För en tid sedan skickade Daikin ut en säkerhetsvarning om att en komponent, en sugackumulator eller en liten ”tank”, i deras L/V-pump Daikin Altherma kan rosta så illa att köldmediet läcker ut och i värsta fall kan den sprängas med risk för skador på person eller material:

https://www.klimatexperten.se/daikin-altherma-korroderad-sugackumulator/

Tydligen så har en tekniker varit ute och kontrollerat utomhusdelen till vårt exemplar i maj 2023. Därefter var en tekniker på plats igen i februari 2024 och kontrollerade och konstaterade då att sugackumulatorn var helt igenrostad - vi tittade på den tillsammans och kunde konstatera att den i princip såg ut som den på bilden i länken.

Min fråga är om den verkligen har kunnat rosta igen så illa på mindre än ett år? Borde inte felet upptäckts redan i maj förra året?
 
P
varför köper man dailin? skull aldrig göra detta
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Tack det var till stor hjälp. Nu förstår jag bättre hur lång tid det tar för en sugackumulator att rosta igen.
 
T hustomte85 skrev:
Min fråga är om den verkligen har kunnat rosta igen så illa på mindre än ett år? Borde inte felet upptäckts redan i maj förra året?
Låter ju inte rimligt, nej. Teknikern tog kanske fel - det är ju två tankar och bara den ena nämns som riskfaktor.
Hittade servicemeddelandet på webben och det är daterat 2018, 6 år sedan. Har aldrig hört detta, men nu när jag kollar ser jag att min pump givetvis omfattas av problemet. Grr.
 
svartöra svartöra skrev:
Låter ju inte rimligt, nej. Teknikern tog kanske fel - det är ju två tankar och bara den ena nämns som riskfaktor.
Hur menar du "tog fel"? Om man tar bort kåpan på utedelen så syns ju den aktuella tanken/sugackumulatorn tydligt? Såvida inte en tank av det slaget kan gå från problemfri till riskfaktor på knappt sex månader så måste man ju rimligen inse att det föreligger ett fel när man tar av kåpan, i synnerhet om man som auktoriserad fackman dessutom är informerad om den aktuella risken - Daikin hade ju som sagt skickat ut en varning om just detta ett par år innan.
 
Har också en Altherma som tekniker bytte tempgivarna (på grund av nedisning) för bara 2 månader sedan och då nämndes inget om detta. Förutom det inget underhåll alls på 16 år. Dock ser det bara ut som en varning till kyltekniker och att företaget som nu erbjuder denna service mest vill tjäna slant själva. Min pump från 2008 snurrar på bra utan någon som helst synlig rost. Har ett litet störande lagerljud från fläkten. Är det någon annan som har det också?
 
R Rocky80 skrev:
Har också en Altherma som tekniker bytte tempgivarna (på grund av nedisning) för bara 2 månader sedan och då nämndes inget om detta.[...] Min pump från 2008 snurrar på bra utan någon som helst synlig rost.
Varför skulle de nämna något om problemet med igenrostade sugackumulatorer om din sugackumulator inte har någon synlig rost?
 
Syftade på ytskicket. Sett flera pumpar som har rostat i fronten och i chassit och då borde även insdia rostat. Vad tror vi? Hur många år finns det kvar i en Daikin Altherma gen1?
 
T hustomte85 skrev:
Hur menar du "tog fel"?
Jag har inte öppnat min, men i servicemeddelandet syns det två tankar där den ena kan vara utsatt för gravrost, efter vad de skriver. Måste man inte peta bort isoleringen innan man ser själva tanken? Teknikern kanske tittade på fel tank? Bara en gissning.

Har annars för mig att obehandlat järn rostar med ca 0,1 mm/år. Det ger en antydan om hur fort rostlagret bildas.
 
svartöra svartöra skrev:
Jag har inte öppnat min, men i servicemeddelandet syns det två tankar där den ena kan vara utsatt för gravrost, efter vad de skriver. Måste man inte peta bort isoleringen innan man ser själva tanken? Teknikern kanske tittade på fel tank? Bara en gissning.

Har annars för mig att obehandlat järn rostar med ca 0,1 mm/år. Det ger en antydan om hur fort rostlagret bildas.
Är de i regel alltid isolerade, eller beror det på var i landet man bor? På vår utedel så syntes tanken efter att man tagit av kåpan, den var inte klädd i någon isolering.

Ja, då låter det ju som att en farligt rostig tank måste ha varit väldigt rostig ett ganska bra tag.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.