937 219 läst ·
6 355 svar
937k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Nu vet jag inte exakt vilka lerborr de har på erbohrer men min gissning är att syftet med dessa borr är att lösa upp lera för att sedan ta upp den med kiespump. Då får du två moment, med ett isborr så kan man fylla borret med lera och lyfta upp den med borren. Nackdelen är att ett isborr aldrig kan borra lika stor diameter som brunnsröret när man gör filterbrunn.M matost skrev:Yes. Helt rätt. Ska ned med ca 5 meter foderrör, grundvatten ligger ungefär här. Sedan tänkte jag beställa rör från erdbohrer och driva ned till ca 10-12 ( är målet ). Men en borr för att få ned foderröret är som sagt steg 1 och har inte hittat något på Hygglo i närheten som är vettigt om man vill kunna ha borren mer än en dag. För då blir det nästan samma pengar som att köpa den. Vad är det som blir lättare med isborr ? Den tanken har inte slagit mig. Jag har bara tittat på de på erbohrer.
Vi använder alltid isborr även i sand, tycker att det funkar bättre än mitt jordborr. Men det borrar inte 160mm.
Om man har lera och ska ha ner en filterbrunn under leran så har jag kommit fram till att det lättaste sättet är att sätta grövre foderrör ner till leran för att sedan borra genom leran med isborr eller liknande som har en större diameter än brunnsröret. När man är igenom leran då sticker man ner brunnsröret och kiespumpar ner det i sanden/gruset.
Vi har borrat ner 5m i lera utan att ha ett rör med oss ner. Leran i sig är så hård så hålet håller sig av sig själv.
Den här fungerar gallant i lera.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/Ton-und-Lehm-Erdbohrer-Riverside-Bohrer-110::1062.html
Den tar upp limpor av lera i form av kaviteten i borrhuvudet. Ingen kiespump behövs.
Lite jobbig att tömma bara. Hos mor och far så var den oumbärlig.
Utifrån de 6 filterbrunnar jag har borrat tycker jag mig ha lärt mig att vid bra fraktion som sand så är borr med sandkant bäst.
I lera, riverside.
Mark med mycket pebbels och småsten så man måste borra direkt i röret så är en jordborr med samma stigning som jordborr med sandkant bäst fast man kapar bort sandkanten med vinkelslipen.
Peppbles och småsten har en förmåga att kila fast mellan jordborret och röret vid borrning i rör. Det kan bli riktigt hårigt ibland. Med trasiga brunnsrör eller i värsta fall kommer brunnsröret med upp för man ska rädda jordborren. Detta gäller när man borrar med jordborr med sandkant direkt i röret då marken är full av småsten så pilothålet bara åker igen när man lyfter borret. Kapar man bort sandkanten och har bara spiralen så minska fastkilningen rejält.
I DN115 rör så är kiespumpe 108 mm bättre än 90 mm. Dock så får man vara försikigare med 108an så den inte kilar fast i brunnsröret. Pumpa inte med för stora drag så kolven åker förbi tömmingshålet. För då kan det slungas ut sten som i värsta fall kilar fast mellan kiespumpen samt brunnsröret. Då blir det hårigt igen. Händer inte så ofta men när det väl händer och det sitter fast så är det inte kul..
90 mm tycker jag är för lätt och man inte får ett tillräckligt bra vacum med den. Det händer ofta bara att man lyfter hela pumpen i stället för bara kolven. den skulle behöva väga några kg mer.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/Ton-und-Lehm-Erdbohrer-Riverside-Bohrer-110::1062.html
Den tar upp limpor av lera i form av kaviteten i borrhuvudet. Ingen kiespump behövs.
Lite jobbig att tömma bara. Hos mor och far så var den oumbärlig.
Utifrån de 6 filterbrunnar jag har borrat tycker jag mig ha lärt mig att vid bra fraktion som sand så är borr med sandkant bäst.
I lera, riverside.
Mark med mycket pebbels och småsten så man måste borra direkt i röret så är en jordborr med samma stigning som jordborr med sandkant bäst fast man kapar bort sandkanten med vinkelslipen.
Peppbles och småsten har en förmåga att kila fast mellan jordborret och röret vid borrning i rör. Det kan bli riktigt hårigt ibland. Med trasiga brunnsrör eller i värsta fall kommer brunnsröret med upp för man ska rädda jordborren. Detta gäller när man borrar med jordborr med sandkant direkt i röret då marken är full av småsten så pilothålet bara åker igen när man lyfter borret. Kapar man bort sandkanten och har bara spiralen så minska fastkilningen rejält.
I DN115 rör så är kiespumpe 108 mm bättre än 90 mm. Dock så får man vara försikigare med 108an så den inte kilar fast i brunnsröret. Pumpa inte med för stora drag så kolven åker förbi tömmingshålet. För då kan det slungas ut sten som i värsta fall kilar fast mellan kiespumpen samt brunnsröret. Då blir det hårigt igen. Händer inte så ofta men när det väl händer och det sitter fast så är det inte kul..
90 mm tycker jag är för lätt och man inte får ett tillräckligt bra vacum med den. Det händer ofta bara att man lyfter hela pumpen i stället för bara kolven. den skulle behöva väga några kg mer.
Har inskaffat en Jula 1300w dränkpump samma modell som du har och provkörde den på ett förborrat hål (2 meter ner till grundvattenspegel) idag med 70 mm avloppsrör.M Mardigan skrev:Du behöver inte pumpa med en gång så inga problem att vänta.
Du kan däremot inte vänta med att dra upp spolröret, detta bör dras upp så fort man fått ner silen.
Vi brukar återfylla med det som fanns i backen tidigare. Börja med det du spolat upp och sedan det du borrat upp. Men vänta med att återfylla tills du provpumpat.
Inser att jag måste ha bättre slangar och kopplingar. Körde med blå platt 50 mm slang kopplat på 70 mm röret med en sk kombinippel i gummi intryckt i avloppsröret + slangklämma i andra änden av kombinippeln. Och pumpar vatten från ett sopkärl. Blå platt slang blir dock väldigt känslig för att vikas och med tryck från pumpen blir det snabbt instabilt och svår att hålla ihop hela riggen. Lösningen med kombinippel som adapter mellan slang och avloppsrör var heller inte bra, hoppar av vid för stort tryck.
Tips på bra grejer för att få ett riktigt bra fungerade spolrör? Såg någon bild där ni spolar med rigid rund slang. Vilken diameter på slang (förmodar 40 mm?), typ av slang och framförallt hur kopplar ni slang på pump och avloppsrör så att det sitter ordentligt?
Är dock hoppfull - trots havererat spolrör som knappt fungerade som tänkt åkte det ändå ner i backen 3 m utan vidare av det lilla jag hann spola.
Kul att du kommit igång och spola.C copello2 skrev:Har inskaffat en Jula 1300w dränkpump samma modell som du har och provkörde den på ett förborrat hål (2 meter ner till grundvattenspegel) idag med 70 mm avloppsrör.
Inser att jag måste ha bättre slangar och kopplingar. Körde med blå platt 50 mm slang kopplat på 70 mm röret med en sk kombinippel i gummi intryckt i avloppsröret + slangklämma i andra änden av kombinippeln. Och pumpar vatten från ett sopkärl. Blå platt slang blir dock väldigt känslig för att vikas och med tryck från pumpen blir det snabbt instabilt och svår att hålla ihop hela riggen. Lösningen med kombinippel som adapter mellan slang och avloppsrör var heller inte bra, hoppar av vid för stort tryck.
Tips på bra grejer för att få ett riktigt bra fungerade spolrör? Såg någon bild där ni spolar med rigid rund slang. Vilken diameter på slang (förmodar 40 mm?), typ av slang och framförallt hur kopplar ni slang på pump och avloppsrör så att det sitter ordentligt?
Är dock hoppfull - trots havererat spolrör som knappt fungerade som tänkt åkte det ändå ner i backen 3 m utan vidare av det lilla jag hann spola.
Har inte grejerna hemma så kan inte kolla exakt, men vad min hjärna säger så har vi original slangnippel på pumpen och denna är 50 mm har jag för mig. Så vi har en 50 mm ”sugslang” från biltema men det finns även på Jula. Röret förminskar vi bara med avloppsdelar från 75 till 50 mm och sätter slangen med slangklämma på 50mm delen. Sen bör man ha böjar i toppen så att slangen följer röret nedåt istället för att peka uppåt. Antingen 90 plus 90 grader eller 90 plus 45.
Flatslangen är väldigt mycket behändigare att hantera än sugslangen tills du ska trycka vatten genom den, då är flatslang nästan omöjligt att hantera om man är själv. Den bara veckar sig och stryper flödet.
Så kör på stel och tung sugslang men som alltid ger fullt flöde.
Sätt skruv i skarvarna så att avloppsskarvarna inte trycks isär. Vi använder korta montageskruv men funkar med andra skuvar också.
Topp, bra info ovan. Ser att det finns en 2” sugslang på Biltema som borde passa på original slangnippel på Julapumpen. Förslag på anslutning mot 70 mm avloppsröret, dvs hur kopplar man 50 mm sugslang mot 70 mm rör på bästa sätt så att det håller tätt och att anslutningar inte hoppar av?M Mardigan skrev:Kul att du kommit igång och spola.
Har inte grejerna hemma så kan inte kolla exakt, men vad min hjärna säger så har vi original slangnippel på pumpen och denna är 50 mm har jag för mig. Så vi har en 50 mm ”sugslang” från biltema men det finns även på Jula. Röret förminskar vi bara med avloppsdelar från 75 till 50 mm och sätter slangen med slangklämma på 50mm delen. Sen bör man ha böjar i toppen så att slangen följer röret nedåt istället för att peka uppåt. Antingen 90 plus 90 grader eller 90 plus 45.
Flatslangen är väldigt mycket behändigare att hantera än sugslangen tills du ska trycka vatten genom den, då är flatslang nästan omöjligt att hantera om man är själv. Den bara veckar sig och stryper flödet.
Så kör på stel och tung sugslang men som alltid ger fullt flöde.
Sätt skruv i skarvarna så att avloppsskarvarna inte trycks isär. Vi använder korta montageskruv men funkar med andra skuvar också.
Tack !
Andreas
Om du kör 75 mm PP rör så kan du börja med en sån här: https://www.biltema.se/bygg/vvs/san.../avloppsror-forminskning-o-7550-mm-2000065100C copello2 skrev:Topp, bra info ovan. Ser att det finns en 2” sugslang på Biltema som borde passa på original slangnippel på Julapumpen. Förslag på anslutning mot 70 mm avloppsröret, dvs hur kopplar man 50 mm sugslang mot 70 mm rör på bästa sätt så att det håller tätt och att anslutningar inte hoppar av?
Tack !
Andreas
Sen tar du två 90 graders böjar 50mm : https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...opp-graa-50-mm/avloppsboj-87-50-mm-2000058975
Sen får du köpa en meter 50 mm rör som du kapar av 10-15cm för att få ena änden in i böjen och andra änden kan du trä på slangen.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...aa-50-mm/avloppsror-o-50-mm-x-05-m-2000065087
Har fått ner ett par PEM-silar i trädgården nu och gjorde ett par extra för att ha möjligheten att parkoppla mm.
Vattenspegel på 2 meter förborrat med jordborr och sedan spolat ner 75 mm avloppsrör till 4 meter. Nu sitter silarna ca 1 meter under grundvattenytan. Någon sil gjordes lite kortare 60 cm vs. 100 cm rekommenderat men ordentligt slitsad och hoppas det ska fungera fint ändå.
Hur provpumpar ni PEM-silarna på enklaste sätt? Finns det ngn smidig provisorisk koppling (mjuk slang?) mellan pump och PEM som ni brukar köra bara för att testa borrhålet?
Vad gäller fraktion får jag upp sand, ganska fin sådan och lite blågrå-aktig alt. vanlig vitgrå sand.
Thnks !
Vattenspegel på 2 meter förborrat med jordborr och sedan spolat ner 75 mm avloppsrör till 4 meter. Nu sitter silarna ca 1 meter under grundvattenytan. Någon sil gjordes lite kortare 60 cm vs. 100 cm rekommenderat men ordentligt slitsad och hoppas det ska fungera fint ändå.
Hur provpumpar ni PEM-silarna på enklaste sätt? Finns det ngn smidig provisorisk koppling (mjuk slang?) mellan pump och PEM som ni brukar köra bara för att testa borrhålet?
Vad gäller fraktion får jag upp sand, ganska fin sådan och lite blågrå-aktig alt. vanlig vitgrå sand.
Thnks !
Sätt en pemkoppling in i pumpen bara.C copello2 skrev:Har fått ner ett par PEM-silar i trädgården nu och gjorde ett par extra för att ha möjligheten att parkoppla mm.
Thnks !
Funkar fint med plastkoppling när man bara ska testa lite. Annars rekommenderar jag isiflo eller prk på sugsidan när man gör en mer permanent lösning. Tror att Biltemas kopplingar är någon slags isiflo-kopia.
Vi brukar ha 1-2 m pemslang ovan mark och då är det lätt att koppla den direkt in i pumpen.
Troligtvis skulle det gå att provpumpa utan backventil om du bara har 2m ner till vattenspegel men du kommer ändå behöva backventil vid fast installation så lika bra att sätta på sugsida pump direkt.
Har ännu inte köpt pumpen men synpunkter på denna som fått bra omdömen men heller kanske inte proffsutrustning läs Plurijet mm.
Vill bara ha något som fungerar bra utan trassel.
https://www.gardena.com/se/produkte...ydroforpump-5600-silentcomfort/970646301.html
Vill bara ha något som fungerar bra utan trassel.
https://www.gardena.com/se/produkte...ydroforpump-5600-silentcomfort/970646301.html
Så länge dina silar funkar så blir det säkert bra med en sådan pump. Annars tycker jag att det är lite dyrt om det blir så att det inte funkar.C copello2 skrev:
Fördelen med pumpen är att det är en flerstegspump likt plurijet, vilket gör pumpen tystare och lite effektivare. Nackdelen är att det troligtvis är plast på både sug och trycksida. Inget fel med plast i sig men jag tycker att det känns lite B personligen.
Det är inte lätt att hitta en flerstegspump billigare.
Spana av blocket och marketplace för att se om det finns nån pump i din närhet.
Ok, oavsett om jag lyckas dra upp grundvatten eller ej tänker vi installera ett bevattningssystem. Tänker att vi kommer behöva pumpen även om vi tvingas köra vattnet från det kommunala för att få tryck i systemet. Förhoppningsvis har vi träffat rätt på 4 m i vattenförande lager men svårt att veta innan det testpumpats… =)M Mardigan skrev:Så länge dina silar funkar så blir det säkert bra med en sådan pump. Annars tycker jag att det är lite dyrt om det blir så att det inte funkar.
Fördelen med pumpen är att det är en flerstegspump likt plurijet, vilket gör pumpen tystare och lite effektivare. Nackdelen är att det troligtvis är plast på både sug och trycksida. Inget fel med plast i sig men jag tycker att det känns lite B personligen.
Det är inte lätt att hitta en flerstegspump billigare.
Spana av blocket och marketplace för att se om det finns nån pump i din närhet.
/ A.
Klicka här för att svara