918 847 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Yes. Köpte allt därifrån.
Efter mycket om och men fick jag tag på en hajja. Nu hade jag redan lagt ner ett rör när vi hade grävare hör förra sommaren så jag var redan nere på ca 2,5 m så det tog en ungefär halva helgen att komma till 7 m (glömde räkna med spetsen tidigare)M mothership skrev:
En hajjaM mothership skrev:
skulle gissa att det är en gammal metod för att slå ner rör. Men funkar än idag
M mothership skrev:
här har det varit slit från början. Använt mig av ett jordborr med förlängningar ner till ca 8-9mM mothership skrev:
Så varit många tunga lyft under 2 somrar. Nog gjort runt 10 hål i trädgården för att i nån förhoppning träffa vatten tidigare än 8m
sen har jag testat vattenslang med tryckluft vilket varit effektivt så kunde få ner de ytterligare nån meter.
hur djupt klarar en diafragmapump?
Hejare verkar vara det riktiga ordet: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/HejareJ Jeppenedved skrev:En hajjavet inte om det är lokalt slang eller om det är vida känt. Tror dock inte att det finns med i akademins ordlista
Men det är i grund och botten ett torn på 4-5 m där man har en tyngd som går i ett spår och sedan släpper på röret för att slå ner det. Oftast finns det någon form av motor som hjälper en att dra upp tyngden.
skulle gissa att det är en gammal metod för att slå ner rör. Men funkar än idag![]()
igen aning hur mycket dem klarar men den jag hade hemma ikväll tuffade på i mitt 7 m rör utan problem. Har gått i fyra timmar ikväll så min baksida ser numera ut som ett träsk.F fidde_modo skrev:här har det varit slit från början. Använt mig av ett jordborr med förlängningar ner till ca 8-9m
Så varit många tunga lyft under 2 somrar. Nog gjort runt 10 hål i trädgården för att i nån förhoppning träffa vatten tidigare än 8m
sen har jag testat vattenslang med tryckluft vilket varit effektivt så kunde få ner de ytterligare nån meter.
hur djupt klarar en diafragmapump?
@mortimer
Ingen lera. Bara sand. Första metern så är fraktion finsand. Sen blir det lite grövre ju längre ner.
Infogade bilder.
Första metern.
Sen lite grövre.
Och till sist vattenförande lager.
Där ser man att de är betydligt mer små "pebbels".
Vilket gör god genomsläpplighet.
Du kanske måste zooma in för att se skillnaden.
Jag har sand hela vägen ner till berg som ligger på 7.5-8 meter.
Den här pumpen tänkte jag köpa.
https://www.erdbohrer.de/Pumpen/fue...uer-Waermepumpe-4200l-370W-Franklin::795.html
Prio är låg el-förbrukning med hyfsat bra flöde. Kommer strypa den till 3.5m3/h.
Är för kyla av huset. Så den kommer att gå väldigt ofta så förbrukningen är "viktig". Trycket är inte viktigt då de är bara lyfthöjd, friktion och tryckfallet över värmeväxlaren. Kommer köra PEM 50 på den också.
Ingen lera. Bara sand. Första metern så är fraktion finsand. Sen blir det lite grövre ju längre ner.
Infogade bilder.
Första metern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen lite grövre.
Logga in
Skapa konto
Och till sist vattenförande lager.
Där ser man att de är betydligt mer små "pebbels".
Vilket gör god genomsläpplighet.
Logga in
Skapa konto
Du kanske måste zooma in för att se skillnaden.
Jag har sand hela vägen ner till berg som ligger på 7.5-8 meter.
Den här pumpen tänkte jag köpa.
https://www.erdbohrer.de/Pumpen/fue...uer-Waermepumpe-4200l-370W-Franklin::795.html
Prio är låg el-förbrukning med hyfsat bra flöde. Kommer strypa den till 3.5m3/h.
Är för kyla av huset. Så den kommer att gå väldigt ofta så förbrukningen är "viktig". Trycket är inte viktigt då de är bara lyfthöjd, friktion och tryckfallet över värmeväxlaren. Kommer köra PEM 50 på den också.
Redigerat:
Får kolla med hyrfirman.J Jeppenedved skrev:
Har du några bilder hur du kopplat ihop den med ditt vattenhål.
Så ser min sand ut vid vatten punkt.
Tyvärr inte. Mitt rör är 2 tum och slangen var något större. Jag har faktiskt en övergång i gummi men innan jag fick plockat fram den hade svärfar lindat på en cm silvertejp och satt på slangen med två slangklämmor. Funkade lika bra det.F fidde_modo skrev:
@TotalControl : de där fraktionerna känner jag igen, men inte helt idiotsäker på vilka djup de kom på för min del. Kan man på något sätt avgöra jordlagren innan man börjar skicka ner filterbrunnsrör för drygt 2000kr på lite vinst och förlust ? Jordborr går ju inte under grundvattennivån för att "provborra".
Det ska gå att borra ner foderör i vattenförande lager om man borrar i röret. Jag har aldrig provat själv men läst på tyska forum att man har gjort så.
Då är det bara kostnaden för foderör.
Dock så har de använt blåa rör för skarvarna måste sitta fast om man vill lyfta. Så det blir ju till att limma med avloppsrör.
Då är det bara kostnaden för foderör.
Dock så har de använt blåa rör för skarvarna måste sitta fast om man vill lyfta. Så det blir ju till att limma med avloppsrör.
Detta slog mig igår också efter jag hade skrivit här på forumet. Avloppsrör kostar bara 229kr/3m (160mm) hos Hornbach, och är väl egentligen de 6 första metrarna som är intressanta. Så det skulle man ev. överväga om att göra.
Har du kollat på SGU och bytt kartvisare till jordlagerföljder eller vad det heter? För då ser man jordlagerföljder efter just provborrningar.
Brukar dock vara glest med sådana prover.
Jag har 2 st på en radie av 3km.
Brukar dock vara glest med sådana prover.
Jag har 2 st på en radie av 3km.