Ja, ROT-byråkratin har blivit mindre betungande det får jag ju hålla med om. Vi har nog inte haft ett enda strulärende sedan tidigt 2010. Men i början var det ju helt förskräckligt. Man kunde få mail från handläggaren i Västervik som skickades vid 23 på kvällen. Är nog inte så vanligt att man jobbar över på det viset inom det statliga.

Att det skulle ta så lång tid att utveckla en e-tjänst för det där begriper jag inte. De skulle ju för tusan utvecklat den med högsta prio så hade dom sluppit bli så överbelastade.

Nu är det (förutom det höga skattetrycket) mest förfrågningar vid skrivbordsgranskning, periodiska sammanställningar och de sedvanliga skatt- och momsdeklarationerna jag stör mig på. Sen att det dimper in en massa undersökningar från Statistiska Centralbyrån som man enligt lag är skyldig att delta i gör mig bara än mer frustrerad. Papper, papper och åter papper. Massor med inkommande jobb, så lite tid, så mycket administration, så högt skattetryck, så dyrt att anställa. Det borde vara 0% arbetsgivaravgift för anställd 1, 5% för nummer två, 10% för nummer 3 upp till dagens nivå. Eller nåt...

Hur gör ni för kontrollera att kunden är berättigad till ROT-avdrag?

Vi kollar aldrig det innan men i det fall jobbet är märkt som ett ROT-jobb i offertsystemet läggs en en brasklapp in i offertens finstilta där det står att kunden är betalningsansvarig för hela beloppet osv. Om jag inte missminner mig tar vi en extra avgift också.

Tror aldrig vi råkat ut för att kunden inte varit berättigad. De strul som brukar vara är att den som gjort jobbet skrivit fel personnummer etc.

Paul-Staffanstorp
Jag kollar inte heller det men skriver också på fakturan att om det inte godkänns så blir kunden slutfakturerad restbeloppet.

Dock kan man be kunderna att kontakta skatteverket och ta fram ett papper som visar att de är berättigade och då ska det givetvis vara så färskt som det bara går...

mycke_nu skrev:
På vilket sätt suger den för dej?? Du får en faktura på halva beloppet och slipper ligga ute med pengarna själv upp till ett år.
Nu är inte jag han, men jag fick ingen faktura alls. Arbetet var inte intressant eftersom administrationen med ROT var "för krånglig". Så det blev svart i stället.

Nyfniken skrev:
Nu är inte jag han, men jag fick ingen faktura alls. Arbetet var inte intressant eftersom administrationen med ROT var "för krånglig". Så det blev svart i stället.
Det låter konstigt i mina öron. Om jag tillåts spekulera lite så antar jag att jobbet var väldigt litet så att det inte täckte det administrativa. Det kostar ett bolag uppskattningsvis 250 kronor att hantera en faktura, lägg till lite till för ROT-administrationen. Var jobbet för litet lönar det sig inte att dra igång tröskan.

...eller så var det så att just den entreprenören inte stod på god fot med Skattemyndigheten. Skatteskulder, saknade F-skatt eller något sådant.

...eller så behövde han bara lite svarta pengar just då och så råkade ditt jobb matcha beloppet och det material han just inventerat bort.

Vem vet... :)

Det enda tråkiga med fakturamodellen för ROT (och RUT) som konsument är när man har en annan åsikt om rättstillämpningen än Skatteverket, dvs vad som borde vara godkända användningar.

Om man själv ansökte i efterhand så kunde man ju lättare överklaga Skatteverkets beslut om att säga nej. Men fördelen att slippa ligga ute med pengar i onödan övervinner nog egentligen problemet.

Men det vore snyggt om fakturamodellen var huvudregeln, men den gamla varianten med ansökan i efterhand fanns kvar när man exempelvis missat att be näringsidkaren om det, eller när man tycker nått annat än Skatteverket.

Locke skrev:
Det låter konstigt i mina öron. Om jag tillåts spekulera lite så antar jag att jobbet var väldigt litet så att det inte täckte det administrativa.
Jag vill minnas att jag betalade 3.500:-

Det var för övrigt helt omöjligt att få någon annan (målare) att ens komma och titta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.