C copello2 skrev:
Fick tag i en begagnad pump ikväll och kunde inte hejda mig att testköra den sil som jag trodde minst på. Har 4 st till på olika ställen i trädgården som ska bli spännande att testa. Verkar finnas ok med vatten i marken. Efter 20 min ger sil nr. 1 ca 26 min/L och verkar inte sina nämnvärt när det körs genom 25 mm slang. Klart och fint vatten. Vi har 2000 kvm tomt och kul om man kan slippa vattna detta med kommunalt dricksvatten…

Detta är i Kämpinge / Höllviken, sandjord med grundvatten på 2 m och silar på 3,5 - 4 m. Återstår att se om de sitter tillräckligt djupt vid torrperioder men även just nu flaggas för lägre grundvattennivåer än normalt.

Tack Mardigan m.fl. för bra guidning i dessa DIY projekt…
Jädrans vad med hyyyyype jag känner nu när man äntligen får se någon som pumpar upp vatten från en pemsil. Har inhandlat en ~200l/min dränkbar pump idag (egentligen för andra ändamål) men nu saknas egentligen bara PEM-slang och spolrör som förmodligen inhandlas snart nog för att jag själv ska vara igång med det hela, och sen såklart en pump, även om frugan i skrivande stund vill ha en manuell pump (får se hur länge det håller när allt ska vattnas ute på åkern sen 😝)

• Gilla
copello2
  • Laddar…
Då är det dags att börja projektera pumphus eller ännu hellre pumpgrop. Har någon bra byggbeskrivning på pumpgrop, hade varit skönt att få ner detta under marken för snygg och tyst installation. Tänker att det inte behöver ta så mycket plats, dvs pump, hydrofor, elanslutning och lite rör…

• Gilla
Skanemasen
  • Laddar…
C copello2 skrev:
Då är det dags att börja projektera pumphus eller ännu hellre pumpgrop. Har någon bra byggbeskrivning på pumpgrop, hade varit skönt att få ner detta under marken för snygg och tyst installation. Tänker att det inte behöver ta så mycket plats, dvs pump, hydrofor, elanslutning och lite rör…
IMG_4311.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser min pumpgrop ut uppifrån. Inte den bästa bilden kanske men hade ingen bättre i telefonen. Murad med lecablock och sedan skruvat en tryckt regel för att enklare kunna skruva dit locket som jag bockade till av en gammal durkplåt i aluminium. Det svart man ser i regeln är ett filter jag hade kvar sedan köksrenoveringen för att få lite luftcirkulation och hålla bort fukt och kryp. (spännt myggnät i)
Från vänster ser man anslutningen från pem-sil nr1 och pem-sil nr två ser man gå rakt ner i backen. Sen är där pump, filter, ventiler och diverse jag behövde i min installation.

• Gilla
copello2 och 2 till
  • Laddar…
Ser lite tajt ut i hållet, skulle kanske var minst 1/2 mter bredare. Med pumpgrop i backen, kan det bli att grundvatten kan komma in högt och dränka pumpen tro. Kanske det det är väldrenerat så det inte blir sjö där. Hur blir det med vintern och frysrisken.

J jonaserik skrev:
Ser lite tajt ut i hållet, skulle kanske var minst 1/2 mter bredare. Med pumpgrop i backen, kan det bli att grundvatten kan komma in högt och dränka pumpen tro. Kanske det det är väldrenerat så det inte blir sjö där. Hur blir det med vintern och frysrisken.
IMG_1979.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser min grop ut.
Som du ser Capello så har varken jag eller upa någon hydropress utan vi kör med flödesvakt/flödescontoller istället. Den ser till så att pumpen alltid går så länge man tar ut flöde och den har även torrkörningsskydd om man skulle få in luft så att pumpen slutar ge flöde. Med detta tar pumpenheten mindre plats.
Jag satte bara tryckt virke i min grop men skulle hellre haft leca om jag gjort om det. Virket ruttnar efter några år men min grop är nog bortåt 10 år nu och inget har rasat in ännu.
Vad gäller frysrisk så har jag min pump stående i gropen året om men jag tömmer den via bottenpluggen varje höst och vattensystemet tömmer jag med tryckluft.
Om grundvattnet skulle komma upp i gropen så hade jag haft 50cm vatten i källaren och det har inte hänt än.
Taket på min pumphydda är är bara ett platt lock byggt av tryckt virke med ytpapp på.

Jag har tre slangar in på sugsidan. En från en filterbrunn och två från pemsilar.

• Gilla
copello2 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad jag skulle med en 1/2 meter till i gropen vet jag inte…? 🤔 Ölen har jag i kylen så till dem behövs ingen plats iaf.. 🤷‍♂️
Tömmer på samma vis som @Mardigan så enda skillnaden är att jag haft över metern i källaren om vattnet stigit. Jag har lagt ca 15-20cm makadam i botten för att dränera bort ev vatten som skulle kunna hitta in ovanifrån. (Överkurs deLuxe..)

Redigerat:
  • Gilla
copello2
  • Laddar…
Tack för inspiration och riktigt fina lösningar 👍
Vilken styrenhet ovan jord har ni för att köra alla zoner mm?

• Gilla
upa
  • Laddar…
C copello2 skrev:
Jag kör med en HC Hydrawise med WiFI från Hunter. Enkel, stabil ”allt i ett” lösning som jag är väldigt nöjd med. En av de ”dyrare” modellerna när jag skulle köpa men hade tur och hittade till riktigt bra pris.
Personligen använder jag inte ”lull lull” funktionerna som jag trodde skulle vara avgörande för mig när jag köpte.
Har dålig (ingen) koll på vilka modeller eller priser som gäller idag men om jag skulle köpa nu skulle jag prioritera stabilitet, enkel schemaläggning och lågt pris.

• Gilla
copello2
  • Laddar…
C copello2 skrev:
Jag kör Hunter node BT, de är batteridrivna och har blåtand. Har tre node BT till fem ventiler och är väldigt nöjd med dessa.
Node BT finns för upp till 4 ventiler.

• Gilla
copello2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.