943 919 läst ·
6 393 svar
944k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Låter som en bra plan. Räknar du med göra PEMsil brunnen själv eller firma? Vilken del av Kristianstad bor du i ? Jag bor själv ute på ÖllsjöO Omelius skrev:500g citronsyra är nerhällt till silspetsen. Imorgon kväll kör jag med avloppsrensaren till högtryckstvätten. Den känns inte superaggressiv på min Nilfisk 160 men det är vad jag har tillgängligt.
Räcker inte detta så får det bli fem liter 30% saltsyra som sista utväg. Oxalsyra så klart också ett alternativ.
I höst spolar jag ner en PEM-sil för att slippa problemet för lång tid framöver.
Tack för all stöttning.
Jag håller på att anlägga filterbrunn.
Kört med skurupsborr till ca 8m och därefter med kiespump.
Jag har 3m slitsade rör och därefter skruvat på 11 släta rör hittills.
Har hittat vatten på 8,3m och och fått ner ca 13m rör totalt. Bara fått upp fin sand hela vägen ner, men nu tar det stopp. Får knappt upp något med kiespumpen och känns som den sjunker ner i något mjukt i slutet när jag hissar ner den och det är svårt att få någon pumprörelse på den.
Sänker jag ner en lod invändigt så tar det stopp på ca 13m från rörets kant, men jag har 14m rör nere så känns som det står sand eller något i röret.
Någon som varit med om liknande och har något bra tips för att ta sig vidare?
Samt hur man förhindrar att pumpen snurrar runt i hålet och trasslar ihop linorna. Har ett block nere vid pumpen samt ett block högst upp så jag får lite utväxling.
Kört med skurupsborr till ca 8m och därefter med kiespump.
Jag har 3m slitsade rör och därefter skruvat på 11 släta rör hittills.
Har hittat vatten på 8,3m och och fått ner ca 13m rör totalt. Bara fått upp fin sand hela vägen ner, men nu tar det stopp. Får knappt upp något med kiespumpen och känns som den sjunker ner i något mjukt i slutet när jag hissar ner den och det är svårt att få någon pumprörelse på den.
Sänker jag ner en lod invändigt så tar det stopp på ca 13m från rörets kant, men jag har 14m rör nere så känns som det står sand eller något i röret.
Någon som varit med om liknande och har något bra tips för att ta sig vidare?
Samt hur man förhindrar att pumpen snurrar runt i hålet och trasslar ihop linorna. Har ett block nere vid pumpen samt ett block högst upp så jag får lite utväxling.
Låter som lerlager. Det lilla material du får upp, hur ser det ut?M MangeV skrev:Jag håller på att anlägga filterbrunn.
Kört med skurupsborr till ca 8m och därefter med kiespump.
Jag har 3m slitsade rör och därefter skruvat på 11 släta rör hittills.
Har hittat vatten på 8,3m och och fått ner ca 13m rör totalt. Bara fått upp fin sand hela vägen ner, men nu tar det stopp. Får knappt upp något med kiespumpen och känns som den sjunker ner i något mjukt i slutet när jag hissar ner den och det är svårt att få någon pumprörelse på den.
Sänker jag ner en lod invändigt så tar det stopp på ca 13m från rörets kant, men jag har 14m rör nere så känns som det står sand eller något i röret.
Någon som varit med om liknande och har något bra tips för att ta sig vidare?
Samt hur man förhindrar att pumpen snurrar runt i hålet och trasslar ihop linorna. Har ett block nere vid pumpen samt ett block högst upp så jag får lite utväxling.
Har du testat utan utväxling?
Skruva på ett par reglar på stupstocken så du kan fördela lasten lite bättre. Börjar se vingligt ut. Inte kul om gängorna "svulstar" ur om det vinglar mycket.
Klicka här för att svara
