2 736 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Rostfärgat vattten efter en helg
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Efter att vattnet varit oanvänt i ett par dagar så kommer det gul/brunt vatten en stund vid spolning, jag måste spola i storleksordningen 2-3 minuter per vattentapp för att återgåt "rent" vatten.
Första fråga, är detta något farligt? Bör jag göra något åt det, hur i så fall?
Jag bor i en 20-tals villa.
Tack på förhand!
Första fråga, är detta något farligt? Bör jag göra något åt det, hur i så fall?
Jag bor i en 20-tals villa.
Tack på förhand!
Låter som lite rost. Har ni rensat hydrofontanken på länge ?
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Du kan ju klaga litehos komunen men förmodligen är det som de andra säger att du har järnrör med lite lösa partiklar i. Se till att spola lite rejält någon dag så kanske du får bort det värsta.
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Nu har vi haft en VVS-kille på plats och han säger att detta beror på att vi har galvade rör efter kopparrör. Då uppstår en kemisk reaktion som gör att galvade rören rostar... lösningen är att byta ut alla galvade rör till koppar så skall man slippa detta samt risken att rören rostar sönder säger han, stämmer det? Någon som har kunskap i ämnet?
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
För att återkoppla till ärendet. Vi har nu låtit byta ut alla galvrör till koppar- resp. PVC-rör. Så nu hoppas jag problemet är borta.
Klicka här för att svara