Ok, tack för infon. Tanken är att köra med diafragmapump i veckan. Förhoppningsvis snabbar det på processen.

Edit: är det någon nytta att slå röret längre ner om det nu är Alnarpsströmmen jag träffat? Kan jag slå FÖR långt?

Redigerat:
Det med 20L/minut och det är ca 1200 liter timman och det är ett bra flöde, prova först nu att testa , det med 1200L så måste du ha en pump som inte ger mer än det, så inte det blir torrkörning och luft i pumpen, flödet kan kompenseras med ett störe tryckkärl, men som sagt prova nu. Som en info sök på Alnarpströmmen, det tas ut milijoner m3 om året ur den och det finns fortfarande milijoner m3 att ta ut, var den kommer ifrån med sötvatten är nog inte klarlagt än, vår underjord är svår att utforska.

Slog ner röret 40-50 cm till och då gav den 40 l/min. Efter att ha pumpat en halvtimme ger den nu 50 l /min så känns som det går på rätt håll.

Jag backade bandet lite och gick tillbaka till vad vi lärt oss att börja med att ta reda på. Tog upp kartvisaren på SGU och slog lite olika data över där jag bor:
Jordarter grundlager 1:1miljon: Postglacial sand-grus
Jordarter1:25.000-1:100000: Postglacial sand
Genomsläpplighet: Hög genomsläpplighet
Jorddjup: 20-30m till berg
Jordlager: hittar inga data här
Grundvatten: Grundvattenkapacitet i jordlager över 125l/s, uttagsmöjligheter i sedimentärt berg 60.000-200.000l/h

Jag fick ju upp mycket med sand i min egna "filterspets" som var 10.5m under marknivå där de nedersta 6m var slitsade med 0.9mm slitsar. Vad är det för storlek på postglacial sand/grus, passerar det slitsar på 0.3mm som finns på filterrören ?

• Gilla
fidde_modo
  • Laddar…
Jag har slits 0.3 med postglacial sand. Jag har samma bra förutsättningar dvs uttagsnöjlighet 125 l/s.
Kristallklart vatten och inga problem med munstycken i sprinklerna. Har kollat de inbyggda silarna till och från. Ingen sand.
Du har jättebra förutsättningar för en filterbrunn som ger dig så mycket vatten du orkar pumpa.

Grejen är att när du "startar" brunnen så ska du börja pumpa ur med lite lägre flöde för att få ur all sediment och fina partiklar. Det gör man under en hyfsad lång tid. Sen kan du ösa på. Det gör att du får ett sandfilter utanför ditt filterör som sedan inte släpper igenom mer fina partiklar. För de har du redan pumpat ur.

Redigerat:
Men med 0.9mm slits som jag hade i mitt övergivna projekt så hade jag troligen alltid fått in sand, oavsett urpumpning ?

Det jag hade önskat se bilder på härinne också är hur allas filterbrunnar avslutas uppe vid marknivå.

• Gilla
fidde_modo
  • Laddar…
Detta är min fakta från SGU.
Vet inte vad man ska tänka om det.
Grannen har en grävd brunn på ca 10m.

SGU fakta

Genomsläpplighet: Hög genomsläpplighet

Jordart i grundlager: Isälvssediment, sand

Grundvattenkapacitet i berggrunden:
Goda uttagsmöjligheter, urberg. Mediankapacitet 2 000-6 000 l/h (ca 50-150 m3/d)

Jordarter grundlager 1:1miljon:
Jordart: Postglacial sand--grus

Jordarter1:25.000-1:100000:
Jordart, underliggande lager: Lera--silt
Jordart i grundlager: Isälvssediment, sand

Hur mycket kan grannen ta ut på det djupet som han har , vid stora uttag sjunker nivån märkbart då, kolla upp vad som är hos grannen först, du kanske tänker på en rörspets

@fidde_modo låter som du har väldigt bra förutsättningar för en filterbrunn. Står det något om grundvatten i jordlagret på SGU. De verkar inte alltid ha den info.

Nivån behöver inte alltid sjunka vid stora uttag. Visst det blir en lite kona av undertrycket.
Min brunn hostar inte ens fast jag körde ut 12m3/h över en timmes tid när jag provpumpa. Beror helt på tillriningen och genomsläpplighet.

Tillägg : Min filterbrunn är 7.5 meter djup. Varav 4.5 meter är under grundvattnet.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Hur mycket kan grannen ta ut på det djupet som han har , vid stora uttag sjunker nivån märkbart då, kolla upp vad som är hos grannen först, du kanske tänker på en rörspets
Inte kollat med grannen men retar mig varje sommar när man hör spridare :crysmile:.

har idag kört ner en rörspets en får inte nått vidare resultat.
Går att läsa om de i mina gamla inlägg om du orkar:D. (Frustration att inte lyckas)

Maxwells demon TotalControl skrev:
@fidde_modo låter som du har väldigt bra förutsättningar för en filterbrunn. Står det något om grundvatten i jordlagret på SGU. De verkar inte alltid ha den info.

Nivån behöver inte alltid sjunka vid stora uttag. Visst det blir en lite kona av undertrycket.
Min brunn hostar inte ens fast jag körde ut 12m3/h över en timmes tid när jag provpumpa. Beror helt på tillriningen och genomsläpplighet.

Tillägg : Min filterbrunn är 7.5 meter djup. Varav 4.5 meter är under grundvattnet.
Hittar inget om uttag i jordlagret tyvärr.

De va inget dåligt uttag. Önskar man når dit en gång.
Har dragit ner ca 9.70m rör, sen grävt en grop ca 62cm djup (för att minska avståndet mellan pump å vattenyta)
Har ca 2.80 med vatten i röret.
Är ett 1 1/2tums rör.

J Jeppenedved skrev:
Nu har jag slagit ner 6 m 2 tum järnrör och har träffat på vatten. Får ut ca 20 l/min och det är väldigt vitt vilket jag misstänker är kalk(?). Bör jag fortsätta neråt en bit? Hur mycket skulle ni gissa? Bor i Trelleborg.

Hej!

Hur har du slagit ner röret 6 meter?

F fidde_modo skrev:
Inte kollat med grannen men retar mig varje sommar när man hör spridare :crysmile:.

har idag kört ner en rörspets en får inte nått vidare resultat.
Går att läsa om de i mina gamla inlägg om du orkar:D. (Frustration att inte lyckas)
... och hur har du fått ner din rörspets? :)

Börja med en ny brunn idag där jag tänkte köra kyla för hela huset med.

Tog bara 50 min med jordborren på dia 145 mm att komma ner till grundvattnet på 3.5 meters djup. Foderöret på dia 160mm gled ner lätt. Hålet blir alltid lite större än borret så 145 borr med foder 160 är perfekt.

Infogar lite bilder. Där ser ni även hur mitt vattenförande sandlager ser ut. (Postglacial sand)
Fogen i bild 3 är limmad med PVC lim och röret är i slaget rejält. Sitter som berget. Bra att skarvarna sitter fast om man åker på att behöva lyfta foderöret av någon anledning.

Jordborr och skottkärra intill öppet brunnschakt med synligt vattenförande sandlager och grusytan runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordborr och brunnsrör på stenlagd uteplats, redo för projekt med brunnsborrning.
Skapa konto
Brunnsrör i orange plast bredvid ett blått rör på ett stenlagt underlag utomhus i solljus.
Skapa konto
En hög med våt postglacial sand på en fast yta, varierande i färg från beige till mörkbrunt.
Skapa konto
Jordborr med diameter 145 mm täckt med sand och jord, använd för att borra ner till grundvatten på 3,5 meters djup.
Skapa konto
Ett borrat brunnshål med ett 160mm diameter foderör sticker upp från grunden, omgivet av sand och grus.
Skapa konto

Nu är det bara vänta på 3 meter filterör DN115. Har 6 meter brunnsrör redan. Borde tops ta ett par timmar att få ner. Blir en djuphålspump i det här hålet.

Redigerat:
  • Gilla
reestno och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Börja med en ny brunn idag där jag tänkte köra kyla för hela huset med.

Tog bara 50 min med jordborren på dia 145 mm att komma ner till grundvattnet på 3.5 meters djup. Foderöret på dia 160mm gled ner lätt. Hålet blir alltid lite större än borret så 145 borr med foder 160 är perfekt.

Infogar lite bilder. Där ser ni även hur mitt vattenförande sandlager ser ut. (Postglacial sand)
Fogen i bild 3 är limmad med PVC lim och röret är i slaget rejält. Sitter som berget. Bra att skarvarna sitter fast om man åker på att behöva lyfta foderöret av någon anledning.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Nu är det bara vänta på 3 meter filterör DN115. Har 6 meter brunnsrör redan. Borde tops ta ett par timmar att få ner. Blir en djuphålspump i det här hålet.
Borren köpt på edhborer eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.