Liten utlovad statusuppdatering över hur det ser ut hos mig.
Jag har kopplat tillbaka till min ursprungliga rörspets som jag renoverade för 12 år sedan och idag mätt med samma bensinpump som jag hyrde i augusti. Spetsen ger 40-45l/min så det är precis man kan köra två spridare på 3bar.
Dessutom har min nuvarande jetpump nästintill gjort sitt. Påfyllningspluggen går inte få bort och sedan så har gängorna i godset vid dräneringspluggen rostat bort (förutom innersta varvet) - förhoppningsvis har jag fått det till hålla och till största delen tätt.

Mitt projekt som jag gjorde i augusti blev både bra och dåligt, lyckades aldrig pumpa ur så jag blev av med gruset/sanden av det som kom upp. Dock fick jag ut 110-120l/min på PEM40 slangen som agerade "filterbrunn", troligen vad bensinpumpen orkar suga på den slangen innan prime/kavitation.

Det får bli en ny filterbrunn med riktiga filterrör. Troligen först i slutet på sommaren då jag har en del annat som måste åtgärdas på huset först.

TotalControl och ni andra som gjort filterbrunn... när ni provpumpar, vad har ni i änden på filterröret, inget alls eller någon strumpa fylld med bentonit som i drar upp med snöre om det är dålig tillrinning och sedan bara PEM slangen ner eller något bottenfilter på den också ?

TotalControl: jag går i planeringstankarna att driva ner en filterbrunn men är lite osäker på hur mycket filterrör resp. brunnsrör jag ska använda. Vet att grundvattennivån hos mig ligger på 2.2m, sen att jag har lera kring 3,5-4m som är ca 0.5m tjock. Tanken är DN115 rör. Bor ute på Öllsjö i Kristianstad

Nerifrån:
0.5m sumprör(halvt brunnsör)
4m DN115 filterrör m. 0.3mm slits
4m DN115 brunnsrör
Och sedan suga på 7m höjd från marknivå m. PEM50 (inkl. bottensil)

Vad har du efter lera för material? 8.5m är absolut görbart. Men det finns ingen eller mycket lite anledning att lägga en filtersektion i leran. Det är så låg eller knappt ingen genomsläpplighet.

Ett sätt är att borra så djupt det bara går och släppa ner en djuphålspump. Då får du lite buffert ovan pump för du kan sänka ner pumpen djupare än vad en ytmonterad pump klarar att "suga".

För om du har lera första 4 så kan du nästan räkna bort de metrarna innan de blir för jobbigt att borra djupare. Om du förstår vad jag menar.?
Leran blir som ett foderör som inte påverkar brunnsröret neddrivning i och med du har liten eller ingen friktion i ditt lerfoder rör. Förutsatt att du har borrat med en 145mm borr innan tex.

Redigerat:
  • Gilla
Marilu
  • Laddar…
Exakt hur mina jordlager såg ut minns jag inte riktigt. Men vill minnas att när vi drev ner de blåa 2" rören med luft och vatten föreg. sommar så gick det relativt lätt mellan 4-6m och vid kring 7m så var det partiklar som var ca 5-7mm stora,

Från marknivå OM jag minns någorlunda rätt
Jord
Grundvatten på 2.2m
Lera kring 3.5-4m, ca 0.5m tjockt
4-7m gick relativt enkelt, ibland kom det partiklar som var 5mm stora och ibland sjönk röret mer eller mindre av sig själv.
Vid 7-8m så gick det lite långsammare att få ner röret

Djupbrunnspump vill jag helst inte installera.

Är helt med på att leran är nästintill obefintlig genomsläpplighet.

Ska man sätta ihop 4m filterrör med 0.5m sumprör och sedan bygga på med brunnsrör och efter varje 1m brunnsrör man får ner i marken så provpumpar man typ 1h med bensinpump med 50mm PEM och bottensil ? Och att man då köper på sig 5st 1m brunnsrör ? Eller ska man nöja sig med 3m filterrör istf 4m ?

Jag har 3st filterör. Ju mer filterör i vattenförande lager ju bättre kapacitet.
Jag hade chansa på 4 st filterör och kört så djupt det går. Minst 10 meter. Ännu mer ju bättre. Beror ju klart på vad som finns i backen. Hade inte börjat provpumpa förens alla filterör ligger i vattenförande lager.
Varför inte djuphålspump?
Är ju klart det bästa vid oklar kapacitet på hålet.

Hur driver ni ner era filterrör?
Gärna bilder å tips på detta.
Då det kommer blir djupbrunnspump med 85% säkerhet.

Med jordborr och kies pumpe (vacuumpump).
Tillägg : Jag körde med rep, ingen vinsch och trädgårdplattor som tygnd. Jag har bara postglacial sand i marken ner till berg.

Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Med jordborr och kies pumpe (vacuumpump).
Tillägg : Jag körde med rep, ingen vinsch och trädgårdplattor som tygnd. Jag har bara postglacial sand i marken ner till berg.

[media]
Det jag läst å sett med.
Köpt kies pumpe eller tillverkat sj?

sitter å funderar om man inte skulle kunna bygga själv.

Jag byggde faktiskt en väldigt enkel med ett avloppsrör, sågade ut botten på en spann som man fäste man en tråd längs en sidan. Sen sågade jag ut en bit trä med hålsåg som jag fästa i ett rör som fick agera kolv. Med tanke på att det tog 10 min att tillverka funkade den bättre än jag trodde fast det hade inte gått i det långa loppet. Hade man däremot lagt lite mer möda och använt annat material än det som låg på armslängds avstånd hade man nog kunnat få ihop något bra.

J Jeppenedved skrev:
Jag byggde faktiskt en väldigt enkel med ett avloppsrör, sågade ut botten på en spann som man fäste man en tråd längs en sidan. Sen sågade jag ut en bit trä med hålsåg som jag fästa i ett rör som fick agera kolv. Med tanke på att det tog 10 min att tillverka funkade den bättre än jag trodde fast det hade inte gått i det långa loppet. Hade man däremot lagt lite mer möda och använt annat material än det som låg på armslängds avstånd hade man nog kunnat få ihop något bra.
spännande. Råkar inte har kvar lite bilder eller den så du kan ta bilder?
Hur långt körde du med den (djup)

nummer_13: har du kvar din utrustning för att göra filterbrunn som du gjorde före. sommar ?

F fidde_modo skrev:
spännande. Råkar inte har kvar lite bilder eller den så du kan ta bilder?
Hur långt körde du med den (djup)
Nej tyvärr inte. Har inte kvar den och tog inga bilder heller. Jag provade inte särskilt mycket eftersom jag långrock skrapade på lerlagret och där var den helt meningslös.

Nu har jag slagit ner 6 m 2 tum järnrör och har träffat på vatten. Får ut ca 20 l/min och det är väldigt vitt vilket jag misstänker är kalk(?). Bör jag fortsätta neråt en bit? Hur mycket skulle ni gissa? Bor i Trelleborg.

Du bor nog på Alnarpsströmmen och det är ett vattenförande kalklager under Skåne, så för att se vad du får så måste du pumpa minst ett dygn, du har nu slagit sönder ev kalk och det måste bort. Ingen genväg finns , längre ner är bara mer kalk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.