3 578 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Rostskydd av metall - vad krävs/behövs?
Den är galvaniserad från början och det är också en process du kan göra hemma.A Albireo skrev:
Har kollat på flera filmer och den länkande nedan tycker jag är den absolut bästa, den har fokus på att utvärdera olika kemiska metoder men till skillnad från alla andra har den en långtidsuppföljning på resultatet. Det krävs inga dyra grejer för detta utan det är vanlig hemkem som gäller.
Fortfarande behöver du ta bort ytrosten, på föremål som har komplicerade former som ditt excenterlås kan just kemisk behandling med syra vara den smidigaste metoden. Förutom fosforsyra (som för mig levereras imorgon, alltså leveranstid 6 dagar från beställning) så ska det gå att avrosta med citronsyra men det har jag ingen erfarenhet av själv så jag bara tipsar om det. Mekanisk avlägsning med stålborste är dock en bra början, det snabbar upp behovet av kemin.
Där man vill ha en snyggare yta är Hammarlack mitt val (takstege) och det fungerar med minimalt underarbete, behöver inte vara helt fritt från rost. Men fälgar kan jag inte mycket om.
I en skottkärra (som väl hela tiden nöts på med en gång, om målad) skulle jag välja rå kallpressad linolja. Det finns ju gamla veteranbilar som bara har linolja som rostskydd på karossen, ingen lack. skyddet är bra,
https://rostdoktorn.se/behandling.html
Också bra att putsa upp rostiga verktyg med rå linolja. Lat som jag är vill jag ha en enkel och praktisk metod att snabbt behandla utan att behöva slipa eller måla med färg. Det är ju bara att lägga på linoljan så oxiderar den i rosten.
För underredet på bilen, och hålrum i konstruktionen har jag använd linolja på sprayburk, Biltema t ex. https://www.biltema.se/bilvard/bilu...tskyddsmedel-linoljebaserat-500-ml-2000021462
I en skottkärra (som väl hela tiden nöts på med en gång, om målad) skulle jag välja rå kallpressad linolja. Det finns ju gamla veteranbilar som bara har linolja som rostskydd på karossen, ingen lack. skyddet är bra,
https://rostdoktorn.se/behandling.html
Också bra att putsa upp rostiga verktyg med rå linolja. Lat som jag är vill jag ha en enkel och praktisk metod att snabbt behandla utan att behöva slipa eller måla med färg. Det är ju bara att lägga på linoljan så oxiderar den i rosten.
För underredet på bilen, och hålrum i konstruktionen har jag använd linolja på sprayburk, Biltema t ex. https://www.biltema.se/bilvard/bilu...tskyddsmedel-linoljebaserat-500-ml-2000021462
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Jag har också beställt fosforsyra, men bara 5 liter för att testa. Lite knepigt detta med betalning genom banköverföring - jag fick kontakta banken
.
Just nu är jag inne på
1) Mekanisk rengööring rondell / stålborste / samdpapper osv.
Har inte klart för mig om jag även bör slipa bort all befintlig färg - typ blästring.
eller om endast lös färg / rost ska bort.
2) Sedan tänker jag nog blanda en "redning" av tapetklister eller Xantangummi (förmodligen lite bättre)
Ett recept med Xantangummi
2a) Skapa en fosforlösning på 100ml (inte så mycket - men lämpligt att testa med?)
- 75 ml vatten (rent eller destillerat)
- 0,5-1gram (ungefär 1/4 till 1/2 tsk) Xantangummi (beroende på hur segt/tjockt lösningen ska bli). Rör ned detta långsamt under vispning, vänta 10minuter? rör igen, tills ev. klumpar helt är borta.
- För att få en ca 20% fosforsyra-blandning,
Häll försiktigt i 0,25ml 85%:ig fosforsyra i smeten.
(handskar / skyddsglasögon gäller). Redningen blir även lite tunnare nu. - kanske måste tillföra mer Xantangummi / vatten / Fosforsyra?
2b) Applicera gelen på de rostiga ytorna
- Pensla på de ytor som ska behandlas "ren" plåt och rost / svåråtkomliga ställen - tror inte på t.ex. målade ytor.
- Vänta i 15 minuter - 2 timmar, beroende på hur djupt syran/gelen ska hinna tränga in. (rost-tjocklek)
Under tiden omvandlas järnoxid till järnfosfat (som är mörk) Järnfosfat är stabilare och skyddar i sig mot ny rost.
2c) rengör och torka
- Nu är det dags att borsta bort allt som är kvar.
- Skölj sedan med vatten för att ingen syra skall vara kvar, samt torka. (så inte ny ytrost hinner bildas)
(jag funderar att använda en värmepistol?)
3) Efterbehandling
- När objektet är torrt kan/ska det grundas för att slutfärgen ska fastna bättre.
Eftersom jag tänker lämna områden där färgen sitter bra (om den sitter bra
)- har jag problem (kan påverka vilken primer som bör/ska användas)
Som jag ser det finns flera alternativ, Ni har även gett flera tips (Har inte klart vilken metod jag tänker använda mig av. - 2-komponent är bra - men lite krångligare att använda - kanske?)
- Zinkfosfat (Hammerite Direct to Rust Primer - (lite avancerat - eftersom fosfat behandlingen gjordes innan) - men Zink motverkar ny rost bra. Rust-Oleum har också passande primer med zink
- 2-komponent epoxy eller alkydbaserad rostskyddsprimer (finns på bl.a. Biltema och Jula)
Isotrol Klarlack Grund verkar vara en alkyd / linoljebaserad produkt. (Har vissa restriktioner - som jag måste fundera över)
Viktigt att primern passar/fungera med slutfärgen.
4) Slutfärg.
Beroende på primer finns nog ett antal passande alternativ.
Just nu är jag inne på
Har inte klart för mig om jag även bör slipa bort all befintlig färg - typ blästring.
2) Sedan tänker jag nog blanda en "redning" av tapetklister eller Xantangummi (förmodligen lite bättre)
2a) Skapa en fosforlösning på 100ml (inte så mycket - men lämpligt att testa med?)
- 0,5-1gram (ungefär 1/4 till 1/2 tsk) Xantangummi (beroende på hur segt/tjockt lösningen ska bli). Rör ned detta långsamt under vispning, vänta 10minuter? rör igen, tills ev. klumpar helt är borta.
(handskar / skyddsglasögon gäller). Redningen blir även lite tunnare nu. - kanske måste tillföra mer Xantangummi / vatten / Fosforsyra?
- Pensla på de ytor som ska behandlas "ren" plåt och rost / svåråtkomliga ställen - tror inte på t.ex. målade ytor.
- Vänta i 15 minuter - 2 timmar, beroende på hur djupt syran/gelen ska hinna tränga in. (rost-tjocklek)
Under tiden omvandlas järnoxid till järnfosfat (som är mörk) Järnfosfat är stabilare och skyddar i sig mot ny rost.
2c) rengör och torka
- Skölj sedan med vatten för att ingen syra skall vara kvar, samt torka. (så inte ny ytrost hinner bildas)
3) Efterbehandling
- När objektet är torrt kan/ska det grundas för att slutfärgen ska fastna bättre.
Eftersom jag tänker lämna områden där färgen sitter bra (om den sitter bra
Som jag ser det finns flera alternativ, Ni har även gett flera tips (Har inte klart vilken metod jag tänker använda mig av. - 2-komponent är bra - men lite krångligare att använda - kanske?)
- Zinkfosfat (Hammerite Direct to Rust Primer - (lite avancerat - eftersom fosfat behandlingen gjordes innan) - men Zink motverkar ny rost bra. Rust-Oleum har också passande primer med zink
- 2-komponent epoxy eller alkydbaserad rostskyddsprimer (finns på bl.a. Biltema och Jula)
Isotrol Klarlack Grund verkar vara en alkyd / linoljebaserad produkt. (Har vissa restriktioner - som jag måste fundera över)
4) Slutfärg.
Gillar linolja - på rätt ställen - dock bör behandlingen "förnyas" med jämna mellanrum.Spikbjörn skrev:
Där man vill ha en snyggare yta är Hammarlack mitt val (takstege) och det fungerar med minimalt underarbete, behöver inte vara helt fritt från rost. Men fälgar kan jag inte mycket om.
[länk]
För underredet på bilen, och hålrum i konstruktionen har jag använd linolja på sprayburk, Biltema t ex. [länk]
Att rostskydda bilen ger en speciell doft
Låter som du har en bra plan. Nu får vi vänta några år på återkoppling om det funkat. 😊A Albireo skrev:Jag har också beställt fosforsyra, men bara 5 liter för att testa. Lite knepigt detta med betalning genom banköverföring - jag fick kontakta banken.
Just nu är jag inne på
2c) rengör och torka
3) Efterbehandling
Eftersom jag tänker lämna områden där färgen sitter bra (om den sitter bra)- har jag problem (kan påverka vilken primer som bör/ska användas)
4) Slutfärg.
Klicka här för att svara