Hej alla,

Jag ska renovera badrummet i min bostadsrätt pga fuktskada från golvbrunnen i badrummet. Dock undrar jag nu över skicket på avloppsröret som är i gjutjärn från 60-talet. Röret är relinat med prolinemetoden men skicket på röret är inte det bästa enligt mig. Man kan tydligt se rostfärgningar, se bild. Kan fuktskadan månne komma från avloppsröret istället från golvbrunnen? Föreningen säger tyvärr nej till att byta ut röret pga att vi då bryter reliningen. Är det värt att låta någon besikta röret med en kamera?

• Gammalt korroderat gjutjärnsrör med rostfläckar och en röd rörändskap nära en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inga fel på det röret.

Dock ser man tydligt rostfärgningar, vad jag har läst är det då förmodligen skadat och fukt kan tränga igenom? Laddar upp bättre bild.

• Rostfärgad röranslutning med röd plastkoppling synlig på betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart som tusan att du byter ut det där så långt du når när du ändå har det öppet, en par kvällars jobb och 500kr i rördelar är det ju utan tvekan värt!

R Roppin skrev:
Klart som tusan att du byter ut det där så långt du når när du ändå har det öppet, en par kvällars jobb och 500kr i rördelar är det ju utan tvekan värt!
Problemet är att vi inte får för föreningen då vi bryter reliningen. Därför undrar jag om det är värt att ta in besiktningsman som filmar röret invändes?

Finns väl ingen anledning att filma ett relinat rör invändigt. Dom lär ju ändå bara ser linern i röret.

Proline renoverade avlopp är målade med
Färg .
Prata med din förening igen .
Proline ”målar ” om skarven där du kapar
Den innan du lägger nya grodan .
Då gäller deras garantier igen

Du får nog ta kostnaden själv
Men det hade du nog fått gjort ändå när
Golvbrunnen bytes
Mvh

Vad menar du med att de är renoverade i färg? Som jag fattar är proline en typ av relining, alltså ett rör inuti gjutjärnsrören?

V vvs facit skrev:
Proline renoverade avlopp är målade med
Färg .
Prata med din förening igen .
Proline ”målar ” om skarven där du kapar
Den innan du lägger nya grodan .
Då gäller deras garantier igen

Du får nog ta kostnaden själv
Men det hade du nog fått gjort ändå när
Golvbrunnen bytes
Mvh
ör

GoC GoC skrev:
Finns väl ingen anledning att filma ett relinat rör invändigt. Dom lär ju ändå bara ser linern i röret.
Tänkte ifall man ser skicket på det relinade röret, ex om det har spruckit etc

D Dinodoy skrev:
Vad menar du med att de är renoverade i färg? Som jag fattar är proline en typ av relining, alltså ett rör inuti gjutjärnsrören?

ör
Om det är relinat med proline metoden
Går det till så här
Röret fräses och spolas
Därefter brukar dom blåsa med fläktar
För torka ut vattnet fukten som finns i .
Sen förs en slang med en svirvel på
In i röret . En stor färgspruta går igång och
Slangen dras mot operatören medans färg ( en typ av plast härdfärg ( kommer inte ihåg exakt vad den heter ) polyester ? Kanske det va .
Fördela på rörets insida ( med skiftande resultat )

Min personliga uppfattning är att det är ett
Sämre allternativ av rör renovering
När man jämför med strumpsättning
Har sett otroligt fina relinade rör
Men tyvär också katastrofer

Reling för att den ska bli bra hänger verkligen på utövarna .
Dom jag känner till är inte billigast men
Det blir bra

Tack för svar! Tyvärr har vi kollar och det är ett nej från föreningen.

Har du någon uppfattning om bifogade bilden ovan på gjutjärnsrören är ok eller ser dem katastrofala ut? Får en känsla av att du har varit med i gamet länge.

BirgitS
Det spelar ingen roll hur utsidan ser ut när det är relianat. Man har gjort ett nytt rör inuti ditt gamla som således är tätt.

D Dinodoy skrev:
Tack för svar! Tyvärr har vi kollar och det är ett nej från föreningen.

Har du någon uppfattning om bifogade bilden ovan på gjutjärnsrören är ok eller ser dem katastrofala ut? Får en känsla av att du har varit med i gamet länge.
Det borde gå om proline godkänner
Fråga igen
Min åsikt är att golvbrunnen ska bytas
Dom når aldrig med 100 % säkerhet runt
I golvbrunnens utlop med färgen

Redigerat:
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.