Byggahus.se
Hej alla husbyggare!

Jag och frun är relativt nya bostadsägare och det är dags för ett större arbete. Att lägga om tak och riva en skorsten!

Vi förstår inte riktigt det här med rotavdrag och hade behövt lite förtydligande.

Materialkostnad (irrelevant) 75.000 kr
Arbetskostnad 175.000 kronor
Totalt 250.000 kr
Med rotavdrag 200.000 kr

Vad händer sedan med rotavdraget? Jag har svårt att föreställa mig att staten är så generös så dem betalar 50.000 kr av våra renoveringar.

När och hur kräver staten tillbaka sina pengar och hur mycket av dem 50.000 kräver dem tillbaka? Hela summan eller mindre/mer?

Du betalar rotavdraget med din lön, dvs du betalar mindre skatt.det året du nyttjar rot-avdrag. 30% av arbetskostnaden upp till 50.000:- per år och person. Så det är inte staten som finansierar detta utan det är du.

OBS. Det förutsätts att du då tjänar tillräckligt mycket pengar för att kunna utnyttja hela beloppet. Under 2021 måste du har en månadslön motsvarande ca 27.000:-.

T
Vet inte om det är så att du är rädd för att dom senare kommer kräva dig på pengar?

Nej det kommer dom inte förutsatt att det jobb som utförs är okej att göra rot-avdrag på.
Men du märker troligen inte av rot-avdraget mer än att du får papper om det. För det är i din entreprenör som gör ansökan.

Som ny husäger kan du få ett litet "tips" (läs dumhet). När du vill ha jobb gjorda så säger du klart och tydligt att dom ska räkna utan rot (när dom är och kollar på jobbet). Sen när du fått offerten så ber du om att dom kompletterar med rot.
Förhoppningsvis så ska det ju så klart inte vara någon skillnad. Men efter som att jag misstror allt och alla så... :devilish:

P Philiph88 skrev:
Hej alla husbyggare!

Jag och frun är relativt nya bostadsägare och det är dags för ett större arbete. Att lägga om tak och riva en skorsten!

Vi förstår inte riktigt det här med rotavdrag och hade behövt lite förtydligande.

Materialkostnad (irrelevant) 75.000 kr
Arbetskostnad 175.000 kronor
Totalt 250.000 kr
Med rotavdrag 200.000 kr

Vad händer sedan med rotavdraget? Jag har svårt att föreställa mig att staten är så generös så dem betalar 50.000 kr av våra renoveringar.

När och hur kräver staten tillbaka sina pengar och hur mycket av dem 50.000 kräver dem tillbaka? Hela summan eller mindre/mer?
Asså stort tack till alla som bidrar men jag är inte ett dugg klokare!

Betalar jag mer skatt per månad om jag har nyttjat rotavdrag? Och på så sätt betalar jag tillbaka dem 50.000 till staten?

Eller får jag en "räkning" på nästa deklaration?

Det är ett skatteavdrag. När Alliansen införde det moderniserade ROT-avdraget som var på 50% av arbetskostnaden dog väldigt mycket av svartarbetena ut eftersom det då inte lönade sig längre. Det gav fler vita arbetstillfällen och mer skattekronor in i skattekassan. Nu är ROT på 30%.

Det är alltså ett avdrag på din inbetalade skatt.

Fairlane
P Philiph88 skrev:
Asså stort tack till alla som bidrar men jag är inte ett dugg klokare!

Betalar jag mer skatt per månad om jag har nyttjat rotavdrag? Och på så sätt betalar jag tillbaka dem 50.000 till staten?

Eller får jag en "räkning" på nästa deklaration?
Nej. Om du har ett jobb som kostar 100' normalt i rent arbete så är rot-avdraget 30'. Dvs du betalar 70' staten 30' dvs företaget får 100', men det behöver du inte bry dig om. Du ska bara se till att du betalar 30' eller mer i skatt så är du hemma.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej. Om du har ett jobb som kostar 100' normalt i rent arbete så är rot-avdraget 30'. Dvs du betalar 70' staten 30' dvs företaget får 100', men det behöver du inte bry dig om. Du ska bara se till att du betalar 30' eller mer i skatt så är du hemma.
Okej! Så om jag nyttjar 50.000 i rotavdrag så kan man säga att staten betalar dem åt mig till entreprenören för att minska svartarbete?
Även om jag tekniskt sett betalar det själv ändå för att jag betalar skatt i Sverige?
Men den skatten betalar jag ju ändå även om jag inte utnyttjar något rotavdrag här i livet?

För att summera:
Jag och frun jobbar heltid och betalar väl runt 180.000 kr i skatt tillsammans om året!
Menar ni att den summan skatt vi betalar årligen täcker dessa 50.000 vi nu vill använda i rotavdrag?

Eller kommer det bli som följande exempel:
Jag får 5000 kr tillbaka i kvarskatt på nästa deklaration men staten vill ha tillbaka sina 50.000 som dem har lagt ut i form av rot så slutligen kräver dem mig på 45.000?

Ni betalar skatt som vanligt. Skatteverket betalar ditt rot-avdrag till företaget.

Inga efterkrav.

Står ni båda på fastigheten kan ni nyttja upp till 100.000:- om året.

Hela konceptet med rot-avdrag bygger på Lafferkurvan samt att man ville stimulera byggbranschen.

H huggan skrev:
Ni betalar skatt som vanligt. Skatteverket betalar ditt rot-avdrag till företaget.

Inga efterkrav.

Står ni båda på fastigheten kan ni nyttja upp till 100.000:- om året.

Hela konceptet med rot-avdrag bygger på Lafferkurvan.
Tack!! Ett svar jag kunde förstå! Då behöver vi inte oroa oss att vi får en käftsmäll på 50.000 senare!

Tack till alla som ville hjälpa till!

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.