Hej

Har stött på ett klurigt problem kopplat till mitt värmesystem. Huset är byggt på 50-talet och rören är av gjutjärn. I praktiken ser hela systemet (de delar man ser) riktigt fräscht ut, men en av kopplingarna (se bild) är riktigt rostig med markant materialförlust. Även det övre röret som går in i kopplingen är rostigt nedtill. Går det att lösa detta…dvs byta kopplingen och skarva på något sätt?

Tacksam för visa ord från någon kunnig på området

/Markus
 
  • Rostig koppling och rör av gjutjärn i värmesystem, med rost och materialförlust, sitter fast i en vitmålad takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ALLT går lösa, tänk bara på att järnoxid (rost) ökar 10 ggr ursprungstjockleken (i runda slängar vill jag minnas) av det som har "korroderat bort". Det som ser uselt ut behöver egentligen inte vara det!

Men kontakta en bra röris så kommer ni tillsammans ganska enkelt lösa det om du är orolig.

MVH
 
S Stefan.o skrev:
ALLT går lösa, tänk bara på att järnoxid (rost) ökar 10 ggr ursprungstjockleken (i runda slängar vill jag minnas) av det som har "korroderat bort". Det som ser uselt ut behöver egentligen inte vara det!

Men kontakta en bra röris så kommer ni tillsammans ganska enkelt lösa det om du är orolig.

MVH
Tack Stefan!
Kan det till och med vara så att det smartaste alternativet kanske är att bara borsta upp delen och rostskyddsmåla den? Vill minnas att godstjockleken är rätt rejäl på denna typ av rör. 5 mm kanske? Så då kanske det dröjer 20 år till innan det blir ett verkligt problem 🙂
 
M Markus byggare skrev:
Tack Stefan!
Kan det till och med vara så att det smartaste alternativet kanske är att bara borsta upp delen och rostskyddsmåla den? Vill minnas att godstjockleken är rätt rejäl på denna typ av rör. 5 mm kanske? Så då kanske det dröjer 20 år till innan det blir ett verkligt problem 🙂
Om du borstar upp röret ordentligt borde du se om det är allmän korrosion eller gropar (pittings) i rörets / t-styckets yta samt ungefär hur djupa de är. Ofta ser det sämre ut än vad det är, men ibland kan ett byte vara vettigt.

Då det är väldigt lågt tryck i ett värmesystem är det troligen ingen större fara på taket, men är du det minsta orolig över detta kan det vara bra att ta hem en röris och få lite översyn! God nattsömn är underskattat!!😂

Mvh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.