindre arbete för mig som hantverkare. Då slipper jag lägga tid på att söka bidrag åt dig. Alla nöjda???
Notera att jag inte klagar på min egen skattebörda, det skulle ju kunna vara så att jag faktiskt idag tjänar mera än jag skulle göra som hantverkare, att jag är bättre på det jag gör nu än som jag skulle vara som hantverkare. Jag har heller inte sagt nåt om timpriset för hantverkare, vad som är rätt eller fel.

Men jämfört med någon med liknande utbildning och liknande grad av kvalificerat jobb tror jag de som har tjänster som går under ROT-avdrag har en fördel. Jag tillhör en yrkesgrupp som inte kommer komma ifråga för ROT.

Däremot är jag rätt säker på att på många arbetsmoment lönar det sig för mig att ta ledigt från jobbet och göra arbetet själv mot att leja bort för det, med eller utan ROT. Men jag är ödmjuk för att jag inte kan göra många arbetsmoment och att hantverkare är mångdubbelt snabbare på andra. Men mycket jobb tror jag att jag som sagt gör bara så mycket långsammare att det ändå lönar sig göra det själv...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Cronqvist:

Vad var det du inte förstod i mitt inlägg?
Resten betalade av staten - dvs i slutändan vi själva.

G
äntligen kan jag börja jobba svart på helgerna igen då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.