Hej!

Vi har en entrétrappa med nylagda granitskivor. Igår sågade jag av några bultar som fäster ihop trappräcken. Bultarna var för långa så att jag sågade av lite så att de blev kortare. Metalldammet från bultarna hann rosta under natten och lämnat rostfläckar, se bilden. Jag har nu spolat bort metalldammet, men fläckarna är kvar. Hur får man bort dem? Misstänker att jag borde ta bort fläckarna när de är nya.

• Rostfläckar på ljusgråa granitskivor vid en entrétrappa, orsakat av metalldamm från avsågade bultar på ett svart trappräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C chrisli skrev:
Hej!

Vi har en entrétrappa med nylagda granitskivor. Igår sågade jag av några bultar som fäster ihop trappräcken. Bultarna var för långa så att jag sågade av lite så att de blev kortare. Metalldammet från bultarna hann rosta under natten och lämnat rostfläckar, se bilden. Jag har nu spolat bort metalldammet, men fläckarna är kvar. Hur får man bort dem? Misstänker att jag borde ta bort fläckarna när de är nya.
Prova med citronsyra, lös upp i vatten och lägg på fläckarna.
Gnugga lite och spola av med rent vatten.

• Gilla
Tommy Larsson8133
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Prova med citronsyra, lös upp i vatten och lägg på fläckarna.
Gnugga lite och spola av med rent vatten.
Tack Smeafan!

Är dock osäker på citronsyras effekt på granitsten. Köpte en flaska Rust remover av märke Bellinzoni. Sägs att den ska vara skonsam mot sten. Får testa på en mindre sten först ikväll.

J
Prova nanosvamp om inte det andra funkar. Har putsat bort järnfilspån från rostfritt på det sättet innan med bra resultat.

• Gilla
chrisli
  • Laddar…
Oxalsyra alla dagar i veckan.

• Gilla
chrisli
  • Laddar…
Har nu prövat Rust Remover. Det funkade bra, se bilden. Fick spola ordentligt då ämnet är en form av genomskinlig gelé som blir lite rosa efter ett par minuter. Efter ett par, tre minuter torkade jag bort och spolade med vatten. Ingen påverkan på stenen. Dock är Rust Remover rätt dyr. Tänker också testa oxalsyra eller nanosvamp framöver på resterande fläckar.

• Svart smidesräcke på grå sten med borttagna rostfläckar, ren mellan räcke och plattor efter användning av rostborttagningsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.