937 110 läst ·
6 355 svar
937k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Då bor vi kanske grannar ? :=)Melkersjo skrev:
Nej, säljer någon köper jag gärna. Jag bor i Kristianstad så är det någon i närheten hör av er. Även jordborr är av intresse.
Annars får jag beställa från tyskarna.
Vill dock inte fastna på en sten (igen för 9e) gången så jag är lite fientligt inställd till att lägga flera tusen på rör innan jag vet att det är fritt blås neråt. Jag har redan lagt för mycket pengar på detta projektet, 5 spetsar från Rinkaby sitter fast 6-9 m ner på min tomt, rör har gått av och allt möjligt.
Jag bor i Viby, får kanske hitta ett hus på Hemnet annars som redan har brunn. Ibland känns det som enda sättet att lyckas.M mortimer skrev:
Om 1000 år när de gör en geologisk undersökning på min tomt kommer de klia sig i huvudet när de hittar rörspetsar lite överallt, de dog av törst kommer de stå. Hanen kunde inte förmå sin familj med vatten.
En bit från mig då. Jag finns ute på Öllsjö. Har en "äkta" rörspetsbrunn sedan tidigare men den börjar troligen sina, försökte rengöra den med citronsyra häromveckan men inte säker det blev mycket bättre. Sedan har jag en egen version av "PEMsil" som jag satte 2019 men övergav den för jag visste inte man behövde renspumpa den. Blir min rörspets inte bra så funderar jag på att backa till min PEMsil och se om det går göra något med den (kanske gör det ändå för nöjes och nyfikenhetens skull). Har en Pedrollo Plurijet 4/100m flerstegs centrifugalpump (med 50l hydropresstank från gammal pumpautomat) som då ska kunna ge 100l/min, men min rörspetsbrunn som är nere på 12m här ger troligen i nuläget inte mer än 25-30l/min och det räcker knappt till två spridare.Melkersjo skrev:
Jag bor i Viby, får kanske hitta ett hus på Hemnet annars som redan har brunn. Ibland känns det som enda sättet att lyckas.
Om 1000 år när de gör en geologisk undersökning på min tomt kommer de klia sig i huvudet när de hittar rörspetsar lite överallt, de dog av törst kommer de stå. Hanen kunde inte förmå sin familj med vatten.
Jag tycker inte du ska köpa grejer för filterbrunn.Melkersjo skrev:
Nej, säljer någon köper jag gärna. Jag bor i Kristianstad så är det någon i närheten hör av er. Även jordborr är av intresse.
Annars får jag beställa från tyskarna.
Vill dock inte fastna på en sten (igen för 9e) gången så jag är lite fientligt inställd till att lägga flera tusen på rör innan jag vet att det är fritt blås neråt. Jag har redan lagt för mycket pengar på detta projektet, 5 spetsar från Rinkaby sitter fast 6-9 m ner på min tomt, rör har gått av och allt möjligt.
Prova först att spola med något rör 50-110mm sedan får man ta ett beslut om hur man ska göra. Jag har spolat ner 160mm rör i sand så det går att spola ner stora grejer.
Filterbrunn kan du göra själv av pvc avloppsrör, då får man ner kostnaden en del.
Pvc ska man använda om man vill limma skarvarna, det går inte med pp rör.
Jag har gjort en egen filterbrunn av 110 mm avloppsrör och där får man ner en 3” djupbrunnspump. Man slitsar med vinkelslip likt pemsil och sätter markduk på utsidan för att inte få in sand.
Men prova pemsil först.
Lite sugen på att prova göra en liknande som denna:M Mardigan skrev:Jag tycker inte du ska köpa grejer för filterbrunn.
Prova först att spola med något rör 50-110mm sedan får man ta ett beslut om hur man ska göra. Jag har spolat ner 160mm rör i sand så det går att spola ner stora grejer.
Filterbrunn kan du göra själv av pvc avloppsrör, då får man ner kostnaden en del.
Pvc ska man använda om man vill limma skarvarna, det går inte med pp rör.
Jag har gjort en egen filterbrunn av 110 mm avloppsrör och där får man ner en 3” djupbrunnspump. Man slitsar med vinkelslip likt pemsil och sätter markduk på utsidan för att inte få in sand.
Men prova pemsil först.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spola ner vatten samtidigt som man ruckar fram och tillbaka i en halvcirkel. Kommer behöva bygga ett handtag och en ”borrkrona” men det borde gå rätt fort. Jag har en Makita dränkpump som klarar ca 200l/min som jag tänkte koppla på röret. Sett många på YouTube som kör på detta ser ut att gå riktigt fort, då får jag svar på om det är möjligt med att nå vattnet. Är riktigt less på jordborr jag gör allt själv och dra upp 6m jordborr hela tiden är riktigt själa-dödande.
Är det ok att vänta lite med att pumpa från en installerad PEM sil? Dvs efter att man fått ner silen på önskat djup kan man bara låta den sitta där i väntan på att jetpump mm installeras eller måste man pumpa / backpumpa direkt när silen är nere för att optimera flöden mm?U upa skrev:
En annan fråga - har borrat med 170 mm jordborr, ska man fylla igen detta hål kring PEM silen med ngt material (gamla borrmassorna?) eller bara lämna öppet med silen uppstickande?
Du behöver inte pumpa med en gång så inga problem att vänta.C copello2 skrev:Är det ok att vänta lite med att pumpa från en installerad PEM sil? Dvs efter att man fått ner silen på önskat djup kan man bara låta den sitta där i väntan på att jetpump mm installeras eller måste man pumpa / backpumpa direkt när silen är nere för att optimera flöden mm?
En annan fråga - har borrat med 170 mm jordborr, ska man fylla igen detta hål kring PEM silen med ngt material (gamla borrmassorna?) eller bara lämna öppet med silen uppstickande?
Du kan däremot inte vänta med att dra upp spolröret, detta bör dras upp så fort man fått ner silen.
Vi brukar återfylla med det som fanns i backen tidigare. Börja med det du spolat upp och sedan det du borrat upp. Men vänta med att återfylla tills du provpumpat.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Har länge tittat på detta med att spola ned en brunn.
Nu gjorde jag ett litet experiment. Tog ett 16mm kopparrör ca 2,5meter långt och satte på en gardena koppling och anslöt vanliga vattenslangen.
Tror att flödet kanske var lite dåligt men fick ner röret 2 meter ganska lätt. Vet att det är en del lera i marken och det kändes när man gick igenom de lagren.
Nu gjorde jag ett litet experiment. Tog ett 16mm kopparrör ca 2,5meter långt och satte på en gardena koppling och anslöt vanliga vattenslangen.
Tror att flödet kanske var lite dåligt men fick ner röret 2 meter ganska lätt. Vet att det är en del lera i marken och det kändes när man gick igenom de lagren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gött mos. Då fortsätter du ner i underjorden o letar vatten ?K kioskdavid skrev:Har länge tittat på detta med att spola ned en brunn.
[bild]
Hej
likt flera andra här inne håller jag till i Kristianstad och funderar på att ordna ny brunn då existerande rörspets inte genererar vatten längre. Åtminstone inte tillräckligt. Tanken är att börja med att borra ned ett 160mm foderrör som steg 1 och undrar då om här kanske är någon som har ett jordborr lämplig för ändamålet att hyra ut ?
likt flera andra här inne håller jag till i Kristianstad och funderar på att ordna ny brunn då existerande rörspets inte genererar vatten längre. Åtminstone inte tillräckligt. Tanken är att börja med att borra ned ett 160mm foderrör som steg 1 och undrar då om här kanske är någon som har ett jordborr lämplig för ändamålet att hyra ut ?
Kolla på Hygglo.se där brukar det finnas gott om jordborrar etc att hyra för ngn hundralapp.M matost skrev:Hej
Riktig lera kan vara svårt att spola större dimensioner genom men silt går fint att spola i.K kioskdavid skrev:Har länge tittat på detta med att spola ned en brunn.
[bild]
Kul att du testat att spola lite.
Bara att testa spola ner lite större grejer och se om du kan göra din egen bevattningsbrunn.
Om man redan vet vilket djup grundvattnet ligger på så behöver man inte borra innan man spolar. När vi har spolat upp rörspetsar så kan man inte borra först utan är tvången att spola från början.
Vad är tanken med ditt 160 mm foderrör?M matost skrev:Hej
Har du tänkt göra en filterbrunn?
Har man tänkt spola så behöver man inget foderrör om inte man måste borra genom lera under grundvattennivån, då behövs ett foderrör. Och ska man borra i lera så är mitt tips ett isborr, det skär lättare ner i lera än ett jordborr.
Yes. Helt rätt. Ska ned med ca 5 meter foderrör, grundvatten ligger ungefär här. Sedan tänkte jag beställa rör från erdbohrer och driva ned till ca 10-12 ( är målet ). Men en borr för att få ned foderröret är som sagt steg 1 och har inte hittat något på Hygglo i närheten som är vettigt om man vill kunna ha borren mer än en dag. För då blir det nästan samma pengar som att köpa den. Vad är det som blir lättare med isborr ? Den tanken har inte slagit mig. Jag har bara tittat på de på erbohrer.M Mardigan skrev:Vad är tanken med ditt 160 mm foderrör?
Har du tänkt göra en filterbrunn?
Har man tänkt spola så behöver man inget foderrör om inte man måste borra genom lera under grundvattennivån, då behövs ett foderrör. Och ska man borra i lera så är mitt tips ett isborr, det skär lättare ner i lera än ett jordborr.
Jag bor nära Kristianstad och har en jordborr du kan låna. JORDBORR SCHEPPACH EB2000M matost skrev:Yes. Helt rätt. Ska ned med ca 5 meter foderrör, grundvatten ligger ungefär här. Sedan tänkte jag beställa rör från erdbohrer och driva ned till ca 10-12 ( är målet ). Men en borr för att få ned foderröret är som sagt steg 1 och har inte hittat något på Hygglo i närheten som är vettigt om man vill kunna ha borren mer än en dag. För då blir det nästan samma pengar som att köpa den. Vad är det som blir lättare med isborr ? Den tanken har inte slagit mig. Jag har bara tittat på de på erbohrer.
Kostar erfarenhet av brunnsborrning då jag behöver renovera upp min grävda brunn 😂