951 437 läst ·
6 418 svar
951k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Kan tyvärr inte se där vad som är galet, men i felsökninssyfte (för att minska skarvar) skulle du kunna prova plocka bort PEM slangen och mässingkopplarna där och sätta ihop bägge de galvade vinklarna, och då ev. galvad unionkoppling med lekande mutter(täta den si sig med lin och linolja): https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-unionkoppl-in-ut-15/
Hade en tanke om att köpa en R40 backventil och sätta direkt efter 6m innan 90 gradersböjen för att undvika alla skarvar som kommer där efter. Vid provtrycking har alla kopplingar varit där och den har hållt trycket som jag pumpat upp i cirka 1 timme.M mortimer skrev:
Inhandlade en R40 backventil och ersatte den tidigare R30 på samma placering. Nu fungerar allt som det ska.fribergdavid skrev:
Såhär såg det ut hos mig i maj 2023. Silspetsen var helt täckt av mangan och järn, satt riktigt hårt. Ungefär som asfalt.
Nu är det samma sak igen, denna gång har jag silpetsen men med insektsnät av nylon runt istf medföljande nät av något mässingsliknande material.
Någon som har tips på hur jag undviker och blir av med detta utan att behöva dra upp spetsen?
Eller blir det bara att bita i det sura och spola ner foderrör för att sticka ner PEM med förborrade hål och insektsnät av nylon?
Nu är det samma sak igen, denna gång har jag silpetsen men med insektsnät av nylon runt istf medföljande nät av något mässingsliknande material.
Någon som har tips på hur jag undviker och blir av med detta utan att behöva dra upp spetsen?
Eller blir det bara att bita i det sura och spola ner foderrör för att sticka ner PEM med förborrade hål och insektsnät av nylon?
JAG brukar hälla ner citronsyra uppifrån och låtit verka över natten, det har tidigare hjälpt när spetsen varit igensatt. I år var det lite sämre utgång. Kan ev hjälpa för dig också. Citronsyra är inte så dyrt att köpa om du googlar.O Omelius skrev:Såhär såg det ut hos mig i maj 2023. Silspetsen var helt täckt av mangan och järn, satt riktigt hårt. Ungefär som asfalt.
Är det surare än 30% saltsyra? Har kört i 1 + 2 liter och tryckt ner vattnet med kompressor (liten modell dock). Fått verka i en vecka. Idag backspolade jag med kommunalt vatten med liten men märkbar skillnad.M mortimer skrev:
Jag börjar oftast först med avloposrensare kopplad på högtryckstvätt och juckar med den upp o ner, bör öppna en del av hålen.O Omelius skrev:
Den lilla erfarenhet jag har på metallavlagringar så får jag betydligt mindre rostflagor i vattnet jämfört med min granne. Hos grannen är det nedspolade rörspetsar och jag har nedspolade pemsilar. Jag har dock svårt att säga att dina problem kommer att minska om du spolar ner pemsil istället för rörspets, men det kan vara värt att testa att ta bort all metall i silen. Alltså pemsil istället för rörspets.O Omelius skrev:Såhär såg det ut hos mig i maj 2023. Silspetsen var helt täckt av mangan och järn, satt riktigt hårt. Ungefär som asfalt.
När jag ska lösa rost brukar jag använda oxalsyra. Det finna att köpa i pulverform i färgaffärerna. Har dock aldrig testat det i rörspets.
500g citronsyra är nerhällt till silspetsen. Imorgon kväll kör jag med avloppsrensaren till högtryckstvätten. Den känns inte superaggressiv på min Nilfisk 160 men det är vad jag har tillgängligt.
Räcker inte detta så får det bli fem liter 30% saltsyra som sista utväg. Oxalsyra så klart också ett alternativ.
I höst spolar jag ner en PEM-sil för att slippa problemet för lång tid framöver.
Tack för all stöttning.
Räcker inte detta så får det bli fem liter 30% saltsyra som sista utväg. Oxalsyra så klart också ett alternativ.
I höst spolar jag ner en PEM-sil för att slippa problemet för lång tid framöver.
Tack för all stöttning.