9 140 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Rost i radiatorsystem. Hur försiktig ska man vara med nytt vatten?
Ja, som rubriken lyder. Jag har ett radiatorsystem med snart 50 år på nacken. Det är totalt 300 kvadrat som värms upp. Så det är ett ganska stort system. Det pågår löpande renoveringar i kåken. Då och då nödgas jag häkta av radiatorer i lite olika rum. Jag har hittills varit noggrann med att försöka behålla det gamla vattnet i radiatorerna. Lite slaskas ju ut.
Men hur mkt påverkar egentligen färskt vatten? Är det bättre att spola ur och spola rent radiatorerna när man ändå har dem demonterade? Eller bör man vara restriktiv med att tillsätta färskvatten?
Men hur mkt påverkar egentligen färskt vatten? Är det bättre att spola ur och spola rent radiatorerna när man ändå har dem demonterade? Eller bör man vara restriktiv med att tillsätta färskvatten?
Det är förhållandevis lite vatten i en radiator. Det är överdrivet att behålla det. Har du ett öppet system får du mycket större syresättning via expansionskärlet.
Det är ett slutet system. Det må hända att det är lite vatten i en radiator. Men om man systematiskt arbetar sig igenom huset och häktar av en radiator då och då så blir det ju totalt sett ganska stort tillskott av syre i systemet. Men effekterna av lite syre i vattnet kanske inte är så stora.
Hur är det då med de positiva effekterna av att spola ur radiatorerna? Jag har aldrig hört talas om radiatorsystem som blir igensatta eller pumpar som tagit stryk av skit i systemet. Om det inte finns några uppenbara positiva effekter av att spola ur radiatorerna så är det ju lika bra att behålla det gamla vattnet.
Hur är det då med de positiva effekterna av att spola ur radiatorerna? Jag har aldrig hört talas om radiatorsystem som blir igensatta eller pumpar som tagit stryk av skit i systemet. Om det inte finns några uppenbara positiva effekter av att spola ur radiatorerna så är det ju lika bra att behålla det gamla vattnet.
Hur demonterar du en radiator utan att tömma den?
Jag stänger termostaten där uppe. Och så stänger jag ventilen där nere. Sedan lossar jag där uppe och pluggar inloppet till radiatorn. Sedan lossar jag där nere och pluggar radiatorns utlopp.D Daniel 109 skrev:
Det där funkar med minimalt spill. Nån deciliter slaskar man väl ut.
Imponerande, jag har alltid tömt när jag demonterat.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Syrets påverkan är ändå ringa. Kan ju vara en fördel att få in lite rent vatten också ibland så man inte pumpar runt rena slippastan.......Det vore skillnad om man har ett befintligt system och konstant får fylla 10 liter om dan pga läckage, då kommer ju aldrig syret att försvinna och man i teorin kan säga att det nog kommer att rosta aningen mer än annars.
Vanligtvis brukar tidens tand påverka grejerna ändå...
Vanligtvis brukar tidens tand påverka grejerna ändå...
Perfekt! Kommer det inte in luft kommer det inte ut något vatten.O Olf Oggler skrev:
Behåll vattnet i systemet så länge det går, det innehåller inga extra syreatomer som kan oxidera stål.
Tidens tand ja. Jag bävar inför den dagen det är dags att dra om alla radiatorrör. Herre jösses. Det går rör kors och tvärs genom precis hela kåken. Jag vill helst förlänga livslängden så långt det går på det befintliga systemet känner jag.
Ja, varför har man inte en ingång på systemet där man kan pumpa in syrefattigt vatten direkt? Det är väl egentligen bara att koka vatten så blir man väl av med det fria syret? Eller?
Och egentligen är kan man ju pumpa in detta precis var som helst på hela systemet. Tex skulle man ju kunna sätta en ingång på en radiator som man ändå demonterat av andra anledningar. Det måste ju räcka med en cykelpump och ett tryckkärl som man har vattnet i.
Och egentligen är kan man ju pumpa in detta precis var som helst på hela systemet. Tex skulle man ju kunna sätta en ingång på en radiator som man ändå demonterat av andra anledningar. Det måste ju räcka med en cykelpump och ett tryckkärl som man har vattnet i.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast det ska ju poängteras att även om man skulle fylla systemet med 100% syrefritt vatten så är det ju inte så att det blir evig livslängd för det............Finns massor med andra omständigheter ändå så det är det jag menar med syret i normal påfyllning. Gör man det enbart vid byte av nåt ibland så lär det ha minimal påverkan, troligen inte ens mätbar eftersom syret ändå försvinner efter ett tag.
Detta är ju onekligen ett intressant ämne. Även om det är på god väg att bli ett lite väl teoretiskt resonemang kanske. Men hur många gram, eller delar av gram, stål kan man oxidera med en liter färskt kranvatten? På ett ungefär alltså. Det borde väl gå att räkna ut?
På 90-talet när pexrör började användas så rostade elementen upp på 4-7 år !!! Och det i slutna system.O Olf Oggler skrev:
En lokal rörmokaren berättade att i ett helt villaområde fick alla element bytas på garanti efter 6 år, när det gått 5 år var det dags igen, elementen var upprostade. Det tog nästan 10 år innan man förstod att i PEX kunde syreatomen diffundera in i systemet. Numera består PEXRÖR av flera lager där teflon eller aluminium ingår.
Vanliga PEX-rör kan användas till dricksvatten men inte till värmeledningssystem.
Klicka här för att svara