6 118 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Rostigt gjutjärnsrör i badrum (bild)
Tror du kan vara lugn med röret, tjockt gods i kombination med vad som bara ser ut som ytrost på det man kan se på bilderna skulle jag inte oroa mig för iafD Dinodoy skrev:
Lycka till!
Tror inte du ska oroa dig, det är ju inte ens dina rör utan föreningens! När jag bytte mina järnrör från -43 så var de betydligt fulare, men ändå tjockt och bra gods kvar från rören som kom från badrum. Däremot var rören från tvättstuga och kök bara kex, troligen pga att det spolats en massa tvättmedel/diskmedel/andra kemikalier i de rören. Så de där rören kan mycket väl leva i 20 år till utan problem, dvs ungefär till nästa badrumsrenovering kanske. Hur länge räknar du med att bo kvar i bostadsrätten?
Men ta det gärna skriftligt från föreningen att
1) de inte tillåter att du byter rören och
2) om det blir vattenskada pga trasigt avlopp i framtiden tar föreningen ansvaret och kostnaderna.
Men ta det gärna skriftligt från föreningen att
1) de inte tillåter att du byter rören och
2) om det blir vattenskada pga trasigt avlopp i framtiden tar föreningen ansvaret och kostnaderna.
Det ser ut som att reliningen inte behövdes just där iaf. Hur tjockt är det?
Ca 7mm. Dock ser det lite bättre ut på bilden än vad det är.En del rost inuti röret och lite grötigt en fem centimeter in i röret. Nästan som gropar just där. Men om man kopplar på plaströr anar jag att det röret åker in en bit i gjutjärnsröret?
Lite mer bilder
Blå pil visar en skarv till röret från denna utböj. Antar att vattnet från duschen rinner och följer den röda pilen och sen ner i huvudröret?
Inte borde vattnet fasta vid blå pil och ligga kvar där? Borde väl rimligtvis åka i röd pils riktning?
Röret är som ett y där utböjen kopplas in i avloppsröret.
Inte borde vattnet fasta vid blå pil och ligga kvar där? Borde väl rimligtvis åka i röd pils riktning?
Röret är som ett y där utböjen kopplas in i avloppsröret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden