nån som rostskyddsbehandlat undersidan av sitt klippdäck, hur bör man göra?
 
Min svärfar monterade isär klippdäcket och slipade rent det, därefter målade han det med hammarlack.
Det höll sig jättefint i många år innan svärfar gick bort och klipparn såldes vidare. Min erfarenhet av hammarlack är att färgen är slitstark och seg, inte som originalfärgen på de flesta klippare som faller av i stora sjok efter ett stenskott. Jag reparerade själv ett oljetråg på en ford escort för länge sedan. Alla escorter drogs med problem med rostiga oljetråg då tråget satt längst fram, längst ner i sprutet från andra bilar. Efter svetslagning målade jag tråget med hammarlack. Tråget såg nytt ut när jag sålde bilen efter ett antal år.
 
Vilken hammarlack? Pensla eller spraya?
 
Både jag och svärfar penslade på färgen. Färgen är rätt lätt att lägga på i ett relativt tjockt lager. Vill även minnas att hammarlacken blir ännu hållbarare om man höjer temperaturen när den härdar.
 
ok tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.