Hej!

Har ett gammalt 5x15m uthus på en villatomt (inte jordbruksfastighet utan vanlig småhustomt).
Uthuset är fristående från bostadshuset, brukas som förråd, inte till hästar eller dylikt.

Taket behöver bytas, och min fråga är om vi kan nyttja ROT-avdrag för takbytet?
Har fått olika bud från två olika firmor som lämnat offert. Den ena säger att det går, den andra säger att det inte går.

Försökte läsa på skatteverkets hemsida, men blev inte riktigt klar på vad som gäller.

Tolkar jag det rätt så kan man inte nyttja rot för ekonomibyggnader, men för komplementsbyggnader så går det.
Tittar man på definitionen av de olika byggnaderna så är det inte jättetydligt vad som räknas som vad.

Finns det någon på byggahus som kan hjälpa mig skapa klarhet?

Hemmakatten
Men är det där inte en komplementbyggnad du har?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men är det där inte en komplementbyggnad du har?
Det är det jag inte vet. Hur vet man det?

Hemmakatten
Jag skulle säga att alla byggnader på fastigheten är komplementbyggnader.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag skulle säga att alla byggnader på fastigheten är komplementbyggnader.
Ok, tack för svar. Vet du säkert att det är så? Är det så att ekonomibyggnader endast finns på jordbruksfastigheter?

I princip kan du säga att alla byggnader där du inte bedriver kommersiell verksamhet är komplementbyggnader där det är OK att utnyttja rot. Dessa kompletterar alltså huvudbyggnaden som är en bostad.

Exempel, ett växthus där du odlar tomater till dig själv - OK med rot, ett växthus där du huvudsakligen odlar tomater som du säljer på torget - ej OK med rot.

I ditt fall bör det inte vara några problem att utnyttja rot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.