O Omelius skrev:
500g citronsyra är nerhällt till silspetsen. Imorgon kväll kör jag med avloppsrensaren till högtryckstvätten. Den känns inte superaggressiv på min Nilfisk 160 men det är vad jag har tillgängligt.

Räcker inte detta så får det bli fem liter 30% saltsyra som sista utväg. Oxalsyra så klart också ett alternativ.

I höst spolar jag ner en PEM-sil för att slippa problemet för lång tid framöver.

Tack för all stöttning.
Låter som en bra plan. Räknar du med göra PEMsil brunnen själv eller firma? Vilken del av Kristianstad bor du i ? Jag bor själv ute på Öllsjö

Jag håller på att anlägga filterbrunn.
Kört med skurupsborr till ca 8m och därefter med kiespump.

Jag har 3m slitsade rör och därefter skruvat på 11 släta rör hittills.

Har hittat vatten på 8,3m och och fått ner ca 13m rör totalt. Bara fått upp fin sand hela vägen ner, men nu tar det stopp. Får knappt upp något med kiespumpen och känns som den sjunker ner i något mjukt i slutet när jag hissar ner den och det är svårt att få någon pumprörelse på den.

Sänker jag ner en lod invändigt så tar det stopp på ca 13m från rörets kant, men jag har 14m rör nere så känns som det står sand eller något i röret.

Någon som varit med om liknande och har något bra tips för att ta sig vidare?

Samt hur man förhindrar att pumpen snurrar runt i hålet och trasslar ihop linorna. Har ett block nere vid pumpen samt ett block högst upp så jag får lite utväxling.

• IMG_0256.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
copello2
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Bra det löste sig. Har du haft olika dimensioner och kanske råkat ut för kavitation tro ?
Vet inte, allt inhandlas hos och av Rinkabyrö. Men allt fungerar felfritt efter byte till större backventil.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
M MangeV skrev:
Jag håller på att anlägga filterbrunn.
Kört med skurupsborr till ca 8m och därefter med kiespump.

Jag har 3m slitsade rör och därefter skruvat på 11 släta rör hittills.

Har hittat vatten på 8,3m och och fått ner ca 13m rör totalt. Bara fått upp fin sand hela vägen ner, men nu tar det stopp. Får knappt upp något med kiespumpen och känns som den sjunker ner i något mjukt i slutet när jag hissar ner den och det är svårt att få någon pumprörelse på den.

Sänker jag ner en lod invändigt så tar det stopp på ca 13m från rörets kant, men jag har 14m rör nere så känns som det står sand eller något i röret.

Någon som varit med om liknande och har något bra tips för att ta sig vidare?

Samt hur man förhindrar att pumpen snurrar runt i hålet och trasslar ihop linorna. Har ett block nere vid pumpen samt ett block högst upp så jag får lite utväxling.
Låter som lerlager. Det lilla material du får upp, hur ser det ut?
Har du testat utan utväxling?

Skruva på ett par reglar på stupstocken så du kan fördela lasten lite bättre. Börjar se vingligt ut. Inte kul om gängorna "svulstar" ur om det vinglar mycket.

Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Låter som lerlager. Det lilla material du får upp, hur ser det ut?
Har du testat utan utväxling?

Skruva på ett par reglar på stupstocken så du kan fördela lasten lite bättre. Börjar se vingligt ut. Inte kul om gängorna "svulstar" ur om det vinglar mycket.
Testade snabbt utan utväxling igår men var med om ett mindre missöde. Karbinhaken vid pumpen öppnade sig och pumpen fastnade längst ner i brunnen. Lyckades dock fiska tag i den med en krok, men pumpen satt så hårt fast i dyn så jag fick dra upp den med ett kjedjeblock. När jag fick upp pumpen så var den full av endast fin sand.

Jag har bytat plattorna till med större format för att det inte ska bli ett så högt torn.

• IMG_0361.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
copello2
  • Laddar…
M MangeV skrev:
Det händer att röret ligger djupare än botten på brunnen. Då brukar jag ta bort all vikt från stupstocken och kiespumpa "rent" så man hamnar någorlunda i par med nivåerna. Men var försiktig att du inte hamnar djupare med kiespumpen än röret för då kan den fastna om det vill sig illa.

Egentligen vill jag inte rekommendera att köpa på sig en massa gear men en Ø 98 mm borr är riktigt bra att ha om det är svårt att kiespumpa och man har olika fraktioner. Då kan man borra direkt i brunnsröret, förutsatt att det är DN115 rör du har.
Då rekommenderar jag även att man sätter fast borret på en lina och block, mycket enklare att lyfta upp +10 meter skaft och borr.
Sen använda sig av klappsprint istället för vingmutter och skruv på förlägningarna. Inte på varje förlängning utan man kan sätta den var 3 meter eller vad man klarar av att ha för längd i luften innan man delar på skaften när man drar upp borren. Klappsprint gör det så mycket enklare att hantera borren.
Man lyfter upp till skarven med lina och block, låser linan genom att ställa sig på den eller knyta fast den. Tar bort sprinten och forsätter och dra upp.
Går otroligt mycket fortare och enklare än lyfta för hand och försöka skruva bort vingmuttrar och skruv. Se bara till att sprinten sitter från rätt håll. Som på bilden nedan. Annars kan sprinten öppna sig när du borrar.

20230715_165917.jpg
Skapa konto

1782456646425.png
Skapa konto

https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/12m-Set-Brunnenbohrer-98mm-mit-Aufkantung::961.html

Redigerat:
M MangeV skrev:
Testade snabbt utan utväxling igår men var med om ett mindre missöde. Karbinhaken vid pumpen öppnade sig och pumpen fastnade längst ner i brunnen. Lyckades dock fiska tag i den med en krok, men pumpen satt så hårt fast i dyn så jag fick dra upp den med ett kjedjeblock. När jag fick upp pumpen så var den full av endast fin sand.

Jag har bytat plattorna till med större format för att det inte ska bli ett så högt torn.
Det ser ut att vara hyfsat grov fraktion ändå. Många gånger större korn än silt eller lera.
Om jag vore du så hade jag plockat bort vikt från stupstocken och försökt få ut sanden med kiespumpen utan talja där nere för bättre känsla.
Om jag vore jag så skulle jag spolat ut sanden från röret med vatten.

Jag vet inte om man kan ha otur och fått nåt hål på röret som gör att sanden tar sig in?
Eller att det ligger en sten i röret som gör att det blir svårt att suga in sanden i pumpen?

Sen är det inte säkert att du behöver komma djupare med brunnen. Man kan ju alltid provpumpa och se vad man får för flöde. Det måste inte bli högre flöde för att man går djupare. Har du köpt djupbrunnspump redan?

M mortimer skrev:
Hej. Vi har övertagit ett hus där man har en rörspetsbrunn för trädgårdsbevattning. Dock ger den inte så mycket vatten. Det är bra tryck första minuten men sedan försvinner flödet och den ger knappast något vatten. Vi har öppnat på sugsidan och vattennivån ligger ca 2 meter under markytan. Genom lodning kan vi mäta att röret är ca 10 meter djupt. Vad är felet? Är spetsen igensatt? Kan man rengöra spetsen utan att dra upp den? Kemikalier? Om man drar upp spetsen är det lämpligt att använda samma hål igen? Nåt annat tänkbart fel? Huset ligger utanför Kristianstad. Några tips på hur man drar upp röret/spetsen ur marken ?

Vi har även mätt att vid ca 2bars mottryck så ger den ca 2liter/min, alltså obetydligt med vatten.
Sätt spolslang på högtryckstvätt och kör ned i spetsröret, behöver nog blåsas rent bara. Funkade fint på en gammal brunn jag har i alla fall.

Det händer att röret ligger djupare än botten på brunnen. Då brukar jag ta bort all vikt från stupstocken och kiespumpa "rent" så man hamnar någorlunda i par med nivåerna. Men var försiktig att du inte hamnar djupare med kiespumpen än röret för då kan den fastna om det vill sig illa.

Egentligen vill jag inte rekommendera att köpa på sig en massa gear men en Ø 98 mm borr är riktigt bra att ha om det är svårt att kiespumpa och man har olika fraktioner. Då kan man borra direkt i brunnsröret, förutsatt att det är DN115 rör du har.
Då rekommenderar jag även att man sätter fast borret på en lina och block, mycket enklare att lyfta upp +10 meter skaft och borr.
Sen använda sig av klappsprint istället för vingmutter och skruv på förlägningarna. Inte på varje förlängning utan man kan sätta den var 3 meter eller vad man klarar av att ha för längd i luften innan man delar på skaften när man drar upp borren. Klappsprint gör det så mycket enklare att hantera borren.
Man lyfter upp till skarven med lina och block, låser linan genom att ställa sig på den eller knyta fast den. Tar bort sprinten och forsätter och dra upp.
Går otroligt mycket fortare och enklare än lyfta för hand och försöka skruva bort vingmuttrar och skruv. Se bara till att sprinten sitter från rätt håll. Som på bilden nedan. Annars kan sprinten öppna sig när du borrar.

[bild]

[bild]

[länk]
Har du möjlighet att länka till sånt sprint? Får inga sökträffar som liknar det när jag söker på Klappsprint

[bild]

[bild]

[länk]
Tack för tipsen.

Jag bytte teknik helt. När jag sökte på nätet stötte jag på något som kallas airliftpump. Här är lite inspiration för den som tycker att det låter intressant:

Kortfattat använder man luft för att skapa ett uppåtgående flöde i ett rör, vilket gör att det kan fungera som en pump.

Jag byggde min med en PEM32-slang som jag sedan kopplade till en tryckluftsanslutning cirka 30 cm från botten på slangen. Tryckluftsslangen kopplade jag via en enkel ventil till min kompressor så att jag kunde reglera luftflödet. Sedan var det bara att sänka ner slangen i foderröret och använda den som en dammsugare.
IMG_0419.jpeg
Skapa konto

Den enda gången jag fick problem var i slutet, när jag kom ner till lite större stenar som var ungefär lika stora som PEM-slangen, då fastnade de i slangen. Annars sög den utan problem upp både sand, lera och små stenar.
IMG_0423.jpeg
Skapa konto

Jag kom tillslut ner till 15m vilket var mitt mål.

• Gilla
David__11 och 4 till
  • Laddar…
M MangeV skrev:
Tack för tipsen.

Jag bytte teknik helt. När jag sökte på nätet stötte jag på något som kallas airliftpump. Här är lite inspiration för den som tycker att det låter intressant:

[media][media]
Kortfattat använder man luft för att skapa ett uppåtgående flöde i ett rör, vilket gör att det kan fungera som en pump.

Jag byggde min med en PEM32-slang som jag sedan kopplade till en tryckluftsanslutning cirka 30 cm från botten på slangen. Tryckluftsslangen kopplade jag via en enkel ventil till min kompressor så att jag kunde reglera luftflödet. Sedan var det bara att sänka ner slangen i foderröret och använda den som en dammsugare.
[bild]

Den enda gången jag fick problem var i slutet, när jag kom ner till lite större stenar som var ungefär lika stora som PEM-slangen, då fastnade de i slangen. Annars sög den utan problem upp både sand, lera och små stenar.
[video][bild]

Jag kom tillslut ner till 15m vilket var mitt mål.
Gött mos. Bra inspiration till oss andra. Du använde ingen borr då som i filmen utan bara PEMluftslangen i kombination med filterrören och vikterna? Vad använder du för nippel/koppling in i PEMslangen ?

Snyggt! Har du provpumpa vid 15 meter?
Jag pumpade rent med airlift pumpen men man får inte upp något större flöde med den. Har beställt pump och väntar på den nu.

M mortimer skrev:
Gött mos. Bra inspiration till oss andra. Du använde ingen borr då som i filmen utan bara PEMluftslangen i kombination med filterrören och vikterna? Vad använder du för nippel/koppling in i PEMslangen ?
Jag gjorde mer som i den andra filmen, snedskar pemslangen.
Sen slog jag pumpen i botten fram och tillbaka när jag hade vikterna på. Märkte att jag behövde mindre vikter än när jag körde med kiespumpen.

Jag borrade och gängade ett hål i pemslangen. Sen skruvade jag i en sådan här koppling:
IMG_0428.jpeg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.