Hej!

I garaget ska det in 6-8 lysrörsarmaturer och mest prisvärt verkar det vara med IP65-klassade armaturer, även fast det egentligen inte behövs i det utrymmet. Jag har dock noterat att dessa inte verkar ha några öppningar i ovansidan (pga IP-klass antar jag) och jag undrar då hur man gör om man vill ha infälld el i kombination med dessa?

Takdosor och täcklock med näsa och en stump EKK, EKLK eller nån nyare modell på kabel in i sidan av armaturen är ju en lösning, men helst vill jag bara ha rörutlopp.

Så, hur gör man? Borrar håll i armaturen för att kunna ta in kabel uppifrån? Den höga IP-klassningen är ju inte nödvändig, men samtidigt så tappar man garantier på armaturen då.

Du kan ju göra dina rörutlopp en dm från respektive gavel på armaturerna och gå in på rätt sätt där. Borde bli prydligare än dosor med lock osv. Annars kan du säkert hitta enkla armaturer där man kan gå in upptill på mitten.

Borra med en "julgran" och sen dit med en hönsröv. så har man löst bekymret.

Annars beroende hur man löser sin installation så kan vita vp rör och rörmuffar vara fint att ha i taket. Du förlorar säkert någon ip klassning då vatten kan leta sig in. Men sprutar du vatten så pass så ska du nog oroa dig för tex gipsen i garaget innan.

Annars så är en riktigt fin EQLQ klammrad med samma avstånd bland de snyggare man kan ha.

Det hela beror ju på hur du har din planlösning och var armaturerna ska sitta. Man klarar sig gott med lägre ip klassning i ett vanligt garage. Det enda som jag skulle vilja uppnå med en "bättre" armatur är att det är evt lättare att hålla rent en helt instängd armatur. Dessutom så är den mer skyddad från att man råkar krossa något rör.

Sen är det ett kall garage eller varm garage så ska du nog överväga att ha T8 eller T5 lysrör.

Redigerat:
Haha vilka tankar som dök upp för en som inte kan termerna! 😁

Jag antar att du menar en stegborr och en gummigenomföring för att ta hål i toppen av armaturen?

Schlbuditz skrev:
Haha vilka tankar som dök upp för en som inte kan termerna! 😁

Jag antar att du menar en stegborr och en gummigenomföring för att ta hål i toppen av armaturen?
Helt rätt :)

tommib
Jag gissar att du tänker på Biltemas IP65 T5-armaturer när du säger mest prisvärt?
De är helt ok, men man måste vara försiktig med monteringen, plasten är bland det tunnaste jag varit med om..... Förutom det så funkar de bra när de väl sitter, ska be att få återkomma om några år angående livslängden på drivdonen.

Sen så är de väl inget svensson bryr sig om. Men oftast så är en billig armatur väldigt vek och sladdrig av sig. För att inte tala om hur många minuter man kan lägga på att bara montera ihop en armatur som är billig. Sen HF don är de man ska kolla efter när man köper armaturer.

Sen T8 i kallgarage och T5 i varmgarage brukar vara en bra fingervisning. Det går lika bra tvärtom men ljusutvinningen vid respektive yttertemperatur skiljer sig drastiskt!

Redigerat:
Tack för svaren!

Det kommer att vara uppvärmt, inte jättevarmt, men 12-15 grader kanske, så T5 borde väl funka?
Gällande rörutlopp och så, så vore det ju ypperligt att slippa ta egna hål i armaturen. Det lutar mot att det får bli utlopp strax framför änden på armaturerna. Är det så ni elektriker skulle ha gjort om installationen ska vara så infälld som möjligt? Jag antar att dyrare armaturer inte heller har ingångar i toppen?

Kanske att jag ska nöja mig med en lägre IP-klass och hitta en armatur som kan monteras över dosa?

Kör med en IP44 det duger gott i ett "vanligt" garage

Biltemas armaturer vill jag avråda från. Köpte två 1*58 W och konstaterade att det satt ett övertempskydd i dem? Hursomhelst, det behövs, efter ett par timmar löser det ut och det blir mörkt, armaturen glödhet...Bauhaus billiga armaturer är lite bättre, lika sladdriga men har moderna HF-don utan glimmisar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.