Är det värt med en rostfri propeller till en 60hk utombordare, max hastigheten kanske inte påverkas så mycket men blir det märkbart lägre förbrukning?
 
J J-banan skrev:
Är det värt med en rostfri propeller till en 60hk utombordare, max hastigheten kanske inte påverkas så mycket men blir det märkbart lägre förbrukning?
Som jag har förstått det kan RF propeller ge bättre "grepp" och i vissa fall möjlighet till bättre förbrukning då man kan hissa upp motorn litte osv.

Jag gissar odck att detta är hägst marginellt om du använder samma stigning osv, definitivt inte något att byta propeller för, men om du ändå skall byta kan du ju testa.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Som jag har förstått det kan RF propeller ge bättre "grepp" och i vissa fall möjlighet till bättre förbrukning då man kan hissa upp motorn litte osv.

Jag gissar odck att detta är hägst marginellt om du använder samma stigning osv, definitivt inte något att byta propeller för, men om du ändå skall byta kan du ju testa.
Ja exakt, men frågan är mer om motorn är för klen för att märka av någon skillnad med RF propp, annars inget fel på alu proppen som sitter på
 
J J-banan skrev:
Ja exakt, men frågan är mer om motorn är för klen för att märka av någon skillnad med RF propp, annars inget fel på alu proppen som sitter på
Blev lite intresserad av frågeställnigen och letade runt lite.
Som alltid så verkar det "bero på", men de flesta talar om att skillnaderna får man med minst (!) 100 hk och inombordare på relativt tunga båtar (iaf uppåt 1 ton)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.