Jag såg ikväll att en anslutning mellan två rör är helt rostig och att det droppar vatten. Det ör själva av/på-reglaget. Det har nog gjort det ett bra tag men vi har inte märkt det (pga att den sitter högt och att det varit en tvätthög med sådan tvättar sällan under den). Huset är nybyggt (ett år gammalt) och har bergvärme. Sedan några månader har jag misstänkt att vi har rost i vattnet eftersom jag märkt konstiga fläckar. Vi har kommunalt VA.
Mina frågor:
Är detta ett allvarligt eller lättfixat fel?
Kan det ha orsakat skador på värmepump, golvvärmeslingor eller annat?
Kan rost i kranvattnet ha ett samband?
Mina frågor:
Är detta ett allvarligt eller lättfixat fel?
Kan det ha orsakat skador på värmepump, golvvärmeslingor eller annat?
Kan rost i kranvattnet ha ett samband?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Lossa isoleringen så man kan se vad som läcker, jag tror inte att det är så farligt när man väl frilagt och kan se vad som läcker.
Det där är en filterkulventil till bergvärmekollektorn. Det är troligen pga kondens som den har rostat. Isoleringen är bristfällig just där.
Dessutom har man monterat den helt tokigt för det går inte att komma åt att rengöra filtret pga röret ovan.
Fast egentligen så är den överflödig, då det sitter ett filter i kopplet i den isolerade "lådan" som det står LK på.
Dessutom har man monterat den helt tokigt för det går inte att komma åt att rengöra filtret pga röret ovan.
Fast egentligen så är den överflödig, då det sitter ett filter i kopplet i den isolerade "lådan" som det står LK på.
Klicka här för att svara