Hej alla

Jag behöver råd angående ett skatteupplägg och jag hoppas jag har valt rätt forum.
Jag sitter i en samfällighetsförening med radhus som har ansvaret för en gemensam avloppsstam.
Stammen behöver bytas då den passerat ”bäst före datum”. Föreningens plan var att föreningen som har samlat in medel under ett antal år skulle stå som beställare av entreprenaden.
En entreprenör gav rådet att betala tillbaka de uppsamlade medlen till medlemmarna och då låta varje enskild medlem stå för sin del av bytet av stammen.
Fördelen med det är att varje medlem kan göra ROT-avdrag men det kan inte föreningen. I år skulle det ju bli extra fördelaktigt då avdraget höjts till 50% fram till den 31á dec i år.
Frågan är således: Är detta görbart?

Är detta någonting @Claes Sörmland kan svara på? :-)

Bästa svaret

A
Ägarna kan göra rotavdrag på de delar de ansvarar för enligt föreningens stadgar. Resten står föreningen för utan avdrag. Det blir väl upp till byggaren hur mycket hantering, och hur många beställare han vill ha, och att alla medlemmar är med på det upplägget.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns inget juridiskt i samfällighetslagen som hindrar att delägarna bidrar till gemensamhetsanläggningen underhåll med egna insatser av denna typ.

Men alla behöver vara med på upplägget för vägrar en delägare att lägga beställningen privat så kan samfällighetsföreningen inte tvinga denne.

Det går heller inte att koppla återbetalningen till medlemmarna direkt till underhållsinsatsen. Men man kan återbetala pengar om man har uttaxerat för mycket, och det har man ju om alla privat skjuter till underhållsinsatser.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Claes Sörmland
ACME skrev:
Ägarna kan göra rotavdrag på de delar de ansvarar för enligt föreningens stadgar. Resten står föreningen för utan avdrag. Det blir väl upp till byggaren hur mycket hantering, och hur många beställare han vill ha, och att alla medlemmar är med på det upplägget.
Viktig poäng, skattelagstiftningen kanske sätter hinder i vägen för att göra ROT-avdrag på arbete som utförs på en gemensamhetsanläggning. Referens:

"För rätt till rotavdrag krävs också att arbetet är utfört i anslutning till byggnaden, på den tomt där bostaden är belägen. Detta innebär att rotavdrag inte medges för arbeten som utförs på en samfällighet som fastighetsägaren är delägare i, t.ex. rotarbete som utförs på ett garage på en samfälld mark."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/2945.html

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Viktig poäng, skattelagstiftningen sätter hinder i vägen för att göra ROT-avdrag på arbete som utförs på en gemensamhetsanläggning. Referens:

"För rätt till rotavdrag krävs också att arbetet är utfört i anslutning till byggnaden, på den tomt där bostaden är belägen. Detta innebär att rotavdrag inte medges för arbeten som utförs på en samfällighet som fastighetsägaren är delägare i, t.ex. rotarbete som utförs på ett garage på en samfälld mark."

[länk]
Tack Claes!
Det arbetet avser är gemensam avloppsstam i krypgrunden under dessa radhus, så det känns onekligen som det är i anslutning till byggnaden. Senare kommer det även att bytas betongrören från byggnad till tomtgränsen. Det grävarbetet sker då på en av fastigheterna tomt.
Under gårdagen hade vi en årsstämma där vi drog ärendet och samtliga röstade JA på frågan.
Återbetalningen kan ju också hävdas att den gör pga överdebitering, tänker jag.

Claes Sörmland
Jenpet Jenpet skrev:
Tack Claes!
Det arbetet avser är gemensam avloppsstam i krypgrunden under dessa radhus, så det känns onekligen som det är i anslutning till byggnaden. Senare kommer det även att bytas betongrören från byggnad till tomtgränsen. Det grävarbetet sker då på en av fastigheterna tomt.
Under gårdagen hade vi en årsstämma där vi drog ärendet och samtliga röstade JA på frågan.
Återbetalningen kan ju också hävdas att den gör pga överdebitering, tänker jag.
Ring Skatteverket och kolla. Ledningen är ju som du säger i anslutning till byggnaderna. Men den är samfällt förvaltad (och ägd).

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
A
Jenpet Jenpet skrev:
gemensam avloppsstam i krypgrunden under dessa radhus ...bytas betongrören från byggnad till tomtgränsen. Det grävarbetet sker då på en av fastigheterna tomt.
Det lär bli tvärnit hos Skatteverket. Vad säger stadgarna om ansvaret för avlopp?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Det lär bli tvärnit hos Skatteverket. Vad säger stadgarna om ansvaret för avlopp?
Ja, i stadgarna står det inte uttryckligen någonting om stammarna. Det står att föreningens ansvar är för det ändamål den skapades för. Nu har jag inte stadgarna där jag sitter men ungefär så. Föreningen skapades för en gemensam oljetanks anläggning, en gemensamt TV-antenn. När en tidigare styrelse tog bort oljeanläggningen och TV-antenn hos Lantmäteriet fick de reda på att även avloppsstammarna ingick i samfälligheten. Dock hittar jag ingenting i stadgarna som specifikt uttrycker vad ansvaret ligger i. Det kanske man får rota i hos lantmäteriet...

A
Jenpet Jenpet skrev:
Dock hittar jag ingenting i stadgarna som specifikt uttrycker vad ansvaret ligger i. Det kanske man får rota i hos lantmäteriet...
Ja, där ska ni finna anläggningsbeslutet som det regleras i.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Ja, där ska ni finna anläggningsbeslutet som det regleras i.
Tack! Det blir morgondagens uppgift. Stort tack för att du/ni tog er tid att svara.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Säg gärna till om jag tänker fel här, men...

Det är väl bara att gå in på Lantmäteriet och kolla vilka servitut som finns på den egna fastigheten. Om samfälligheten äger avloppen på enskilda fastigheter måste det ju finnas servitut för det. Och då går det väl aldrig att söka ROT-avdrag för arbete på det.

Men om det saknas servitut så äger man ju sitt eget avlopp, och då kan varje fastighetsägare utnyttja ROT-avdrag om och när man vill. Och samfälligheten kan inte tvinga nån att göra nåt där.

På den del av avloppet som löper över samfälld mark kan samfälligheten besluta om vad som ska göras, men där blir det ju aldrig ROT-avdrag.

Vi bor själva i radhus med samfällighet, och vad jag vet äger vi allt på vår fastighet, och samhälligheten äger allt på samfällighetens mark.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:

Det är väl bara att gå in på Lantmäteriet och kolla vilka servitut som finns på den egna fastigheten. Om samfälligheten äger avloppen på enskilda fastigheter måste det ju finnas servitut för det. Och då går det väl aldrig att söka ROT-avdrag för arbete på det.

Men om det saknas servitut så äger man ju sitt eget avlopp, och då kan varje fastighetsägare utnyttja ROT-avdrag om och när man vill. Och samfälligheten kan inte tvinga nån att göra nåt där.

På den del av avloppet som löper över samfälld mark kan samfälligheten besluta om vad som ska göras, men där blir det ju aldrig ROT-avdrag.

Vi bor själva i radhus med samfällighet, och vad jag vet äger vi allt på vår fastighet, och samhälligheten äger allt på samfällighetens mark.
Stort tack för din "input". Det står tyvärr inte i våra stadgar så jag skall, som du skriver, kontakta Lantmäteriet i morgon och ta fram anläggningsbeslutet och se vad som står där. Det handlar ju om mycket pengar. drygt en milj för hela projektet och stor del av detta är ju arbete och inte materiel. Alltså är det av intresse för medlemmarna om detta skulle fungera att ta det via ROT:-).

Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:

"Servitutet" är att fastigheten är delägare i en gemensamhetsanläggning. Den står listat som t ex "Tomtklinten ga:1" i fastighetsregistret. För att sen förstå hur detta påverkar ens fastighet så måste man läsa förrättningshandlingarna, i det s. k. anläggningsbeslutet (alltså beslutet när gemensamhetsanläggningen inrättades av Lantmäteriet enligt anläggningslagen) beskrivs anläggningen. Det görs ofta i en bilaga kallad BE (för beskrivningen).

Jenpet Jenpet skrev:
Stort tack för din "input". Det står tyvärr inte i våra stadgar så jag skall, som du skriver, kontakta Lantmäteriet i morgon och ta fram anläggningsbeslutet och se vad som står där. Det handlar ju om mycket pengar. drygt en milj för hela projektet och stor del av detta är ju arbete och inte materiel. Alltså är det av intresse för medlemmarna om detta skulle fungera att ta det via ROT:).
Prova att logga in på Lantmäteriet och kolla upp din egen fastighet, om det finns servitut eller inte. Det kan du göra redan i dag.

Inget servitut=du äger den del av avloppet som löper på den egna fastigheten.

Tror jag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Servitutet" är att fastigheten är delägare i en gemensamhetsanläggning. Den står listat som t ex "Tomtklinten ga:1" i fastighetsregistret. För att sen förstå hur detta påverkar ens fastighet så måste man läsa förrättningshandlingarna, i det s. k. anläggningsbeslutet (alltså beslutet när gemensamhetsanläggningen inrättades av Lantmäteriet enligt anläggningslagen) beskrivs anläggningen. Det görs ofta i en bilaga kallad BE (för beskrivningen).
Men det måste väl gå att se genom att kolla upp den egna fastigheten på Lantmäteriet?

Eller?

Man kan väl inte belasta en fastighet med sånt som bara går att upptäcka genom att kolla upp en utomstående part, d.v.s. samfälligheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.