949 545 läst ·
6 412 svar
950k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Ja vi kör med dränkbar pump från Jula på 1300W som ger 400 minutliter när vi spolar men det går troligtvis bra att spola med mindre pump också. Men ju grövre spolrör desto högre flöde krävs. Vet att @upa spolade med mindre dränkbar pump men han körde nog 50mm som spolrör. Det krävs inte mycket tryck och därför passar dränkbara pumpar bra för ändamålet.C copello2 skrev:
Det går troligtvis att spola med jetpump också men det får nog minst vara en 1300W som ger runt 100 l/min om man suger från barnpool, soptunna eller annat lämpligt kärl.
Funkar det i första hålet så prova vad silen ger för flöde innan du spolar fler. I den fraktionen som vi har runt ddär jag bor så ger en sil som är 1m oftast ca 20-25 l/min och om man kopplar på en sil till från ett annat hål parallellt så kommer man upp i 30-35 l/min.
Det stämmer bra. 👍M Mardigan skrev:Ja vi kör med dränkbar pump från Jula på 1300W som ger 400 minutliter när vi spolar men det går troligtvis bra att spola med mindre pump också. Men ju grövre spolrör desto högre flöde krävs. Vet att @upa spolade med mindre dränkbar pump men han körde nog 50mm som spolrör. Det krävs inte mycket tryck och därför passar dränkbara pumpar bra för ändamålet.
Det går troligtvis att spola med jetpump också men det får nog minst vara en 1300W som ger runt 100 l/min om man suger från barnpool, soptunna eller annat lämpligt kärl.
Funkar det i första hålet så prova vad silen ger för flöde innan du spolar fler. I den fraktionen som vi har runt ddär jag bor så ger en sil som är 1m oftast ca 20-25 l/min och om man kopplar på en sil till från ett annat hål parallellt så kommer man upp i 30-35 l/min.
Som sagt mindre dränkpump, 50mm spolrör och 32mm sil. Funkar fortfarande helt klanderfritt och än så länge har jag inte fått ett ända gruskorn i filtret jag satte vid pumpen. Magiskt bra. 👌
Min pem-sil funkar också fortfarande fint. Dåligt flöde men ingen anmärkning på vattnet förutom lite järn. 
EDIT: Det dåliga flödet beror inte på silen, utan på jordlagrens beskaffenhet.
EDIT: Det dåliga flödet beror inte på silen, utan på jordlagrens beskaffenhet.
Så då var det dags att ta tag i detta med en egen brunn för bevattning till allt man ska odla ute på åkern igen.
Har kollat på lite olika filmer etc där jag antar att dom kör på liknande vis som ni beskriver här i tråden med att spola ner en pemsil, vill väl egentligen bara dubbelkolla med mitt upplägg med er som faktiskt har mer ordentlig erfarenhet när det kommer till detta!
Det jag vet ifrån förra årets provborrande med en 145mm (förmodligen stolpborr) är att det går relativt lätt att borra för hand med denna ner, först jord sedan är det något sandliknande lager efter ca 40-50cm, sedan mer jord och sen kommer det blålera i ~1 meter kanske? Sedan runt 2-3 meters djup kommer det vatten, med sand undertill. När jag kollat SGU's jordartskata så står det att det är Postglacial sand vi har här som huvudsak (Södra skåne), så min tanke är att det borde väl gå ganska lätt att spola ner något i detta.
Min plan är helt enkelt som så
1. Handborra ner till vattenspegeln -> Sätt ner ett 110 markrör
2. I Markröret så går jag över till antingen ett 75mm avloppsrör eller 50mm och kopplar på en pemslang som matar ut vatten så jag kan spola ner, som samtidigt trycker upp/bort allt material så jag kan ta mig djupare ner. När jag når evt önskat djup eller vad jag tror är tillräckligt så slås pumpen av och jag kör ner en färdig pemsil i 75/50 röret.
3. Provpumpning av silen för att se om det är någolunda tillrinning, om inte -> pröva gå djupare tills evt maxdjup.
Är det något jag fått om bakfoten när det kommer till detta projekt, eller när ni beskriver att ni spolare ner en slang?
Sen ni som nu senas skrivit att ni använt dränkbara pumpar, har ni en extra jetpump/bevattningspump från biltema/jula etc också eller vad använder ni för att sen testa silen?
Har kollat på lite olika filmer etc där jag antar att dom kör på liknande vis som ni beskriver här i tråden med att spola ner en pemsil, vill väl egentligen bara dubbelkolla med mitt upplägg med er som faktiskt har mer ordentlig erfarenhet när det kommer till detta!
Det jag vet ifrån förra årets provborrande med en 145mm (förmodligen stolpborr) är att det går relativt lätt att borra för hand med denna ner, först jord sedan är det något sandliknande lager efter ca 40-50cm, sedan mer jord och sen kommer det blålera i ~1 meter kanske? Sedan runt 2-3 meters djup kommer det vatten, med sand undertill. När jag kollat SGU's jordartskata så står det att det är Postglacial sand vi har här som huvudsak (Södra skåne), så min tanke är att det borde väl gå ganska lätt att spola ner något i detta.
2. I Markröret så går jag över till antingen ett 75mm avloppsrör eller 50mm och kopplar på en pemslang som matar ut vatten så jag kan spola ner, som samtidigt trycker upp/bort allt material så jag kan ta mig djupare ner. När jag når evt önskat djup eller vad jag tror är tillräckligt så slås pumpen av och jag kör ner en färdig pemsil i 75/50 röret.
3. Provpumpning av silen för att se om det är någolunda tillrinning, om inte -> pröva gå djupare tills evt maxdjup.
Är det något jag fått om bakfoten när det kommer till detta projekt, eller när ni beskriver att ni spolare ner en slang?
Sen ni som nu senas skrivit att ni använt dränkbara pumpar, har ni en extra jetpump/bevattningspump från biltema/jula etc också eller vad använder ni för att sen testa silen?
Jag tycker att du summerar det ganska bra.S Skanemasen skrev:Så då var det dags att ta tag i detta med en egen brunn för bevattning till allt man ska odla ute på åkern igen.
Men.
Du kan inte provpumpa silen utan att dra upp spolröret åtminstone en bit över silen. Vi drar alltid upp hela spolröret innan vi provpumpar.
Uppåt kan man alltid dra silen så länge det inte gått allt för lång tid. Vill man däremot djupare så får man dra upp silen och spola om. Har silen satt sig så kan man spola upp den.
Det finns inget maxdjup som silen kan vara på eftersom sughöjden alltid utgår från vattenspegeln i marken. Den enda begränsningen som finns är hur mycket grejer man har att spola ner.
Och ja, om man spolar med en dränkbar så måste man ha nån typ av jetpump för att kunna suga ifrån silen.
Sen är det inte säkert att du behöver foderrör på 110 att spola i men det testar du som du själv vill.
Men 110 narkröret på 6m(?) förlänger du allteftersom om fu ska djupare ner så de4 håller upp hålet ? O spolröret (50/75) likaså ? O dränkbara pumpen behöver lagom högt flöde på 200l/min ? Tolkar som ni använder badbassäng (1m3?) för flödet, har ni någon krans/ring/ränna runt 110 röret med utlopp över en sil så motsvarande vatten går ner i badbassängen igen ? Så man får lite längre spoltid på sig.S Skanemasen skrev:Så då var det dags att ta tag i detta med en egen brunn för bevattning till allt man ska odla ute på åkern igen.
Okej, tack för svar, då känns det som att jag har koll på läget.M Mardigan skrev:Jag tycker att du summerar det ganska bra.
Men.
Du kan inte provpumpa silen utan att dra upp spolröret åtminstone en bit över silen. Vi drar alltid upp hela spolröret innan vi provpumpar.
Uppåt kan man alltid dra silen så länge det inte gått allt för lång tid. Vill man däremot djupare så får man dra upp silen och spola om. Har silen satt sig så kan man spola upp den.
Det finns inget maxdjup som silen kan vara på eftersom sughöjden alltid utgår från vattenspegeln i marken. Den enda begränsningen som finns är hur mycket grejer man har att spola ner.
Och ja, om man spolar med en dränkbar så måste man ha nån typ av jetpump för att kunna suga ifrån silen.
Sen är det inte säkert att du behöver foderrör på 110 att spola i men det testar du som du själv vill.
110 röret kommer endast vara till spegeln har vi tänkt, då vi använder en jordborr som är mycket större (145mm), så det blir mer stabilt runtomkring/mindre massor som måste fyllas igen, kan ju såklart bara gå rätt på det tilltänkta 75/50 röret istället så fyller väl det vi spolar upp i runtomkring iofs.
Ja det är något sådant här som vi tänkt oss, vi har 2st IBC tankar vi kan använda istället för den sumplådan som personen har i videon.M mortimer skrev:Men 110 narkröret på 6m(?) förlänger du allteftersom om fu ska djupare ner så de4 håller upp hålet ? O spolröret (50/75) likaså ? O dränkbara pumpen behöver lagom högt flöde på 200l/min ? Tolkar som ni använder badbassäng (1m3?) för flödet, har ni någon krans/ring/ränna runt 110 röret med utlopp över en sil så motsvarande vatten går ner i badbassängen igen ? Så man får lite längre spoltid på sig.
Ok, följer ditt projekt och ser fram emot lite bilder och videos också.S Skanemasen skrev:Okej, tack för svar, då känns det som att jag har koll på läget.
110 röret kommer endast vara till spegeln har vi tänkt, då vi använder en jordborr som är mycket större (145mm), så det blir mer stabilt runtomkring/mindre massor som måste fyllas igen, kan ju såklart bara gå rätt på det tilltänkta 75/50 röret istället så fyller väl det vi spolar upp i runtomkring iofs.
Ja det är något sådant här som vi tänkt oss, vi har 2st IBC tankar vi kan använda istället för den sumplådan som personen har i videon.
[media]
Vi har numer oftast bara en 180 liters tunna med oss när vi spolar och har ingen återcirkulation. Förr konkade vi med oss ett kärl som tog 700 liter men det blir onödigt otympligt att ta med sig. I det spolbara frakrtionerna kommer man minst 2m per 100 liter vatten med 75 mm spolrör. Med 50 mm rör kommer man betydligt längre.M mortimer skrev:Men 110 narkröret på 6m(?) förlänger du allteftersom om fu ska djupare ner så de4 håller upp hålet ? O spolröret (50/75) likaså ? O dränkbara pumpen behöver lagom högt flöde på 200l/min ? Tolkar som ni använder badbassäng (1m3?) för flödet, har ni någon krans/ring/ränna runt 110 röret med utlopp över en sil så motsvarande vatten går ner i badbassängen igen ? Så man får lite längre spoltid på sig.
Med rätt förutsättningar så behöver vi inte återfylla tunnan för en sil.
Men det kan finnas mening med att fortsätta spola vid uppnått djup för att spola ut de minsta fraktionerna längst ner och därigenom öka genomsläppligheten.
Nytt år nya besvikelser. Dags att ännu ett år ge sig ut i jakt på vatten. I år har jag provborrat 4m och till min lycka bara lyckats borra i sand och lite silt. Äntligen verkar kartan från SGU stämma, ni kan se bilden nedan där kryssen symboliserar alla mina misslyckanden och cirkeln är där jag är nu. På kryssen skall det vara postglacial sand men har enbart varit sandig morän, det är stenhårt och inget man vill stå och borra i.
Detta har blivit någon form av beroende eller så är jag bara envis och lider av självskadebeteende. På krysset längst till höger är första gången jag hittade vatten på 6-8m djup, dessvärre fick jag bara ut 6l/min så det var bara att stänga igen och gå vidare. Även där var det kalk och morän.
Men nu, nya tider och en strimma hopp när jag för första gången inte behövt köra en hamnarborr i hålet efter 2m. Bara ljuv sand och ännu mera sand. Jag tänkte prova spola ner en pemsil nu när förutsättningarna plötsligt ändrats. Denna gången tänkte jag försöka uppdatera alla som också sitter där på sitt fjärde år och vattnar kommunalt, hoppet lever.
SGU kartan med alla försök.
Ljuva postglaciala sand
Detta har blivit någon form av beroende eller så är jag bara envis och lider av självskadebeteende. På krysset längst till höger är första gången jag hittade vatten på 6-8m djup, dessvärre fick jag bara ut 6l/min så det var bara att stänga igen och gå vidare. Även där var det kalk och morän.
Men nu, nya tider och en strimma hopp när jag för första gången inte behövt köra en hamnarborr i hålet efter 2m. Bara ljuv sand och ännu mera sand. Jag tänkte prova spola ner en pemsil nu när förutsättningarna plötsligt ändrats. Denna gången tänkte jag försöka uppdatera alla som också sitter där på sitt fjärde år och vattnar kommunalt, hoppet lever.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas verkligen att du lyckas.Melkersjo skrev:
Nytt år nya besvikelser. Dags att ännu ett år ge sig ut i jakt på vatten. I år har jag provborrat 4m och till min lycka bara lyckats borra i sand och lite silt. Äntligen verkar kartan från SGU stämma, ni kan se bilden nedan där kryssen symboliserar alla mina misslyckanden och cirkeln är där jag är nu. På kryssen skall det vara postglacial sand men har enbart varit sandig morän, det är stenhårt och inget man vill stå och borra i.
[bild] SGU kartan med alla försök.
[bild] Ljuva postglaciala sand
Skulle du hitta vatten i den fraktionen som ligger på skottkärran så skulle marken kunna avge stora flöden på liten area.
Jag funderar dock på hur väl det skulle funka med pump på marknivå om vattnet är 6-8 meter ner. På 6 meter funkar det kanske men inte säkert att det skulle ge så stora flöden.
Men om du lyckas spola ner under vatten så skulle du kunna spola ner en filterbrunn om det är för långt ner till vattnet.
Tack, stor skillnad på att gräva här så med lite tur så är det samma som grannen har 25m bort där han har pemsil 8m ner. Tydligen är det berg 12m ner så där tar det stopp helt, alla grannar har vatten 7-9m ner det är lite olika men alla är överens om att längre än 12m kommer man inte.M Mardigan skrev:Hoppas verkligen att du lyckas.
Skulle du hitta vatten i den fraktionen som ligger på skottkärran så skulle marken kunna avge stora flöden på liten area.
Jag funderar dock på hur väl det skulle funka med pump på marknivå om vattnet är 6-8 meter ner. På 6 meter funkar det kanske men inte säkert att det skulle ge så stora flöden.
Men om du lyckas spola ner under vatten så skulle du kunna spola ner en filterbrunn om det är för långt ner till vattnet.
Ska köra ner ett foderrör nu i mina 4m och se hur långt ner man kommer med att bara gräva med jordborr. Återkommer med uppdatering under helgen.
Har du grejer för filterbrunn?Melkersjo skrev:
Tack, stor skillnad på att gräva här så med lite tur så är det samma som grannen har 25m bort där han har pemsil 8m ner. Tydligen är det berg 12m ner så där tar det stopp helt, alla grannar har vatten 7-9m ner det är lite olika men alla är överens om att längre än 12m kommer man inte.
Ska köra ner ett foderrör nu i mina 4m och se hur långt ner man kommer med att bara gräva med jordborr. Återkommer med uppdatering under helgen.
Nej, säljer någon köper jag gärna. Jag bor i Kristianstad så är det någon i närheten hör av er. Även jordborr är av intresse.Maxwells demon skrev:
Annars får jag beställa från tyskarna.
Vill dock inte fastna på en sten (igen för 9e) gången så jag är lite fientligt inställd till att lägga flera tusen på rör innan jag vet att det är fritt blås neråt. Jag har redan lagt för mycket pengar på detta projektet, 5 spetsar från Rinkaby sitter fast 6-9 m ner på min tomt, rör har gått av och allt möjligt.